© RM Sotheby's

Porsche 928 skulle være folkets sportsvogn

Var du klar over, at Porsche 928 vandt titlen som Årets Bil i Europa tilbage 1978? Få historien om bilen, der skulle vippe Porsche 911 af pinden

9. april 2019 af Frederik T. Frey


Kan du forestille dig, at Porsche skulle pille ved den klassiske 911-opskrift? Nej, vel! Ikke desto mindre var det nøjagtigt, hvad der lå til grund for udviklingen af Porsche 928 i 70’erne. Det lå i kortene, at den “gammeldags” 911-konstruktion med hækmotor skulle vige pladsen for en frontmotoriseret sportsvogn med gearkassen bagi – en såkaldt transaksel.

V8-motoren var bygget i aluminium, og da 928-modellen blev lanceret i 1978, var slagvolumen på 4,5 liter, og kræfterne beløb sig til 240 hk og 363 Nm. Porsche 928 var en sportsvogn efter alle kunstens regler, hvilket også gjorde dens titel som Årets Bil i Europa 1978 ikke så lidt overraskende. Til sammenligning kårede den samlede stab af danske motorjournalister en Alfa Romeo Giulietta til Årets Bil i Danmark samme år.

© RM Sotheby's

Første Porsche med ABS-bremser

På trods af sportsvognsetiketten havde 928 også et stort fokus på at være en lækker GT. Takket være en mere jævn fordeling af bilens vægt med frontmotor og gearkassen ved bagakslen var den hurtige 928’s køreegenskaber mere neutrale end den hæktunge 911, der kunne svinge med bagenden som et pendul under forkert behandling. Modellen blev også den første Porsche, der kunne fås med ABS-bremser som ekstraudstyr i 1984.

Porsche 928 var i produktion i imponerende 17 år mellem 1978 og 1995, hvor den potente 928 GTS rundede ballet af i Europa. Selv om ændringerne var subtile gennem dens levetid, var særligt motoren vokset, som årene skred frem. I svanesangs-modellen, GTS, var alu-V8’eren vokset til 5,4 liter, den havde fået nye topstykker med fire ventiler per cylinder og ydede nu 350 hk. Men både i tiden før og efter 928 fandtes 911 stadig. 

© RM Sotheby's

Denne bil kan blive din

Som arvtager til 911 slog 928 fejl, men sammen med 924- og 944-modellerne var den med til at stadfæste Porsche’s position på sportsvogns- og GT-markedet med biler, der brugte transakselkonstruktion frem for luftkølede boxermotorer monteret bag bagakslen. 

Fordelt på otte varianter har Porsche samlet produceret 61.056 eksemplarer af 928 med den jævne basisvariant som den med det højeste produktionstal.

Bilen på billederne skal under hammeren i den kommende weekend (11. - 12. april) Når RM Sotheby's afholder deres såkaldte 'Youngtimer' auktion under Techno Classica i Essen. 

Den bliver sagt til salg uden mindstepris, men RM Sotheby's eksperter vurderer til den et sted mellem 80-100.000 euro. 

Se mere her

© RM Sotheby's

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...