© Bil Magasinet

Porsche Macan har fået en god r.. og grønnere samvittighed

Lille facelift strammer Porsches mindste SUV visuelt op og indfører motorer med partikelfilter. Her er vores førstehåndsindtryk af Macan og Macan S.

16. december 2018 af Søren Juul

Hvor? 

Mallorca. Testruten byder på et miks af motor-, lande- og bjergveje.   

Er det en helt ny Porsche Macan?

Nej. Der er tale om et lille facelift af modellen, der kom på markedet i 2014 på en platform doneret af forrige generation Audi Q5. Macan kører videre på MLB-platformen fra dengang, men både for- og bagende har fået et lag effektiv sminke af Porsches designere. Macan ser stadig smart og moderne ud. 


Snuden er frisket op med en ny kofanger og nye forlygter med LED som standard. Fra siden vil du måske notere de nye fælge. Bagenden har fået en fræk detalje, nemlig et tværgående lygtebånd i stil med dét du finder på Panamera, Cayenne og den næste generation Porsche 911. 

Kabinen har fået et par små opdateringer, der får den til at føles moderne igen. Luftdyserne i midterkonsollen sidder nu under i stedet for på hver side af skærmen til infotainmentsystemet. Sidstnævnte har fået en ny 10,9" trykfølsom skærm med tabletagtig finish og betjening. 

© Porsche
© Porsche

Hvilke motorer kan man få til den nye Porsche Macan?  

Til start har du to muligheder. Basisudgaven Macan drives fremad af en opdateret 2,0 liters firecylindret turbobenzinmotor, der nu fået et partikelfilter. Det har kostet 7 hk, så effekten er dalet til 247 hk, men drejningsmomentet er uændret 370 Nm. Det er ikke gået udover præstationerne. 0-100 km/t tager 6,7 sek. og topfarten er 225 km/t. 

Mere skub er der i Macan S, der rammer 100 km/t på 5,1 sek. (med Sport Chrono pakke) og topper ved 254 km/t. Den har fået en ny 3,0 liters biturbomotor med 354 hk og 480 Nm drejningsmoment. Det er et løft på 14 hk og 20 Nm selvom den nye motor er udstyret med partikelfilter i forhold til den gamle V6'er.  

Senere kommer Macan GTS, Macan Turbo og Macan Turbo S. Vil du have Macan med dieselmotor, så kommer du til at vente for evigt, for Porsche har droppet dieselmotorerne helt. 

Porsche Macan motor

Den 4-cylindrede basismotor fylder ikke meget i motorrummet på en Macan. 

© Søren Juul
© Søren Juul

Hvordan kører den nye Macan og hvornår kan jeg købe den?

Porsche har givet undervognen en overhaling i forbindelse med faceliftet, men det er ærligt talt svært at mærke den store forskel. Macan har altid kørt formidabelt og det gør den i høj grad stadig. På snoede veje har både Macan og Macan S imponerende godt bid i asfalten og er en fornøjelse at køre til i, selvom vi er bag rattet af højbenede firehjulstrækkere. Dog ville vi gå efter en Macan S.

Læs hvorfor i et kommende nummer af Bil Magasinet. 

Porsche Macan har allerede haft dansk premiere. Priserne starter fra 1.043.757 kr. 

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skal være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.