Porsche cayenne turbo

Porsche Cayenne Turbo: Bilernes svar på Brutalis!

Porsche Cayenne Turbo har det ligeså godt med at kravle gennem en mudderpøl, som den har det med 240 km/t på Autobahn. Læs vores langturstest hér

9. juli 2018 af Anders Richter

Du stiger op i en Porsche Cayenne, hvilket er rart. Fra kommandobroen har du et godt udsyn, og den føles lige umiddelbart som en SUV i klassisk forstand. Nøglen, som sidder til venstre for rattet, giver dog et hint om denne bils aner. Detaljen stammer fra Porsche’s ikoniske 911, og selv om de to ikke har noget tilfælles rent teknisk, så er de bygget ud fra samme device om, at biler skal være hurtige, holdbare og praktiske.

Motoren brummer som en hyggelig morfar, når du starter de otte cylindre, to turboer og 32 ventiler. Der er dog intet “morfar” over denne bil, hvilket vi finder ud af i det sekund, vi kører fra færgen i Puttgarden og ankommer på Autobahn. Placeret i ydersporet glider vi forbi den hvide runde tavle, som fastslår, at der pludselig er fri leg i forhold til hastighed.

I kabinen sidder tre mand, mens bagagerummet er fyldt til randen. Ingen af os mærker noget til de ­ekstra kg. I stedet bliver vi presset tilbage i sæderne, mens det digitale speedometer flimrer for øjnene af os. Vi stopper selv festen ved 240 km/t, da testbilen er monteret med vinterdæk. Stod bilen på sommerdæk, ville det ikke være noget problem at fortsætte op til topfarten, som er 286 km/t på Cayenne Turbo. 

Porsche cayenne

En standard Corvette har ikke en chance mod en Cayenne Turbo, når de 550 hk slippes løs.

© Bil Magasinet

Turné rundt i Tyskland

Foran os venter flere dages køreeventyr, hvor vi blandt andet skal forbi Techno Classica i den tyske by Essen og ikke mindst Retro Classics i Stuttgart, hvilket du kan læse mere om fra side 60. Det giver os mulighed for at teste Porsche Cayenne af på en langtur.

Cayenne er en af de vigtigste biler i mærkets modelprogram. Siden den kom i 2002, har de langet 770.000 biler over disken. De færreste ser nogensinde terræn. I stedet bliver de brugt på den sorte asfalt, så det er også jagtmarken, hvor vi tester dette eksemplar.

Der er kommet en hel del nyheder til på den nye Cayenne, som er tredje generation i rækken. Vægten er gået ned, mens designet er blevet skarpere. Specielt bagenden med den tværgående lygtestribe fungerer rigtig godt. 

Porsche PCCB brakes

Cayenne Turbo er den første Porsche med de nye PSCB-bremser, som stopper bedre og sviner mindre.

© Bil Magasinet

Porsche's nye keramiske PCCB-bremser

En anden nyhed er monteret ved hvert hjul. Her er nemlig kommet et nyt sæt PSCB-bremser til, som kan kendes på de hvide bremsecalipre. Systemet er standard på Turbo-varianten, og det er vigtigt ikke at forveksle det med de keramiske PCCB-bremser, der kendes på de gule calipre. De nye skiver er stadigvæk i stål, men de er blevet overflade­behandlet med tungsten carbid, hvilket er et ekstremt hårdt materiale. Det giver en lille men stadig positiv effekt på selve bremsekraften. Allervigtigst er dog, at de nye bremser ikke danner nær den samme mængde af bremsestøv. I praksis mærker du kun, at de føles fint dimensioneret til kampvægten på 2,3 ton.

Porsche cayenne

Porsche Cayenne opfører sig ekstremt stabilt, når du cruiser på Autobahn med over 200 km/t.

© Bil Magasinet

Cayenne Turbo er et missil på Autobahn

I interiøret er der blevet hentet en stribe detaljer fra Panamera. Skærmen er på 12,3”, og grafikken er i HD-kvalitet, så det ser lækkert ud, og det er nemt at bruge. Der er ingen fysiske knapper på midterkonsollen. I stedet er der bare en glasplade, som vibrerer lidt, når du trykker på noget. Det ser flot ud, men det er svært at bruge, mens du kører, da du ikke kan føle dig frem.

Ved høje hastigheder ligger Cayenne Turbo ekstremt stabilt, og det står hurtigt klart, at der ikke findes en opgave, som denne bil ikke kan klare. Hente børn, tjek. Være komfortabel som en limousine, tjek. Køre tværs gennem Europa med 200+ km/t, dobbelttjek.

Den eneste pille, som skal sluges, er prisen, som i Turbo-varianten er på 2,6 mio. kr. Kan du “nøjes” med en standard Cayenne, starter prisen ved 1,4 mio. kr. Og til de af jer, som skulle være nysgerrige, så gik den 7,0 km/l over 2.000 km med tung højrefod. 

Porsche cayenne bagagerum

Der er 745 liter plads med sæderne oppe. Slår du ryglænet ned, kan bagagerummet udvides til 1.680 liter.

© Bil Magasinet

Specifikationer: Porsche Cayenne Turbo PDK 2018

Pris 2.655.972 kr.  

Motor V8, 3.996 cm3, 32V, biturbo

Ydelse 550 hk ved 5.750 o/min, 770 Nm ved 1.960 o/min

Topfart 286 km/t  -100 km/t 4,1 sek.

EU-miks 8,5 km/l

Cayenne Porsche platz

Vi lagde også vejen forbi Zuffenhausen, Stuttgart. Porsche's fødested

© Bil Magasinet

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.