Porsche Taycan Turbo S
© Newspress

Frankfurt: Porsche Taycan fra 1,2 mio. kr. på danske plader

Porsche har verdenspremiere på deres første eldrevne sportsvogn på IAA-udstillingen i Frankfurt. De danske afgiftsregler betyder, at den kan blive den billigste Porsche i programmet

16. september 2019 af Bil Magasinet


På tysk bilindustris flagskib, IAA-udstillingen i I Frankfurt, har Porsche verdenspremiere på deres første eldrevne sportsvogn, der sammen med plugin-hybridversioner af Cayenne, Cayenne Coupé og Panamera skal bringe mærkets CO2-udslip ned.

Taycan er en 4-dørs sportsvogn med et anstændigt bagagerum og uhyrlige præstationer. Den kraftigste variant har 761 hk og kører 0-100 km/t på 2,8 sekunder, men det er angiveligt mellemaccelerationerne og måden, den bevæger sig på, der er det mest opsigtsvækkende.

Porsche Taycan Turbo S oliver blume
Porsche Taycan Turbo S

Oliver Blume, bestyrelsesformand for Porsche AG, gennemgår de vigtigste data for den nye model ved premieren i Frankfurt.

© Newspress


I en test for nylig har Porsche kørt den hurtigste variant fra nu til 200 til nul km/t 26 gange i træk, og den sidste test var kun 0,2 sekunder langsommere end den første (det tager under 10 sekunder at køre 0-200 km/t). Prisen for Taycan Turbo S, der kan bestilles nu, er 2.120.096 kr.

Taycan har en væsentligt lavere vindmodstand end Porsche 911 og fremstår som en lav, bred og meget Porsche-agtig sportsvogn. Den er dyrere end en tilsvarende Panamera i Tyskland, men en kommende variant med mindre batteri og lavere ydelse vil ironisk nok blive indstigningsmodel i Danmark på grund af de lavere afgifter for elbiler.

Taycan er ny indstigningsmodel for Porsche


Prisen kan komme længere ned end for mærkets billigste modeller, Cayman og Boxster.

Med lancering midt i 2020 vil den kommende mindste Taycan komme til at koste omkring 1,2 mio. kr. på danske plader med den forventede registreringsafgift på 40 pct. af de 150 pct., som pålægges konventionelle biler. Det gør den ekstremt attraktiv for fans af hurtige Porscher, og der er da også store forventninger til bilen i den danske del af organisationen, fortæller pressechef Peter Jurland.

Der blev åbnet for danske reservationer i april, og Porsche er aktuelt ved at ringe rundt til de interesserede købere for at lukke handler. Bestiller du en Taycan i dag, vil den kunne leveres til foråret afhængigt af variant.

Porsche Taycan Turbo S white
Porsche Taycan Turbo S © Newspress


Taycan betyder ”livlig, ung hest”, hvilket passer ret godt til Porsche’s logo, hvori der er en halvstejlende hest.

”Vores nye eldrevne sportsvogn er stærk; en bil, som har udholdenhed til at tilbagelægge lange strækninger, og som står for frihed”, siger Oliver Blume, som er administrerende direktør hos Porsche AG.

Taycan Turbo og Taycan Turbo S

Den kommer i to varianter - Taycan Turbo og Taycan Turbo S. Turbo S er den hurtigste og kan levere et overboost så den yder 761 hk. mens en Taycan Turbo maksimalt kan yde 680 hk. 

Taycan Turbo accelererer fra 0-100 km/t på 3,2 sek, mens Turbo S klarer det på 2,8 sek. Turbo S har også knusende mellemaccelerationer. 0-200 km/t er overstået på 9,8 sek. og topfarten er 260 km. 

Ifølge Porsche skulle den nye Taycan være i stand til at foretage flere accelerationer umiddelbart efter hinanden, uden at det går ud over ydelsen.

Hvad koster en Porsche Taycan?

Den danske pris på Porsche's første elbil en nu offentliggjort. 

Porsche Taycan Turbo: 1.704.874 kr

Porsche Taycan Turbo S: 2.120.096 kr. 

Den nærmeste konkurrent pt. er Tesla Model S. Vælger du den hurtigste Tesla Model S Performance, som går fra 0-100 km/t på 2,6 sekunder, kan du nøjes med at slippe 927.762 kr. 

Porsche Taycan Turbo S
Porsche Taycan Turbo S © Newspress

Porsche Taycan kan lynoplades på 5 min


Den maksimale rækkevidde for Taycan Turbo er 450 km (WLTP) mens Turbo S må nøjes med 412 km. Den firehjulstrukne Taycan er udstyret med 800 Volt-arkitektur, så den er forberedt til opladning med en lynoplader. Her kan man på fem min. lade energi til en rækkevidde på 100 km

En 80 pct opladning kan klares på 22,5 min. i en lynlader. 

En fordobling af investeringerne

Frem mod 2022 vil Porsche investere over 6 milliarder euro i elektromobilitet: Dermed fordobler koncernen de oprindeligt planlagte investeringer. Ud af de ekstra tre milliarder euro går ca. 500 millioner euro til udviklingen af andre typer og varianter af Taycan. Omkring én milliard euro til elektrificering og hybridisering af den eksisterende produktportefølje. Flere hundrede millioner bliver tilført udbygning af fabrikkerne samt ca. 700 millioner euro til nye teknologier, ladeinfrastruktur og smart mobility.

Hertil kommer investeringer i udviklingscentret i Weissach. Taycan skaber alene i Zuffenhausen ca. 1.200 nye arbejdspladser.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...