Porsche 911 992 cbriolet 2019 kaleche Carrera 4S boxermotor bagfra bagende hæk

Porsche 992 uden tag er ren fornøjelse

Første test: Sommeren er på vej, og Porsche har klippet taget af den nye 991'er – 992.

31. marts 2019 af Frederik T. Frey

Hvor er vi?

Porsche 911 i 992-generationen uden fast tag præsenteres i Grækenland, hvor vejene er forholdsvis trafikfri...men vejret ikke passer til at køre med taget nede hele tiden.

Hvad er nyt?

Flere steder er 911 Cabriolet gjort både stærkere men samtidig også lettere end forgængeren takket være forskellige former for metal som aluminium og magnesium samt brugen af en særlig type forstærket plastik. Bl.a. er forruderammen gjort ca. to kg lettere, mens den samtidig er gjort stærkere og mere modstandsdygtig i det uheldige tilfælde, at bilen ruller rundt. 
Porsche 911 992 cbriolet 2019 kaleche Carrera 4S boxermotor front forende forfra

Den nye Porsche 911 Cab. koster fra 2.538.055 kr. i Carrera S-trim.

Den nye tagkonstruktion er meget elegant og uden synlige skillelinjer, når kalechen er slået op på 911'eren. På trods af det elegante look er taget faktisk delt i fire separate stykker, hvis man medregner bagruden. Alle fire lag lægger sig ovenpå hinanden i Z-form bag sæderne, hvor størstedelen af tagkonstruktionen gemmer sig under et lakeret dækken. Taget køres af elektrisk og med hjælp af en ny hydraulikkonstruktion. Fra lukket til åben tager operationen 12 sekunder, og taget kan engageres den ene eller anden vej ved hastigheder op til 50 km/t.

Porsche 911 992 cbriolet 2019 kaleche Carrera 4S boxermotor kabine interiør

Kabinen følger coupéen, og her er både fine indslag og god kørestilling.

Hvad er godt og skidt?

Tagkonstruktionen fungerer upåklageligt, og kabinen er takket være en vinddeflektor godt beskyttet mod elementerne og støj. De nye dørhåndtag, der også er på coupéen, er en smagssag – de er smukt gemt i karrossen, når de ikke bruges, men har også en spøjs digital og småkunstig følelse, når de springer ud af døren.

Kabinen tilbyder vanen tro en fantastisk kørestilling til dynamisk kørsel – og er temperamentet til mere rolig kørsel, er 911 Cab. også meget let at betjene og en føles som fremragende følgesvend i hverdagen. Interiøret føles dog ikke helt så sportsvognsagtigt som tidligere. Udlægning af knapper, skærme og de mange blanke overflader er ved at skubbe designsproget i en mindre unik og fokuseret retning.

Porsche 911 992 cbriolet 2019 kaleche Carrera 4S boxermotor kabine interiør gearvælger

Gearvælgeren er skrumpet en hel del i den nye 992-generation. Den er dog fortsat ret robust.

Hvornår lanceres Porsche 911 Cabriolet?

Hjemmesiden er fuldt opdateret med priser, så det er bare at finde derind og tryk på "bestil".

Priserne starter ved 2.538.055 kr. for en Carrera S Cabriolet. For første gang fås cabrioletudgaven af Porsche 911 med PASM-systemet, der medbringer adaptive dæmpere og sænker undervognen med 10 mm. Skulle du have lyst til en medstyrende bagaksel, er det også en mulighed på ekstraudstyrslisten – 911 med stoftaget vil ikke længere stå i skyggen af søsterbilen med fast tag. Systemet koster 18.595 kr., mens en medstyrende bagaksel løber op i 44.492 kr. 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...