Porsche Cayman GTS
Porsche Cayman GTS

Dalby tager svinget lidt tjept. Man er jo kendt for at gi´ gas.

© Porsche

Vores mand flyver i Cayman GTS: Downsizing? NEJ TAK

Entusiasterne fik et chok over den forrige Porsche 718 GTS med kun 4 cylindre. Nu vender fabrikken tilbage med en 6-cylindret motor - så er der fest igen!

6. maj 2020 af Jacob Dalby


Ramaskrigene fra Porsche-interesserede og motorjournalister verden over var noget, der skabte reaktioner helt til tyske Zuffenhausen, hvor Porsche udvikler sine nye modeller. Nyheden om at den dengang nye Porsche 718 Cayman og Boxster blev udstyret med 4-cylindrede turbomotorer var noget, som affødte lyden af kæber, der ramte asfalten og total stilhed. 

Hvordan kunne Porsche erstatte den ikoniske boxersekser med sølle fire cylindre? Modellen kom på gaden, og selv om effekten ikke fejlede noget, savnede vi stadig det gamle maskineri. Heldigvis har Porsche aldrig været for stolte til at rette strategien ind efter entusiasterne. Derfor kommer de seks cylindre tilbage i de mindre 718-modeller – den første er GTS.

6 cylindre og 400 hk i Cayman

Porsche 718 GTS kommer i to udgaver: Den lukkede coupé 718 Cayman og cabrioleten 718 Boxster med foldetag i stof. 718 GTS placerer sig midt imellem 718 S, der stadig kører med den mindre 4-cylindrede turbomotor, og 718 GT4 og Spyder, der fik lov til at bibeholde den vidunderlige 6-cylindrede boxer. Det er samme boxermotor – dog i en neddroslet udgave – der nu sidder i 718 Cayman GTS og 718 Boxster GTS. De seks cylindre yder 400 hk og 420 Nm, hvilket er 50 hk mere end 718 S og 20 hk mindre end 718 GT4 og Spyder. 

Porsche Cayman GTS
Porsche Cayman GTS

Keramiske PCCB-bremser er dyrt og unødvendigt udstyr. De koster 144.830 kr. ekstra.

Vores første møde med 718 GTS er i den lukkede Cayman på den kringlede Estoril-racerbane, som ligger få kilometer fra hovedstaden Lissabon i Portugal. Da vi drejer nøglen første gang, falder en stor sten fra vores bilhjerte. Den sprøde rumlen fra de seks cylindre, som vi har savnet, strømmer nu ud fra sportsudstødningen.

Jacob's reportage fra Lissabon var første gang trykt i Bil Magasinet. Start dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér og vær sikker på at få de nyeste test af biler som den første.

Den 6-trins manuelle gearkasse går stramt i første, og med et smil fra øre til øre triller vi ud på den kringlede bane for at kilde Cayman lidt på maven. 718 GTS kommer standard med sportsundervogn, mekanisk spærredifferentiale, Sport Chrono-pakke, sportsudstødning og så den 6-trins manuelle gearkasse.

Porsche-instruktør fungerer som hare

Vi forfølger en instruktør, der har snuppet nøglerne til en Porsche 911, og summer den første omgang rundt på Estoril i roligt tempo – altså lige indtil vi rammer langsiden, og instruktør, Timo Bernhard (ja, ham der i 2018 satte banerekord på Nürburgring i Porsche 919 Evo), slipper tøjlerne. Med skiftet fra tredje til andet gear springer omdrejningerne til lige under 6.000 o/min, og boxermotoren vågner for alvor. 

Da der ingen turbo er til at hjælpe, skal den over 7.000 o/min for at nå maksydelsen på de 400 hk. Netop de mange omdrejninger gør 718 GTS til en noget større og mere tilfredsstillende mundfuld end lillebror 718 S.

Fås kun med manuelt gear

Den manuelle gearkasse, som er eneste mulighed, indtil dobbeltkoblingsgearkassen PDK introduceres i 2021, skal masseres grundigt for konstant at holde motoren til ilden. Med den manuelle gearkasse vil det for mange resultere i langsommere omgangshastigheder på en bane men samtidig en grad af underholdningsværdi, hvor omgangstider bliver sekundært. Ikke mindst på offentlig vej, hvor vi, når der er plads, nyder godt af den perfekte balance.

Porsche Cayman GTS
Porsche Cayman GTS

Den udgåede Porsche 718 Cayman GTS var udstyret med en 2,5-liters boxermotor med fire cylindre. Desværre tog Porsche-entusiaster ikke specielt godt imod maskineriet, der godt nok havde masser af kræfter men en markant mindre potent motorlyd. Alt det er dog lavet om nu.

