Porsche Taycan samlebånd Zuffenhausen
Porsche Taycan samlebånd, Zuffenhausen

Porsche: Sådan bygger vi den nye Taycan

Med produktionen af den nye eldrevne sportsvogn Taycan går Porsche ind i den elektriske tidsalder. Få detaljerne her

16. oktober 2018 af Steen Bachmann


Porsche's første rent eldrevne sportsvogn kommer på markedet i 2020. Der er investeret 6 milliarder euro (45 mia. kr.) i elektrificeringen af modelprogrammet, og Porsche har ansat 1.200 nye medarbejdere alene i forbindelse med introduktionen af Taycan. 

Hver anden Porsche skal elektrificeres

”Vi går ud fra, at over 50 pct. af de udleverede Porsche-modeller vil være elektrificerede i 2025”, siger Lutz Meschke, som er stedfortrædende øverste chef for finans og it hos Porsche. 

Det indebærer investeringer i udvikling og infrastruktur, men også i uddannelse af medarbejderne. 

I øjeblikket opbygges produktions- og montagefaciliteterne til den nye Taycan på fabrikken på hovedsædet i Zuffenhausen. Dermed tager Porsche afsked med det traditionelle samlebåndsprincip. 

Målet er nul CO2-udslip på fabrikken

Albrecht Reimold, øverste chef for produktion og logistik: 

”Med den såkaldte Flexi-linje indsætter Porsche som den første bilproducent førerløse transportsystemer i en kontinuerlig indsats i serieproduktionen.” 

Målet er at kombinere fordelene ved klassisk samlebåndsteknik med fleksibiliteten ved en omstillingsparat montage. Dermed er der mulighed for flere arbejdsrytmer på samme sted. 

Taycan produceres CO2-neutralt, og det fremtidige mål for hele produktionen er, at fabrikken skal blive en såkaldt Zero-Impact-Factory – altså en fabrik, som ikke belaster miljøet.


Med lanceringen af Taycan opstår der 1.200 nye arbejdspladser i Zuffenhausen. 

”Taycan er en af de største jobskabere i Porsches historie“, fortæller Andreas Haffner, som er øverste chef for personale og sociale områder. 

Digital omstilling skal give bedre uddannelse

Målet er at sammensætte et mandskab til produktionen af Taycan, som består af en sund blanding af folk med sportsvognserfaring og nye medarbejdere. 

Dermed indledes en stor uddannelsesoffensiv i en hal, som bygges alene til formålet på uddannelsescentrets område i Zuffenhausen. 

En digital uddannelsesplatform, som indeholder over 1.200 uddannelsestilbud om emner vedrørende den digitale omstilling og giver mulighed for både individuel og behovsrelateret uddannelse, vil føre alle medarbejderne ind i den elektriske og digitaliserede Porsche tidsalder.


Lynopladning i stedet for megatungt batteri

Taycan bruger en variant af den 800 V-teknologi, som også er anvendt i den tredobbelte Le Mans-vinderbil Porsche 919 Hybrid. 

Porsche har selv udviklet komponenterne – også når det gælder det vandkølede litium-ion-batteri. 800 V-arkitekturen sikrer, at batteriet kan oplades til en rækkevidde på 100 km på lidt over 4 min. (NEDC). 

Som udgangspunkt oplades bilen hjemme hos ejeren med op til 22 kW. Trådløs opladning er ligeledes muligt. 

Frem mod 2019 opstiller Porsche, Audi, BMW, Daimler og Ford lynopladere med en ydelse på op til 350 kW pr. ladepunkt på 400 lokationer rundt om i Europa. 

Desuden planlægger Porsche at opstille over 2.000 vekselstrømsopladere på rejsedestinationer som fx hoteller i op til 20 lande frem mod introduktionen af Taycan. 

Kunderne får adgang til Porsches opladningsnetværk via Porsches opladningstjeneste. Det er en løsning, som dækker hele Europa med adgang til en lang række ladestandere fra forskellige udbydere. Afregningen sker centralt via Porsche.

Der er endnu ingen pris på Taycan, men vi følger sagen.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.