Porsche 996 GT3 er kompromisløsheden selv

Med introduktionen af Porsche 996 blev den klassiske opskrift ændret markant, og ikke alle kunder var tilfredse. Designet var kluntet, og pludselig var den ikke luftkølet mere. Heldigvis byggede fabrikken en GT3, som er en af de sjoveste 911’ere nogensinde

9. december 2019 af Anders Richter

Tomgangen er ujævn. Lyden fra de massive udstødningsrør er hæs. Den sidder på asfalten som en grævling, der er gået i koma. Bag rattet er der intet ud over motorgangen, som afslører, at denne 996 er unik. Ikke bare speciel i forhold til andre i samme modelrække men unik i forhold til alle 911’ere.

Humpende som en gammel dame forlader jeg Porsche-importøren på Østerbro for at prøve kræfter med hovedstadstrafikken – og det kræver kun en enkelt fortovskant, før bilen på sin egen højlydte facon forklarer mig, at den hader byen.

Den mest kontroversielle Porsche 911 fik modelkoden: 996. Godt nok var den ikoniske form stadig i behold, men alt andet ved designet var revideret. Det var specielt lygtedesignet, som mødte kritik lige fra starten. Foran lignede de spejlæg, og de bagerste var heller ikke for heldige. Og så var der en anden ting, som fik entusiasternes blod til at koge. Boxermotoren var nemlig ikke luftkølet mere. Nu var den lavet om til vandkøling.

Væk fra storbyen

Placeret i føresædet kan jeg ikke være mere ligeglad med en eller anden omsonst diskussion om, hvordan en motor skal køles. Jeg har rigeligt at gøre med at undgå huller i vejen og holde motoren til ilden for at komme væk fra dette helvede, de kalder for en storby. Undervognen er hård – ikke stenhård, men den er alligevel så fast, at det overflødige fedt på min krop dingler i takt med vejens beskaffenhed. Skiltet til motorvejen kommer endelig til syne, og jeg mangler kun en enkelt kø ved lyskrydset, før jeg får lov til at afprøve en af mine helt store drømmebiler. 

996 endte ret hurtigt i skyggen af sin smukke forgænger, Porsche 993, men i 1999 blev der lavet fuldstændig om på dét. Pludselig lancerede fabrikken en GT3, som skulle være den åndelige efterfølger til de tidligere Carrera RS-modeller. Karrosseriet tog de fra den Carrera 4, selv om GT3’eren udelukkende trækker på baghjulene. 

Ingen øko-kørsel

Grunden til det var, at forenden var forstærket, samt at de kunne installere en 89-liters tank, hvilket der var brug for. Den 6-cylindrede boxermotor er på ingen måde konstrueret til at spare på de dyre dråber. I modsætning til en standard 911 fra samme tid er motoren i denne helt anderledes. Faktisk stammer GT3-motoren fra den Le Mans-racer, Porsche brugte i ‘98-løbet. De 3,6-liters slagvolumen yder 360 hk ved 7.200 o/min. Men krumtappen er mere end villig til at ramme 8.000 o/min, hvis du ikke kan få nok. Og det kan jeg ikke, da trafiklyset bliver grønt.

Bagdækkene, som måler 285 mm i bredden, har et enormt greb i asfalten. Ikke engang et hyl giver den, da jeg slipper Stuttgart-hestene løs. Lyden er fænomenal, og den enorme omdrejningstælleren er placeret lige i midten, så jeg ikke er i tvivl om, hvornår jeg skal kaste næste udveksling ind. Nu! 

I andet gear begynder den at tage fart, og bilen lever fuldt ud op til farvens navn: Speedgelb. Trykket på brystkassen er muligvis ikke vildere end i en ny standard 911, men måden GT3’en opfører sig på, er bare så ekstrem, at alt føles lige en tak vildere. Ved 110 km/t rammer jeg tredje, hvor jeg roligt begynder at slippe speederfoden igen. Hele oplevelsen tager lige omkring fem sekunder, og alligevel føles det som en time. Men det siger alle mænd jo. 

Mine hænder trækkes fra side til side. Forhjulene har fået færten af et par fordybninger i vejen, og pludselig forvandler bilen sig til en bomstærk sporhund. Jeg prøver at kurere det ved at sætte hastigheden i vejret, men her opdager jeg et andet problem. Styretøjet bliver let. Faretruende let. Faktisk føles det som om, forenden af bilen begynder at stige til himmels. Min drøm om en 996 GT3 er stille og roligt ved at smuldre.

GT3'eren fik en hård start

Da GT3-udgaven kom frem, var det langtfra alle, som var ellevilde. Kritikerne mente, at syncromeshringene i gearkassen var for svage, samt at bilen ikke føltes ligeså hurtig, som den var opgivet til. Og de havde sådan set ret – i hvert fald hvis du skal tro på rygterne. Onde tunger siger nemlig, at en 996 GT3 ikke helt yder de 360 hk, den er opgivet til, mens anden generation af GT3 i 996-karrossen yder en del hestekræfter mere end de 381 hk, den var opgivet til. Da den samtidig var meget ekstrem i sin opsætning, rullede der kun 1.868 eksemplarer ud fra Zuffenhausen, hvilket gør dette til en forholdsvis sjælden Porsche.

Jeg svinger fra motorvejen et sted i Nordsjælland. Og fem minutter senere står jeg midt på en snørklet skovvej uden folk i sigte. Jeg holder stille. Mærker motoren vibrere uroligt bag mig, og så giver jeg den kniven! Forenden sætter sig i svingene, understyring er der intet af. Vinduerne er nede, så lyden smælder ind i kabinen, mens bagenden presser på. Styretøjet føles pludselig perfekt, når jeg vrider den i svingene. Alle bilens fejl er med ét vendt til dens styrker. Det her er uden tvivl en min af mine drømme-Porsche’r. 

Porsche 911 GT3 (996.1)

Motor B6, 3.600 cm3, 24V

Ydelse 360 hk ved 7.200 o/min 570 Nm ved 5.000 o/min

0-100 km/t 4,8 sek.

Topfart 302 km/t

Forbrug EU-miks 7,8 km/l

Årlige afgifter 9.280 kr.

Mål (L/B/H) 443/177/127 cm

Vægt 1.300 kg

Bagagerum 130 liter

Dæk for: 225/40ZR18 bag: 285/35ZR18

Nypris i 1999 2.011.511 kr. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...