Porsche har ikke mindre end 24 forskellige udgaver af 911'eren, men GT'3eren står som det ypperste eksempel på, hvad Porsche kan lave. GT3 kommer i tre forskellige varianter: den almindelige GT3'er, den vilde GT3 RS og undercover-udgaven af GT3 med navnet Touring. Det er sidstnævnte, som vi zoomer helt ind på, og du kan læse hele vores test lige her.
Test af Porsche 911 GT3 Touring
Søren Juul
Tag med til sydtyske Schwarzwald i jagten på den ultimative Porsche til gadebrug!
Jeg sidder med bagdelen lavt over Autobahns asfalt, og de to venstre vejbaner er rømmet for trafik. Kabinen fyldes af Porsche’s greatest hits, da jeg rykker gearstangen ned i fjerde gear og sparker den bundhængslede speeder i bund.
De seks cylindre opdrættet hos Porsche’s GT-afdeling brøler henrykt over blandingen af ilt og forstøvet benzin i lungerne og synger, som havde vi ramt Mulsanne-langsiden på Le Mans.
Ved 260 km/t forlanger bilen sjette gear, og inden længe snuser vi til 300 km/t, hvor alle elbiler på markedet i Danmark for længst har hejst det hvide flag.
Jeg har tidligere kørt GT3 generation 991 med fuld pedal om natten på Autobahn og siddet med hjertet oppe i halsen, da den blev forskrækket af en asfaltsamling og slog smut på asfalten. Den nye 911 GT3 Touring trives næsten lige så godt ved høje hastigheder som motorvejsmissilet Porsche 911 Turbo.

Hvad er Touring for noget?
Når vi skriver Touring, mener vi ikke en stationcar fra BMW, men undercover-variant af Porsche’s vilde 911 GT3, der er opdrættet af folk med motorsport i blodet.
Touring-konceptet har rødder helt tilbage til en tilbehørspakke til Porsche 911 Carrera RS fra 1973. I 2016 lancerede Porsche en limiteret og mere diskret udgave af den rabiate 911 GT3 RS, som fik navnet 911 R.
Den blev revet væk, så året efter kom fabrikken med første generation 911 GT3 Touring, der var baseret på Porsche GT3 generation 991. Den blev også et hit. Nu har de lavet anden generation, på en 992, som ligner den bedste 911’er til gaden, penge kan købe lige nu. Som noget nyt fås den med dobbeltkoblinggearkasse.
Den sidste skal du gå efter, hvis dit kørselsmønster består af hektiske trackdays, men hvis turen skal nydes ude i den virkelige verden, kommer du tættere på mekanikken ved selv at bladre i den præcise 6-trins transmission.
For det utrænede øje ligner den en fredelig 911 Carrera, men et par arrige næsebor i snuden signalerer, at der bor 510 fuldblodsheste i hækken.
Forkofangeren er eksakt den samme som på en GT3, men den nederste del er indfarvet i stedet for slidstærk, sort kunsttof, og rammerne om vinduerne har alu i stedet for blanksort finish. Det legendariske “kaffebord” af en hækvinge fra GT3’eren er byttet ud med en automatisk spoiler, der ikke forstyrrer 911’erens elegante linjer.
Touring-spoileren trykker bagdelen på bilen mod asfalten med bare 15 kg i stedet for 80 kg ved 200 km/t, så det skal undersøges, om det påvirker køreglæden på landevej.

Til connaisseuren er der mulighed for en manuel pind i stedet for den ellers glimrende PDK-gearkasse.
Mere luksuriøs kabine
Kabinen virker mere luksuriøs end i en 911 GT3, men vi skal i småtingsafdelingen for at finde forskelle. Det fede Alcantara-lignende materiale, som Porsche kalder Race-Tex, er udskiftet med blødt læder på rat og diverse overflader. I stedet for et bur (ekstraudstyr til GT3) får du bagageplads bag forsæderne, hvis du kan komme derom.
Testbilens skålsæder i kulfiberforstærket plast fylder meget og kan ikke vippes frem, så det er svært at få oppakning ind bagi. Husk at pakke i en blød sportstaske eller stoppe din trolley i bagagerummet i snuden.
I bytte for praktikalitet tilbyder skålsæderne et suverænt miks af komfort og støtte som en baseball-handske om en bold. Er penge ikke et problem, kan du smide 52.967 kr. og få 3D-printede skålindlæg i tre forskellige hårdheder.
Læs også: Hvad er de hurtigste biler i verden?
Testkørsel af GT3 Touring
Træd den hårde kobling ned og væk motoren med en vrider over venstre knæ, så motoren vågner som en bister vagthund. Det sitrer i stolene, mens maskinen bjæffer aggressivt og falder ned i en lidt raslende tomgang, som leder tankerne hen på motorsport. Den forlanger let speedermassage for ikke at stalle, når koblingen slippes.
Indtrykket af at tæmme en hård hund fortsætter, når du passerer de første fartbump og brosten i bytrafik. Så snart 20” og 21” valserne i skærmkasserne kommer op i fart, begynder undervognen med dobbelte wishbone ophæng foran og multiled bag at håndtere hverdagens udfordringer som en civiliseret 911.
De adaptive støddæmpere gør GT3’erens arbejdsområde bredspektret i en grad, så du ikke behøver medbringe et nyrebælte, når du kører.
Læs også: Porsche kan også lave elbiler - Her er vores test af Taycan.

Vi lufter Porsche 911 GT3 Touring i de sydtyske sving.
Hver cylinder trækker vejret hårdt ind gennem et individuelt gasspjældhus og ånder gennem et par fede udstødningsrør, der synger en raspende sang. Målt på acceleration er en GT3 ikke noget særligt sammenlignet med en hurtig Tesla, men den leverer en 1.000 pct. mere intens køreoplevelse.
Det kræver en indsats at holde den til ilden. Du kan mærke motorens puls gennem sædet og får øregangene renset af en brølende fossilmotor.
De sportslige køreprogrammer strammer undervognen op og skærper speederresponsen, ligesom feedback’en fra styretøj og affjedring skrues op på 11.
Hvad synes vi om 911 GT3 Touring?
Den er akkurat så underholdende og skarp som en GT3, så om du vil have den med eller uden den store vinge er et spørgsmål om smag. Personligt ville jeg gå efter GT3’erens barske look, som føles mere eksotisk, og når prisen er den samme, er valget lige til.
Faktum er, at Porsche bygger en baghjulstrukket superbil med manuelt gear og guddommelige køreegenskaber, som fungerer som en eksplosiv hjertestarter, hvis du har pengepungen i orden og savner livsgnisten i en elektrificeret bilverden.
Porsche 911 GT3 Touring
- Ydelse: 510 hk/470 Nm
- Topfart: 320 km/t
- 0-100 km/t: 3,9 sekunder
- Pris: 3.484.900 kr.

Der er på vanlig Porsche-manér ikke udsigt til meget, når man åbner ned til motorrummet i en 911 GT3'er.
Hvad koster Porsche 911 GT3?
- Porsche 911 GT3 koster fra 3.484.900 kr.
- Porsche 911 GT3 Touring koster fra 3.484.900 kr.
- Porsche 911 GT3 RS koster fra 4.509.900 kr.