Mød Porsche's sjældne Frankenstein-kreation "Flachbau"

Porsche skulle lige klemme det sidste ud af 964-modellen inden den skulle på pension. Med forlygterne fra en 968'er og en solid motortuning, var den klar til de rigeste Porsche-kunder

17. september 2018 af Anders Richter

I starten af 90’erne sang Porsche’s 964-generation på sidste vers. En helt ny generation af 911’eren ved navn 993 stod klar til at blive præsenteret i januar 1994, men der skulle gerne holdes gang i produktionen indtil da.

En af måderne, hvorpå Porsche kunne få sendt lidt ekstra eksemplarer ud af salgslokalerne, var at producere en helt særlig variant. Mærkets Exclusive-afdeling blev tilkaldt, eftersom de er eksperter i at bygge biler til verdens rigeste mennesker, som tit og ofte har en stribe helt særlige ønsker.

Blev udstyret med en speciel X88 opgradering

Modellen blev baseret på topvarianten i 964-familien kaldet 911 Turbo 3,6. Det vigtigste var boxermotoren monteret bagi, som blev opgraderet med en helt særlig X88-pakke. 

Den kryptiske betegnelse dækkede over nye topstykker, andre knastaksler og nye turboer, som hjalp med at skabe mere moment ved lave omdrejninger, og til sidste blev ladetrykket også skruet en smule op. Det gav en samlet effekt på 385 hk, hvilket var 25 hk mere end datidens standard 911 Turbo. 

Fik forlygterne fra en Porsche 968

Udenpå skete der også store ændringer. Modellen blev nemlig monteret med en flad front, hvilket tyskerne kalder “Flachbau”. Datidens 911 havde nogle meget opretstående forlygter, hvilket man på “Flachbau”-udgaven lavede om med et sæt nye forskærme. Forlygterne blev taget fra mærkets daværende 968-model, og når du aktiverer dem, vipper de op fra forskærmene.

Hurtigt blev der sendt et dokument ud til verdens Porsche-forhandlere om, at der kom en ny topvariant i 964-serien, som ville blive produceret i omkring 100 eksemplarer på verdensplan. 

Med beskeden var et billede af en koncept­bil, og hvis kunderne var interesseret, skulle de betale et depositum svarende til 20.000 USD med det samme. Bagefter kom betalingen for resten af bilen, som kostede 160.000 USD, hvilket var 60.000 USD mere, end prisen på datidens standard 911 Turbo.

Det virkede dog, for der blev i alt solgt 93 biler, som blev sendt rundt til kunder i ­hovedsageligt USA og Japan. I dag er de uhyre eftertragtede blandt hele verdens bilsamlere. 

Bilen her på billederne blev solgt på RM Sotheby's auktion i Florida. Hammerslaget lød på 654.000 USD, eller hvad der svarer til 4,2 mio. kroner. Den stod så også i meget flot stand og havde kun kørt 46.300 km siden den forlod fabrikken i 1993

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.