Porsche Taycan 4S, Mamba Green


© Porsche

Første test: Porsche Taycan 4S i minus 25 grader

Sne, is og voldsomme minusgrader er normalt forbudt territorie for elbiler. Alligevel vælger Porsche at præsentere den mildere Taycan 4S et godt stykke nord for Polarcirklen.

18. december 2019 af Jacob Dalby

Hvor er vi?

På denne tid af året er der minimalt med sollys i den lille flække lidt udenfor Kittilä i Finland. Solen kommer aldrig op over horisonten, så der er først lyst omkring kl. 9.30 og kl. 13.00 er der helt mørkt igen. Vi er i Levi, hvor Porsche har ét af sine vintertestcentre – her skal vi for første gang prøve kræfter med Porsche Taycan 4S; Den mildere variant hvis man kan sige det sådan. Den har trods alt stadig 530 hk og 640 Nm.

Bil Magasinet var inviteret af Porsche.

Porsche Taycan 4S, Mamba Green
© Porsche

Hvad er nyt i Porsche Taycan 4S?

Den første elbil fra Porsche findes nu i fire varianter; Turbo S, Turbo, 4S plus og dagens testbil, Taycan 4S. Det er den første variant med det mindre batteri på 79 kWh. Det betyder kortere rækkevidde og færre kræfter – men bare rolig, der er stadig rigeligt.

Vores testrute består udelukkende af veje dækket af sne og is samt en frossen sø, hvor vi får lov at teste Taycan 4S til grænsen under forskellige prøvelser. Blandt andet i lange drifts hvor firehjulstrækket viser talenter, vi ikke har oplevet fra firehjulstræk før. Det disponerer på splitsekunder kræfterne mellem for- og baghjulene i en kontrolleret udskridning, alt efter hvilken retning du styrer. Peger forhjulene ligeud, trækkes der ligeligt mellem for- og baghjul. Skal vinklen værre større styres en smule ind i svinget og kræfterne sendes til baghjulene så at bagenden skrider mere ud. Skal vinklen derimod være mindre styres blot en smule ud ad svinget. Her sendes kræfterne til forhjulene for at trække snuden ud og rette bilen op. Det virker overraskende godt.

Testruten på omkring 140 km til den frosne sø giver os mulighed for at holde øje med batteriniveau – og om Taycan 4S holder strøm som lovet under de meget hårde forhold. Læs med i et kommende nummer af Bil Magasinet om, hvordan det går.

Porsche Taycan 4S, Mamba Green
© Porsche

Hvem er konkurrenterne?

Porsche ryster på hovedet og vil helst ikke tale, når vi spørger til eventuelle konkurrenter. De vil nemlig meget nødig sammenlignes, men den oplagte konkurrent er naturligvis benchmark indenfor elbiler; Tesla. Porsche Taycan er en smule mindre end Panamera og sammenlignes derfor med Tesla Model S, der er markant billigere. Til gengæld er Tesla rumrejser fra Porsche, når det kommer til kvalitet og oplevelsen af et ægte premium-produkt.


Hvad er prisen på Porsche Taycan 4S?

På prisskiltet står der lige nu 1.118.910 kr. for indstigningsmodellen Porsche Taycan 4S, men det er med de nuværende danske afgifter. Porsche fortæller, at prisen kommer under den magiske 1 million kroner, så snart der bliver skrevet under på den nye finanslov.

Lige nu er det muligt at skrive sig på ventelisten på Porsches hjemmeside. De vil dog ikke ud med, hvor mange der har skrevet sig op indtil videre, udover at antallet er 3-cifret. For at komme på ventelisten kræves et depositum på 25.000 kr. for at undgå useriøse henvendelser.

De første Taycan 4S-modeller bliver leveret til de nye ejere i starten af 2020.

Porsche Taycan 4S, Mamba Green
© Porsche

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...