Porsche 911 Turbo S 992 PDK coupé 4x4 firehjulstræk sportsvogn 2020køre skråt forfra front forende
© Foto: Søren Juul

Hvor hurtigt føles 0-100 km/t i den nye Porsche 911 Turbo S? Se med i videoen hér!

2,7 sekunder tager det at ramme 100 km/t, men hvordan føles det egentlig? Se med, når Bil Magasinet som de første danskere tester den nye Porsche 911 Turbo S på video.

28. juni 2020 af Frederik T. Frey & Anders Richter

Alt om Porsche 911 Turbo S

Se Anders Richter fra Bil Magasinet gennemgå den nye Porsche 911 Turbo S i videoen herunder, eller læs artiklen om selvsamme bil nedenunder. Husk også at besøge Bil Magasinets YouTube-kanal og ikke mindst at abonnere på den – det er helt gratis, og på den måde får du besked, hver gang der er en ny video klar. 

Vi kører Porsche 911 Turbo S

Porsche 911 Turbo S i 992-generationen er så vild og voldsom, at der ikke er en finger at sætte på køreegenskaberne, når den kører på offentlig vej. Det betyder ikke, at det er umuligt at komme galt afsted i den lynende hurtige tyske hækmotorbil. Men det er slående, hvor letkørt 911 Turbo S med 650 hk og 800 Nm. kan være, hvis man ønsker det. Motor og gearkasse spille gnidningsfrit sammen, og holder man Turbo S ude af de hidsigste køreprogrammer, er komforten flot, udsynet strålende og den på papiret frådende sportsvogn er en behagelig og civiliseret følgesvend.

Porsche 911 Turbo S 992 PDK coupé 4x4 firehjulstræk sportsvogn 2020 bagende bagfra

Porsche 911 Turbo S yder 650 hk og 800 Nm.

© Foto: Søren Juul

Effektivt firehjulstræk i Porsche 911 Turbo S

Firehjulstrækket skal naturligvis have sin del af æren for Porsche’ns magelige opførsel – at kunne fordele kræfterne på fire dæk giver selvsagt et højere greb og et mere solidt fodfæste, end hvis samtlige 650 hk skulle fra motor til asfalt gennem det halve antal hjul og dæk. Dækkene måler i øvrigt mastodontiske 255/35R20-315/30R21 på hhv. for- og bagaksel. Testbilen jeg kører i har Pirelli P Zero-dæk.

Læs mere om Porsche 992-modellen, hvor vi her tester en Carrera S-variant! 

Porsche 911 992 Turbo S

Porsche 911 Turbo S opfører sig pænt

Realiteten er, at kræfterne kun overrumpler føreren bag rattet, hvis der spilles unødigt op – så højt er grebet. Porsche 911 Turbo S kører, for at bruge en gammel floskel, som på skinner. Selv ved høj fart er den firehjulstrukne coupé svær at få til at vakle og bringe ud af balance – i de fleste køresituationer som den danske færdselslov tillader, makker Turbo S ret med honnør.

Porsche 911 Turbo S 992 PDK coupé 4x4 firehjulstræk sportsvogn 2020 profil

Dækkene på Porsche 911 Turbo S måler 255/35R20-315/30R21.

© Foto: Søren Juul

Porsche 911 Turbo S vejer mere  

Har man et lukket område for sig selv, kan Turbo S’ens grænser udforskes nærmere. Alle Porsche 911’ere kører fantastisk, men Turbo-varianten kører som ingen af de øvrige 911’ere. Grundet den enorme effekt, er Turbo S sat op til maksimalt greb med bl.a. firehjulstræk og enorme dæk. Det betyder, at bilen der har en kampvægt på 1.715 kg har 125 kg mere at slæbe rundt på end en Carrera S.

Er du interesseret i en videotest af den mere normale Porsche 992 Carrera S, så se den på Bil Magasinet's YouTube-kanal hér!

Porsche 911 Turbo S 992 PDK coupé 4x4 firehjulstræk sportsvogn 2020 skov bagfra bagende

Sammenlignet meden almindelig Carrera er Turbo S' karrosse fem centimeter bredere.

© Foto: Søren Juul

Ingen er som Porsche 911 Turbo S

Så selv om Turbo S med en nul til 100 km/t-tid på 2,7 sekunder sætter samtlige af brødrene i skammekrogen, når det kommer til power og præstationer, kan den ikke bryste sig af at have de samme elegante bevægelser og køres med samme lethed og præcision som flere af de de øvrige 911-varianter. For at kunne kapere de ekstreme kræfter er Turbo S forstærket og fokuseret i en retning, der fjerner spidsen af den særlige 911-kørestil… Men hey 992 Turbo S har sin egen magi og en mekanisk overarm, ingen kan rivalisere.

Husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag, hvor der i de fremtidige numre vil være flere artikler om Porsche 911 Turbo S, som går mere i dybden med modellen. 

Porsche 911 992 Turbo S

Herunder følger en nyhedsartikel om Porche 911 Turbo S fra marts 2020...

Porsche har netop præsenteret sin nye generation af 911 Turbo S for offentligheden, og der er i sandhed noget at savle over. Turbo-bomben fra Zuffenhausen er udstyret med en 3,8-liters biturbomotor, der yder hele 650 hk og 800 Nm. Det er 70 hk og 50 Nm mere end Turbo S-forgængeren. Kræfterne giver den vanvidspræstationer.  

Til info er motoren i den nye 911 Turbo S baseret på motoren fra Carrera S-varianterne, hvor den i tidligere generationer har været unik for Turbo- og GT-modellerne. 

2,7 sekunder til 100 km/t

0-100 km/t er overstået på kun 2,7 sekunder, hvilket er 0,2 sekunder hurtigere end før. Porsche plejer dog altid at underdrive præstationerne, så lur os, om ikke den i realiteten er endnu hurtigere. Det skal vi nok love at undersøge for dig, så snart vi får nøglerne til et eksemplar. 0-200 km/t tager 8,9 sekunder. 

Tophastigheden er uændret. Men det gør heller ikke så meget, for den render 330 km/t, før den løber tør for omdrejninger. 

Større, bredere og vildere 911 Turbo S

Den seneste Turbo S er baseret på den nye 992-platform, hvilket bl.a. betyder, at den er blevet lidt større. Karrosseriet er derfor 45 mm bredere foran og 20 mm bagi. Hjulstørrelsen er samtidig vokset til 20" i for og 21" i bag, som til info måler 315 mm i bredden. 

Prislisten i Danmark er klar

Fra starten bliver den udelukkende præsenteret som Turbo S, mens der senere også ventes at blive præsenteret en mindre Turbo-variant – altså uden S'et, hvilket plejer at give en lidt lavere effekt og udstyrsniveau. 

Prisen for 911 Turbo S som coupé starter ved 4.189.247 kr. mens Cabriolet-udgaven koster 4.456.225 kr. Så du kan godt allerede få ringet til din bankrådgiver med det samme. Du må gerne hilse fra os og sige, at det bør være en menneskeret at køre i 911 Turbo! 

Vil du læse mere om, hvordan den nye generation af Porsche 911 Turbo S kører, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet op i dag. På den måde får du testen som den første.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...