Når en motorjournalist kalder dette for verdens bedste elbil, skal du lytte efter!

Frederik fra BIl Magasinets redaktion tester den nye og hurtigste Porsche Taycan Turbo S i Danmark, og udråber den til at være den bedste af sin slags – nu skal du høre hvorfor?

19. juni 2020 af Frederik T. Frey

Her er verdens bedste elbil, basta!

Inden du harcelerer over, at en bil til 1.786.326 kr. kåres som verdens bedste elbil i min verden, når flere konkurrenter er mere end en million kroner billigere, må jeg appellere til din sprogforståelse. Jeg skriver 'bedste elbil' – jeg skriver ikke 'bedste elbil til prisen' eller påstår, at Porsche Taycan Turbo S er et fornuftigt køb. Men sådan er det at være den bedste: Så behøver man ikke samtidig være den billigste, mest fornuftige eller andre kedelige forhold.

Husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet, så du hver måned får de fedeste bilartikler direkte i din brevkasse! Og husk nu, Bil Magasinet er den bedste toiletlæsning i hele verden – vi siger det bare...

Ladestik er ved at blive udrullet på eksisterende Porsche-modeller som Panamera, der fås som plugin-hybrid, men Taycan er mærkets første rendyrkede elbil. Den har tydeligt Por­sche-DNA i sit design – inde som ude. Samtidig glæder det mit hjerte, at den produktionsfærdige Taycan visuelt ligger meget tæt op ad konceptbilen Mission E, som blev vist på den internationale biludstilling i Frankfurt i 2015.

1.050 Nm i Taycan Turbo S

Ofte viser bilproducenterne blødende smukke konceptbiler for så at fjerne alle de elegante detaljer i produktionsbilen. Sådan er det ikke gået med Porsche Taycan, og jeg elsker det!

Indtil videre findes der tre varianter, og lad det være sagt med det samme: Alle er hurtige, og den hvide bil, jeg er bag rattet af, er toppen af kransekagen.

Taycan Turbo S yder i sit udgangspunkt 625 hk, men tæsker 761 hk i asfalten gennem et firehjulstræk med en elmotor på hver aksel i en kortvarig boost-funktion. De 1.050 Nm hjælper med til at få sprinten fra nul til 100 km/t overstået på 2,8 sekunder.

Ved ­lynladeren er Taycan også kvik. Den 4-dørs sedan er konstrueret på et 800-volt-system, mens andre ofte nøjes med 400 volt. Under nærmest utopiske omstændigheder og forhold kan Taycan modtage el på batteriet med op til 270 kW – det kan veksles til el til 100 kilometers kørsel på fem minutter. Under test af bilen nåede jeg en glimtvis ladepræstation på 252 kW – imponerende.

Taycan's undervogn er fast og stram

Med fuldt opladte batterier kan Turbo S køre op til 412 km, inden ladekablet skal findes frem igen. I vores test nåede vi ikke dog længere end 368 km, før Taycan var på vej i pas-på-­strømmen-halte-hjem-køreprogram.

Køreegenskaberne er der, hvor Taycan skærer sin egen niche blandt elbilerne. Nej, den kører ikke som en 911 og end ikke som en Panamera. Med en dåbsgave på 2.370 kg har ingeniørerne måtte stramme op flere steder for at gøre bilen responsiv og ikke en vuggende balje.

Taycan er ikke direkte ukomfortabel takket være sin luftundervogn, men undervognen er fast, og særlig sideværtsbevægelser forplanter sig sjældent i karrossen.

Taycan Turbo S føles meget Porsche'sk

Grebet med 265/35R21–305/30R21-dæk er svimlende højt på tør asfalt, og da bilen grundet sin stivhed bevæger sig meget lidt i samspil mellem undervogn og karrosse, er man nødt til at bruge sine øvrige sanser til at finde dens grænser.

Styretøjet er til den tunge side og føles "Porsche'sk", men det har ikke samme mængde feedback som i en 911 – men det er heller ikke en fair sammenligning. Alt er pakket ind i en digital kabine, der heldigvis ikke har glemt, at Taycan stadig er en bil og ikke en dagligstue. Af de grunde er der ingen vej uden om at kalde den for verden bedste elbil. Shots fired, Tesla!

Porsche Taycan Turbo S Specs

Pris 

  • 1.786.326 kr.
  • 1.000 kr. Årlig afgift

Motor & ydelse 

  • To elmotorer, 93,2 kWh
  • 761 hk
  • 1.050 Nm

Præstationer 

  • 260 km/t Topfart
  • 2,8 sek. 0-100 km/t
  • 412 km Rækkevidde

Mål og vægt 

  • 496/197/138 cm L/B/H
  • 2.370/510/0 kg Vægt/last/påhæng
  • 61 liter for-366 liter bag Bagagerum
  • 265/35R21–305/30R21 GoodYear Eagle F1 Dæk

Vil du læse mere om Taycan?

Husk også at købe et abonnement på Bil Magasinet, så du hver måned får de fedeste bilartikler direkte i din brevkasse! Og husk nu, Bil Magasinet er den bedste toiletlæsning i hele verden – vi siger det bare...

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...