Hvad sker der?
Vi er inviteret til Los Angeles Auto Show for at overvære verdenspremieren på Porsche Taycan GTS og GTS Sport Turismo.
Langturstest af Porsche Taycan Turbo S: Bil Magasinet kører Norge tur/retur
Dagen efter er der dynamisk præsentation af den nye variant med tre timers kørsel fra Los Angeles finansdistrikt og nordpå ud af byen og op i San Bernadino-bjergene. Målet er en racerbane i en ørken, hvor vi skal se, hvordan den nye Taycan opfører sig under pres.

Porsche kører rødt tema på standen på Los Angeles Auto Show 2021. Den røde metalfarve hedder Carmine Red og koster 30.140 kr. til den nye Taycan GTS Sport Turismo.
© S. BachmannHvad er det for en bil?
Taycan er Porsche's første elbil. Den 4-dørs coupé debuterede i 2019 og kom til Danmark i 2020 med en elmotor på hver aksel og et batteri i bunden – senere er der kommet en baghjulstrukken variant til med én elmotor. Taycan fås herhjemme fra 750.000 kr., hvilket gør den til den billigste model i Porsche's program.
Udover den 4-dørs coupé findes der to stationcars: Den let hævede Taycan Cross Turismo, som du kan læse om her, og den nye Sport Turismo (billedet herover), som vi møder for første gang i Los Angeles.

Der er tung trafik på vej ud af Los Angeles selv midt på formiddagen. Vores bil er en forseriebil fra Stuttgart, hvor navigationen ikke er aktiveret. Derfor bruger vi navigation via Apple Carplay.
© S. BachmannHvad har den af motor?
Taycan fås kun med elmotor. Det blev besluttet på det allerførste møde om den nye model i 2014, og produktchef Kevin Giek fortæller, at det aldrig var på tale at tilbyde andre former for motorer. Det er en elbil, og sådan er det.
Taycan GTS har en elmotor på forakslen, der er bygget sammen med en 1-trins gearkasse og driver forhjulene.
På bagakslen er her endnu en elmotor, der er bygget sammen med en 2-trins gearkasse, og som driver baghjulene. De to trin skyldes et ønske om at gøre drivlinen mere effektiv under cruising, og man mærker intet til gearskift og har ingen indflydelse på dem.
Som noget nyt i 2022-årgangen af Taycan træder den forreste elmotor kun til, når der er behov for den.
Den samlede ydelse er 517 hk og et moment på 850 Nm, men under launch control stiger effekten kortvarigt til 598 hk.
De to elmotorer drives af et batteri i bunden på 93 kWh. Det kører på 800 volt-spænding og kan lades med 11 kW i hjemmelader og op til 270 kW i lynlader.

Prøv lige at se de linjer: Designet af den nye stationcar er lige i øjet. Matsorte 20" alu er standard, men 21" kan tilkøbes. Der fås også tagrælinger, så man kan have en tagboks til bilferien.
© S. BachmannEr Taycan GTS hurtig?
Ja, for dælen. Sæt bilen i Sport, træd på bremsen, træd speederen i bund og vent på signalet for "Launch Control Activated", der dukker op på skærmen bag rattet. Slip så bremsen, og Taycan tordner afsted med et lille hvin fra Pirelli P7-dækkene og en afdæmpet hvinen fra de to motorer.
0-100-tiden er 3,7 sek.. 0-160 km/t tager 7,9 sek. og 0-200 km/t er overstået på 12,0 sek.
En quartermile (402 meter) tager 11,8 sek., hvilket er en heftig tid for en standard gadebil.

Taycan kører med 800 volts-system og kan lades med op til 11 kW i hjemmelader og 270 kW i lynlader. Vi ladede batteriet hos Electrify America fra 11 til 88 pct. på 35 minutter, hvilket er godkendt.
© S. BachmannHvordan kører den?
Den kører fuldstændig utroligt under pres, når man tager den høje vægt i betragtning - læs om det i et kommende nummer af Bil Magasinet.
I Bil Magasinet får du også historien om, hvordan jeg fik en tidligere Le Mans-vinder som hare i en Taycan GTS i bilen foran på den legendariske Willow Springs racerbane ude i en ørken.

På Willow Springs-banen fik vi lov til at lægge arm med den 4-dørs Taycan GTS under sikre forhold og med en Le Mans-vinder som hare i bilen foran. Vejgrebet i den firehjulstrukne GTS er nærmest ufatteligt.
© Andi HedrickPorsche Taycan GTS Sport Turismo
Opbygning
Stationcar, to elmotorer, 93 kWh batteri, adaptiv luftundervogn, firehjulstræk
Ydelse
598 hk, 850 Nm
Præstationer
0-100 km/t 3,7 sek, 0-200 km/t 12,0 sek., rækkevidde (WLTP) 490 km
Dimensioner
L/B/H 496/197/138 cm, vægt/last/påhæng 2.310/565/0 kg, bagagerum 446-1.212 liter + 84 liter for
Dæk for/bag
245/45R20-285/40R20
Vi synes
Performance-udgaven af Porsche Taycan beviser, at en elbil både kan være sjov, dramatisk og brugbar. Den er fed!
Bil Magasinet var inviteret til USA af Porsche Danmark, der betalte transport og ophold.