Porsche Taycan

Danske priser på Porsche Taycan

Hvis du gerne vil have en hurtig og billig elbil, så skal du ikke købe Porsche Taycan. Se de danske priser her

6. september 2019 af Mathias Brandt

Porsche Taycan har været længe ventet, men nu har Porsche officielt lanceret deres allerførste elbil. Navnet betyder ”livlig, ung hest”, som passer ret godt til Porsche’s logo, hvori der er en halvstejlende hest.

”Vores nye eldrevne sportsvogn er stærk; en bil, som har udholdenhed til at tilbagelægge lange strækninger, og som står for frihed”, siger Oliver Blume, som er administrerende direktør hos Porsche AG.

Taycan Turbo og Taycan Turbo S

Den kommer i to varianter - Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Turbo S er den hurtigste og kan levere et overboost så den yder 761 hk. mens en Taycan Turbo maksimalt kan yde 680 hk. 

Taycan Turbo accelererer fra 0-100 km/t på 3,2 sek, mens Turbo S klarer det på 2,8 sek. Turbo S har også knusende mellemaccelerationer. 0-200 km/t er overstået på 9,8 sek. og topfarten er 260 km. 

Ifølge Porsche skulle den nye Taycan være i stand til at foretage flere accelerationer umiddelbart efter hinanden, uden at det går ud over ydelsen.

Hvad koster en Porsche Taycan?

Den danske pris på Porsche's første elbil en nu offentliggjort. 

Porsche Taycan Turbo: 1.704.874 kr

Porsche Taycan Turbo S: 2.120.096 kr. 

Den nærmeste konkurrent pt. er Tesla Model S. Vælger du den hurtigste Tesla Model S Performance, som går fra 0-100 km/t på 2,6 sekunder, kan du nøjes med at slippe 927.762 kr. 

Porsche Taycan kan lynoplades på 5 min


Den maksimale rækkevidde for Taycan Turbo er 450 km (WLTP) mens Turbo S må nøjes med 412 km. Den firehjulstrukne Taycan er udstyret med 800 Volt-arkitektur, så den er forberedt til opladning med en lynoplader. Her kan man på fem min. lade energi til en rækkevidde på 100 km

En 80 pct opladning kan klares på 22,5 min. i en lynlader. 

Porsche Taycan

En fordobling af investeringerne

Frem mod 2022 vil Porsche investere over 6 milliarder euro i elektromobilitet: Dermed fordobler koncernen de oprindeligt planlagte investeringer. Ud af de ekstra tre milliarder euro går ca. 500 millioner euro til udviklingen af andre typer og varianter af Taycan. Omkring én milliard euro til elektrificering og hybridisering af den eksisterende produktportefølje. Flere hundrede millioner bliver tilført udbygning af fabrikkerne samt ca. 700 millioner euro til nye teknologier, ladeinfrastruktur og smart mobility.

Hertil kommer investeringer i udviklingscentret i Weissach. Taycan skaber alene i Zuffenhausen ca. 1.200 nye arbejdspladser.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.