© bilmagasinet.dk

Porsche slår Escort med 3,0 sek.

Storfavoritternes 911 RS fløj afsted

4. maj 2009 af Steen Bachmann

Favoritsejr med minimal margin – det blev resultatet, da det uofficielle danmarksmesterskab i historisk hastighedsrally, Midland Historic Rally Cup, i weekenden kørte seriens andet løb som en del af Lille Mats Rallysprint i Skåne.

Per G. Hansen og Karsten M. Svensson Porsche 911 RS vandt klassesejr og blev bedste historiske hold i Lille Mats Rallysprint.
Per G. Hansen og Karsten M. Svensson Porsche 911 RS vandt klassesejr og blev bedste historiske hold i Lille Mats Rallysprint. © bilmagasinet.dk

Storfavoritterne Per G. Hansen og Karsten M. Svensson fra Ringsted i Porsche 911 RS fra 1976 trak endnu en gang det længste strå, men kun med tre sekunder ned til Kim Madsen og Karsten Sørensen fra Sorø i en Ford Escort RS 2000 fra 1977.

Med fantastisk flot kørsel vandt Kim Madsen og Karsten Sørensen klassen til 2000 ccm i deres Ford Escort RS 2000
Med fantastisk flot kørsel vandt Kim Madsen og Karsten Sørensen klassen til 2000 ccm i deres Ford Escort RS 2000 © bilmagasinet.dk

Disse to hold var atter i særklasse de bedste blandt de gamle biler, der udgjorde en del af feltet i det berømte svenske løb. I konkurrence med et pænt udsnit af Sveriges og Danmarks bedste kørere i nye rallybiler placerede de sig som nr. 13 og 15 ud af 102 fuldførende biler. Og samtidig vandt de to hold som sædvanlig klassesejre i de historiske klasser over 2000 ccm og op til 2000 ccm.

Per G. og Karsten M. Svensson var tilfredse med Porschen efter to førstepladser i Frederikssund tidligere på sæsonen. Op til synet i Sverige, der består af en teknisk godkendelse af bilen, ville skæbnen, en teknisk defekt meldte sin ankomst præcist samtidig.

Udover at bilen skulle skubbes i gang var ydelsen reduceret til hvad der kan trækkes ud af fire cylindre mod normalt seks – ingen optimal situation og et slidsomt arbejde.

Der var ingen vej udenom – tænding og motor skulle ses efter inden Lille Mats og meldingen efter checket var, at bilen var i topform og at resten var op til teamet.

Lille Mats løbet er et traditionsrigt løb, der afholdes i det idylliske Hässleholm på et tidligere garnisonsområde. Løbet afvikles som et sprint, hvilket giver optimale publikums forhold. Og arrangementet er et tilløbsstykke – omkring 3000 mennesker brugte den første lørdag i maj til at nyde solskinnet og de mange rallybiler.

Første heat er også heatet hvor banen skal helt ind på rygmarven – og Per og Karsten måtte efterfølgende konstatere, at de var bagud med eet sekund da tiderne blev gjort op. Udsigten til at det var marginalerne der skulle afgøre løbet var mere end tydelig. Heldigvis kunne teamet konstatere at bilen gik som den skulle – måske oven i købet bedre end nogensinde.

Hvis teamet skulle gøre sig håb om førstepladsen skulle Porschen køres helt til grænsen – og måske lidt mere.

Sekundet og lidt mere blev hentet i andet heat men føringen var kun 0,4 sekund! Tiden frem til tredje og sidste heat var da også noget mere intens end hvis situationen havde været en komfortabel føring og udsigten til at kunne køre et ”sikkert” tredje heat – konkurrenterne ville det anderledes. Med en noget nær perfekt bil lå presset på Per og Karsten.

© bilmagasinet.dk

K.M Svensson Motorsport er Per G. Hansen (tv.) som kører og Karsten M. Svensson som co-driver i en Porsche 911 3.0 RS.

 

Ingen troede nok på at der kunne køres hurtigere – men Per fandt marginalerne og K.M Svensson Motorsport sluttede tre sekunder hurtigere end nummer to, Kim Madsen og Kasper Sørensen med John Madsen på tredjepladsen.

Og hvad der lunede endnu mere – teamet blev samlet nummer tretten ud af 118 tilmeldte biler og ligger nu nummer et i DASUs cup for historiske biler 2009.

 

I de to næste klasser var der til gengæld nye vindere:

Efter en uheldig start i årets første løb tog Troels Lund og Michael Christensen i VW Golf GTI sejren hjem i klassen til 1600 ccm
Efter en uheldig start i årets første løb tog Troels Lund og Michael Christensen i VW Golf GTI sejren hjem i klassen til 1600 ccm © bilmagasinet.dk

Troels Lund fra Drøsselbjerg og Michael Christensen fra Rudersdal i VW Golf GTI fra 1977 tog hævn for deres uheld i første løb og vandt en klar sejr i klassen til 1600 ccm.

 

I klassen til 1300 ccm var der besøg af Lars Bækkelund, der i vinter blev nr. 10 i det historiske Monte-Carlo rally.

Monte-Carlo rallykøreren Lars Bækkelund kan også køre hastighedsrally. Sammen med Lasse Hansen vandt han i sin Fiat 128 Coupé sejr i klassen til 1300 ccm.
Monte-Carlo rallykøreren Lars Bækkelund kan også køre hastighedsrally. Sammen med Lasse Hansen vandt han i sin Fiat 128 Coupé sejr i klassen til 1300 ccm. © bilmagasinet.dk

I sin Fiat 128 Coupé fra 1972 tog Horsenskøreren med Lasse Hansen, Ølsted, som codriver en meget klar klassesejr og beviste dermed, at samme mand i samme bil kan præstere topresultater i såvel historisk hastighedsrally som pålidelighedsrally.

Tredje løb i Midland Historic Rally Cup køres den 6. juni i Danboring Rally på vejene nord for Randers.

 

Tekst & foto: Michael Eisenberg og K.M. Svensson Motorsport

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...