Porsche 911 GT2: Nutidens enkemager

Inden du sætter dig bag rattet af en Porsche 996 GT2, så husk at skrive dit testamente. Den vil med garanti forsøge at tage livet af dig.

1. oktober 2019 af Anders Richter

Køretøjerne i dag er fyldt til randen med elektroniske hjælpemidler. Idéen er, at en stribe computere skal hjælpe chaufføren, så han eller hun ikke kommer på glatis. Og jo flere kræfter, du har at gøre med, jo mere har du brug for computerne. Men skruer vi lige hurtigt tiden tilbage til 2002, hvor Porsche 911 GT2 kom på gaden, var situationen en anden.

Porsche mente, at verden havde brug for en bil, som kunne udfordre selv de bedste chauffører. Derfor tog de en 911 Turbo med 420 hk og skruede op for effekten ved at montere et sæt nye turboer, så den ydede 462 hk. Bagefter afmonterede de trækket til forhjulene, hvilket fik vægten til at falde dramatisk, og som kronen på værket fjernede de alle elektroniske hjælpemidler.

Når du stiger ind i en 911 GT2 af 996-generationen, er der ingen ESC-knapper, du skal bekymre dig om. Alt er altid slået fra, og med 462 hk på baghjulene kræver det respekt. Bagdækkene på 315 mm i bredden vil gøre alt, hvad de kan for at finde greb, men det er en hård opgave. Klemmer du speederen i bund tidligt i et sving, kan du godt regne med, at bagenden træder ud, og så går det pludselig stærkt. Det er lige præcis i dét sekund, de dårlige kørere bliver skilt fra, mens de talentfulde overlever.

Porsche 911 GT2 er en bil for dem, som mestrer kunsten at køre sportsvogn.

Porsche 996-generationen med de udskældte spejlægsforlygter har i lang tid været i lav kurs blandt samlere, men nu er der ved at ske noget. Bilen på billederne er en 911 GT2 med Club Sport-pakken, som består af bur, skålsæder og en brandslukker, og det er lige præcis sådan en bil, samlerne vil have.

Af samme grund blev dette eksemplar budt op i 1,8 mio. kr., inden hammeren lød på RM Sothebys bilauktionen til Retromobile i Paris tilbage i 2017. Det er en rekordpris for netop denne model. Det er som om, at jo mere farlig en bil er, des mere rift er der om den. Ligegyldigt hvad, så er 911 GT2 en ikonisk bil, som vi drømmer om på redaktionen.

2002 Porsche 911 GT2

Pris: Fra 1.00.000 kr. u/afgift  

Motor B6, 3.600 cm3, 24V, biturbo

Ydelse 462 hk ved 5.700 o/min  620 Nm ved 3.500 o/min

Topfart 315 km/t  

0-100 km/t 4,1 sek.  

Vægt 1.515 kg 

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...