Oprindeligt blev GTS-betegnelsen, Gran Turismo Sport, brugt til den mildere udgave af de hardcore racerbiler. Første gang, det blev brugt, var på Porsche 904 GTS fra 1964. I dag har betegn­elsen fået en lidt anden betydning og sidder på flere af Porsche’s modeller. I dag betyder GTS en mere sportslig variant med meget udstyr uden at være så hård, at du ikke kan bruge den til daglig.

Noget af det du får i 718 Cayman GTS er en sportsundervogn, der er sænket 20 mm, og 20” fælge.

Stram sportsundervogn i Cayman

Vi kører fra banen og gennem et par små portugisiske byer, hvor asfalten ikke altid er af europæisk standard. Det er tydeligt, at sportsundervognen er sat strammere op, men hvis vi ikke direkte mærker efter, bliver det aldrig ubehageligt. Selv ikke med de store fælge. 

Bak op om det originale danske bilblad ved at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag. Klik hér og tjek de aktuelle tilbud for nye abonnenter.

Udenfor banen er det dog endnu sværere at hive det fulde potentiale ud af motoren på 718 GTS. Den meget aktive brug af gearkassen kombineret med andre trafikanter, entusiastiske motionister på mountainbikes og løsgående hunde sætter os på overarbejde, og vi ender ofte med at blive i tredje gear, hvor kræfterne fra de seks cylindre er sværere at fremtrylle end i turbomotoren med fire cylindre i 718 S. 

Det er ikke fordi, at GTS er langsom, men følelsen af uudnyttet potentiale er til stede hvis ikke, vi holder omdrejningerne oppe.  

Porsche Cayman GTS
Porsche Cayman GTS

Interiøret er der ikke pillet ved, og det er heldigt. GTS har det meste i sportsligt udstyr – og Jacob Dalby har endnu ikke fået tørret smilet af.

Det sagt, så er det meget få konkurrenter, hvor forbindelsen mellem chauffør og bil er stærkere – og dét er essensen af underholdning. På de større hovedveje excellerer 718 GTS med præcision, greb og ikke mindst feedback igennem styretøjet som meget få andre.

Med plads forude får de seks cylindre lov til at spinde, så kræfterne og lydbilledet fungerer som antabus mod turbo og fire cylindre. Samtidig er balancen i 718 af en anden verden, og specielt dén er med til at skubbe til djævlen i dig. 718 GTS skriger efter at blive kørt hårdt – hele tiden med omdrejningstælleren flirtende lige under de 8.000. En eminent følelse, der kun forstærkes af de sportslige detaljer i kabinen.

GTS er den sportslige variant af Porsche 718

Alcantara-stoffet er ét af de elementer, der er med til at gøre GTS til den sportslige variant af 718. Kabinen er nænsomt indbundet i Alcantara alle de rigtige steder, hvor vi ser og rører mest. Instrumenterne har GTS-logo og en rød omdrejningstæller naturligt placeret i midten, Sport Chrono-pakken tilføjer et lille ur på instrumentbordet, der skaber en sportslig atmosfære.

Prisen for Porsche 718 Cayman GTS starter ved 1.518.022 kr. Er du mere til den åbne Boxster GTS skal du lægge knap 40.000 kr. ekstra. De to udgaver kører nærmest identisk. Medmindre du kører dem lige op mod hinanden, er det ikke til at mærke forskel.

Porsche Cayman GTS
Porsche Cayman GTS

En fin detalje, som afslører den nye motor, er, at GTS har fået den dobbelte udstødning fra storebror GT4. GTS er mere hverdagsduelig.

Porsche 718 Cayman GTS

Motor B6, 3.995 cm3, 24V

Ydelse 400 hk ved 7.000 o/min, 420 Nm ved 5.000 – 6.500 o/min

Topfart 293 km/t  

0-100 km/t 4,5 sek.  

Forbrug (WLTP) 9,2 km/l

Årlig afgift 4.260 kr.  

Mål (L/B/H) 441/180/128 cm

Vægt/last 1.480/220 kg  

Bagagerum for/bag 150/120 liter

Dæk for/bag 235/35R20 - 265/35R20

Pris 1.518.022 kr.

Vi synes

Porsche er et af de bilmærker, som lytter til deres entusiastiske kunder, og det er der kommet et rigtig fint resultat ud af med 718 Cayman GTS.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...