Porsche 911 Targa rød 2020

Den nye Porsche 911 Targa har en detalje, entusiasterne vil KNUSELSKE!

Porsche 911 Targa er betegnelsen for bilen, som lander midt mellem en coupé og en cabriolet. Nu er en ny generation klar, og den introducerer samtidig en anden teknisk detalje, mange vil elske.

18. maj 2020 af Anders Richter

Porsche 911 Targa er tilbage!

Du vil gerne have en Porsche 911, men kan ikke helt vælge mellem en lukket coupé eller den helt åbne cabriolet? Svaret er enkelt: Du skal have en Porsche 911 Targa! 

Og nu har Porsche netop introduceret Targa-versionen igen på deres seneste generation af 911, som af nørder bare kaldes for "992". 

Hvis du gerne vil nørde meget mere Porsche, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke lige hér!

Porsche 911 Targa sort 2020 forfra

Porsche 911 Targa kom i 1965

911 Targa er som model langt fra ny. Den første kom til verden i 1965, hvor den blev præsenteret på Frankfurt Motor Show. Dengang havde modellen også en stålbøjle hen over taget, som skulle være med til at øge sikkerheden, hvis man skulle rulle rundt i et uheld. 

Dengang fandtes der ingen egentlig cabriolet-variant af Porsche 911, så hvis du gerne ville have vind i håret, var eneste mulighed at bestille en coupé med soltag eller en Targa. De første 911 Targa havde endda en blød bagrude i plastik (se den, som af nørder kaldes "Softwindow" på fotoet herunder), mens den fra 1969 fik monteret en bagrude i glas. Nå, tilbage til sagen og den nye...

Porsche 911 Targa rød 1965

Porsche 911 Targa får samme boxermotor

Porsche har i forvejen præsenteret coupé og cabriolet-varianter af sin seneste 992 generation, og nu kommer Targa-varianten til. Targa-taget kan foldes væk i løbet af 19 sekunder, så du har frit udsyn til himlen. Du har dog stadig en fast bagrude i glas, og en styrtbøjle bag hovedet, så du ikke går på kompromis med sikkerheden. 

Porsche 911 Targa-teknikken er identisk med dens to brødre, og den er også udstyret med den samme 3-liters boxermotor med biturbo.

911 Targa er ligeså hurtig som de andre

Vælger du en Porsche 911 Targa 4 får du en effekt på 385 hk, mens du kan opgradere til en Targa 4S, hvilket øger antallet af hk til 450. I modsætning til den åbne og lukkede variant, fås 911 Targa udelukkende med firehjulstræk, hvilket øger vægten en smule. 

Det tungere firehjulstræk i kombination med det tungere foldetag gør dog ikke noget ved tiden det tager at ramme 100 km/t. Det er identiske med coupé-varianterne: 

Porsche 911 Targa 4

  • 0-100 km/t: 4,2 sekunder
  • Topfart: 289 km/t

Porsche 911 Targa 4S

  • 0-100 km/t: 3,6 sekunder
  • Topfart: 304 km/t

7-trins manuelt gear er tilbage i Porsche 911 Targa

Med introduktionen af Targa er dog også kommet en anden teknisk detalje, som mange af Porsche-entusiasterne vil elske. Porsche's manuelle gearkasse er nemlige kommet tilbage i 992-generationen. 

Selv om en ny Porsche 911 fra standard bliver leveret med en 8-trins PDK-gearkasse, kan du uden ekstra betaling specificere en klassisk manuel gearkasse i stedet, som er udstyret med syv trin. Den kan bestilles både i 911 Targa, 911 Coupé og 911 Cabriolet og både i Carrera 4 eller 4S-trim. 

Porsche 911 starter ved 1,9 mio. kr.

De danske priser er endnu ikke klar på 911 Targa varianten, men følg med på Porsche's danske site, hvor de skulle være klar om snart. Om ikke andet kan du kigge på priserne på de andre to varianter af Porsche 911, som starter ved 1,9 mio. kr. 

Vil du vide mere om 911 Targa?

Vil du gerne lære mere om historien bag Porsche's Targa-varianter, kan du se videoen herunder, hvor vi er ude at køre i den nu gamle generation af Porsche 91 Targa.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...