Porsche 911 motor motorrum nyt  brændstof grønt


Porsche udvikler nyt brændstof: 85 procent renere end almindelig benzin

I en verden, hvor der hersker meget tvivl om elbiler, udvikler Porsche endnu en løsning: En benzintype, der udleder langt mindre end hidtidige.

24. februar 2021 af Frederik Hauschildt

Porsche satser på eFuel

I 2022 vil Porsche have 130.000 liter af mærkets syntetiske brændstof klar til test. I et interview med Evo Magazine hævder Porsche, at benzintypen kan skære op til 85% af CO2-udledningen i helt normale fossilbiler, med hvilke den naturligvis er fuldt kompatibel.

"Vores syntetiske benzin har mellem otte og ti komponenter, mens benzinen fra tankstationen har mellem 30 og 40. De er ikke alle sammen lige velkomne, og derfor er vores renere," siger Dr Frank Walliser fra Porsche til Evo Magazine.

85% lyder måske ikke af meget, men i praksis svarer det omtrent til den mængde, en elbil udleder under produktion og brug. Det er altså en markant forbedring over stort set alle hidtidige fossile brændstoffer, specielt når Porsche hævder, at alle mærkets nuværende forbrændingsmotorer ikke vil behøve en konversion. Det betyder også, at for eksempel den nye 911 GT3 vil kunne køre på brændstoffet.

Audi 2.0 TFSI DTM engine nyt  brændstof grønt

Audis 2.0 TFSI-motor bliver brugt i DTM Race Taxi, hvor den kører på lavemissionsbrændstof udviklet af Audi.

© Audi

Porsche: Det er IKKE et alternativ

Man kan spørge sig selv, hvorfor Porsche udvikler en såkaldt eFuel, samtidig med at mærket befinder sig i toppen, når det kommer til elbiludvikling. Porsche hævder selv, at det er fordi elbilers udvikling ikke har nok fart på på global skala. Selvom elbilen i Norge har solgt bedre end alle andre motortyper, så vil der altså stadig gå mange år før trafikken omdannes helt til el.

Selvom den umiddelbare udledning med eFuel kan matche det, en elbil formår over en livstid, så er produktionen af fossilbilen stadig ikke med i regnestykket. Brændstoffet er altså mest af alt tiltænkt som en nemmere løsning til overgangsperioden fra fossil til el, til brug i eksisterende fossilbiler. Det er I stedet for, at lovgivning er nødt til langsomt at ulovliggøre fossilbiler, kan disse naturligt udfases til fordel for den grønnere elbil.

Porsche Taycan turbo s new record ny rekordforsøg rekord nyt  brændstof grønt

Elbilen Porsche Taycan under et af mange rekordforsøg.

© Porsche

Langt projekt

Hvis du synes, du har hørt nyheden før, så er det ikke bare dig: Ideen om eFuel (altså, electrofuel) har eksisteret siden starten af 10'erne, hvor Audi begyndte udviklingen af deres e-benzin. I de seneste få år er fokus dog blevet placeret ekstraordinært tungt på de syntetiske brændstoffer, som reaktion til mange landes komplette eller delvise bandlysning af fossilbiler inden 2030.

Det springende punkt er, at Porsche nu er klar med en variant af e-brændstoffet, der rykker ét skridt tættere på, at enhver kan tanke syntetisk ved den lokale tankstation. Indtil da må vi væbne os med tålmod, og tanke E10 eller E5 på vores benzinbiler.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...