Porsche Taycan 4S, Mamba Green

Porsche Taycan 4S ejer Sjællandsringen. Den sluger undvigemanøvre med stor selvsikkerhed.

© Bil Magasinet

Endelig får vi mulighed for at teste den billigste Porsche i Danmark, TAYCAN 4S!

972.861 kr. koster en fabriksny Porsche Taycan 4S, som dermed gør det til den billigste i modelprogrammet. Vi lader chefredaktøren på Bil Magasinet køre de første meter i bilen på dansk jord. Læs testen hér!

16. maj 2020 af Jacob Dalby
Porsche Taycan 4S, kabine

Bil Magasinets Steen Bachmann tøjler 435 hk - eller sågar 530 hk med overboost - i en Taycan 4S på Sjællandsringen.

© Bil Magasinet

Porsche Taycan 4S er endelig kommet til Danmark

Da vi første gang kørte Porsche Taycan 4S under en vintertest i Nordsverige i november (se teksten i bunden af denne artikel), var den danske pris på en Taycan 4S 1.118.910 kr. Det var dengang, der var udsigt til, at afgiften på elbiler i Danmark ville stige fra 20 pct. til 40 pct. pga. registreringsafgiften i 2020.

Se også vores video-gennemgang af cockpittet på Porsche Taycan her!

Men i de afsluttede finanslovsforhandlinger for 2020 blev afgiftsstigningen udsat endnu et år, så den fortsat er 20 pct. i hele 2020. Det reducerer startprisen på en Taycan 4S til 972.861 kr., hvilket gør Taycan 4S til den pt. billigste Porsche i det danske modelprogram. 

Porsche Taycan 4S, sjællandsringen
© Bil Magasinet

Hvad får du i Taycan 4S for pengene?

Topmodellen Taycan Turbo S koster 1.786.326 kr. Der er således over 800.000 kr. at spare ved at vælge indstigningsmodellen. Så hvad er det, du ikke får?

Den billige Taycan 4S har en lidt svagere motorer, lidt mindre batteri og lidt langsommere ladetid. 

  • Taycan 4S har 435 hk mod 625 hk i Turbo S.
  • Taycan 4S har et batteriet er på 79,2 kWh mod 93,4 kWh i Turbo S
  • Taycan 4S går fra 0-100 km/t på 4,0 sekunder. Turbo S bruger kun 2,8 sekunder.

Ladeeffekten med 50 kW-lader er den samme for begge biler, men kan man finde en lader med flere kræfter, kan Turbo S lade hurtigere. Til gengæld stiger den køreklare vægt med det større batteri fra 2.215 kg i Porsche Taycan 4S til 2.370 i Taycan Turbo S.

Porsche Taycan 4S
© Bil Magasinet

Hvordan føles Porsche Taycan 4S så?

På papiret er der således præstationer, der underbygger prisforskellen mellem Taycan 4S og Taycan Turbo S, som i øvrigt også dækker over forskelle i standardudstyret. Men i praksis føles det ikke sådan. 

Under testen kom Bil Magasinet nemt under den opgivne accelerationstid i Taycan 4S (se mere om dette i næste nummer af Bil Magasinet, som du kan starte abonnement på i dag ved at klikke hér!). I en direkte sammenligning kan man selvsagt mærke forskellen i acceleration. Men den er ikke så markant, som i Porsche'r med benzinmotor.

Når man ikke kan differentiere versionerne på lyde og mekanik, bliver det vanskeligere at skelne fartoplevelsen. Lyd, antrit, andre fysiske påvirkninger er de samme. Kun selve farten adskiller de to, og den er svær at opregne til 800.000 kr.

Læs meget mere om duellen Porsche Taycan 4S og Tesla Model S i næste nummer af Bil Magasinet.

Porsche Taycan 4S opladning

Artiklen herunder er vores første tur i Taycan 4S, som blev bragt i november 2019

Hvor kører vi Taycan 4S?

dennetid af året er der minimalt med sollys i den lille flække lidt udenfor Kittilä i Finland. Solen kommer aldrig op over horisonten, så der er først lyst omkring kl. 9.30 og kl. 13.00 er der helt mørkt igen. Vi er i Levi, hvor Porsche har ét af sine vintertestcentre – her skal vi for første gang prøve kræfter med Porsche Taycan 4S; Den mildere variant hvis man kan sige det sådan. Den har trods alt stadig 530 hk og 640 Nm.

Bil Magasinet var inviteret af Porsche.

Porsche Taycan 4S, Mamba Green
© Porsche

Hvad er nyt i Porsche Taycan 4S?

Den første elbil fra Porsche findes nu i fire varianter; Turbo S, Turbo, 4S plus og dagens testbil, Taycan 4S. Det er den første variant med det mindre batteri på 79 kWh. Det betyder kortere rækkevidde og færre kræfter – men bare rolig, der er stadig rigeligt.

Vores testrute består udelukkende af veje dækket af sne og is samt en frossen sø, hvor vi får lov at teste Taycan 4S til grænsen under forskellige prøvelser. Blandt andet i lange drifts hvor firehjulstrækket viser talenter, vi ikke har oplevet fra firehjulstræk før. Det disponerer på splitsekunder kræfterne mellem for- og baghjulene i en kontrolleret udskridning, alt efter hvilken retning du styrer. Peger forhjulene ligeud, trækkes der ligeligt mellem for- og baghjul. Skal vinklen værre større styres en smule ind i svinget og kræfterne sendes til baghjulene så at bagenden skrider mere ud. Skal vinklen derimod være mindre styres blot en smule ud ad svinget. Her sendes kræfterne til forhjulene for at trække snuden ud og rette bilen op. Det virker overraskende godt.

Testruten på omkring 140 km til den frosne sø giver os mulighed for at holde øje med batteriniveau – og om Taycan 4S holder strøm som lovet under de meget hårde forhold. Læs med i et kommende nummer af Bil Magasinet om, hvordan det går.

Porsche Taycan 4S, Mamba Green
© Porsche

Hvem er konkurrenterne til Porsche Taycan 4S?

Porsche ryster på hovedet og vil helst ikke tale, når vi spørger til eventuelle konkurrenter. De vil nemlig meget nødig sammenlignes, men den oplagte konkurrent er naturligvis benchmark indenfor elbiler; Tesla. Porsche Taycan er en smule mindre end Panamera og sammenlignes derfor med Tesla Model S, der er markant billigere. Til gengæld er Tesla rumrejser fra Porsche, når det kommer til kvalitet og oplevelsen af et ægte premium-produkt.


Hvad er prisen på Porsche Taycan 4S?

På prisskiltet står der lige nu 1.118.910 kr. for indstigningsmodellen Porsche Taycan 4S, men det er med de nuværende danske afgifter. Porsche fortæller, at prisen kommer under den magiske 1 million kroner, så snart der bliver skrevet under på den nye finanslov.

Lige nu er det muligt at skrive sig på ventelisten på Porsches hjemmeside. De vil dog ikke ud med, hvor mange der har skrevet sig op indtil videre, udover at antallet er 3-cifret. For at komme på ventelisten kræves et depositum på 25.000 kr. for at undgå useriøse henvendelser.

De første Taycan 4S-modeller bliver leveret til de nye ejere i starten af 2020.

Porsche Taycan 4S, Mamba Green
© Porsche

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...