Porsche 911 Carrera 4S: Ikonet som brugt

Var det noget med en lettere brugt Porsche? Vi leder efter faldgruberne ved sportsvognen for dig.

25. december 2014 af Andreas Lang Hedegaard

Hvis du længe har drømt om en Porsche i 911-modellen, så er tiden måske inde til at kigge efter din drømmebil nu. Kvaliteten er i top, og 997-modellen, der blev produceret fra 2004 til 2012, har nu overstået den værste afskrivning, selv om priserne stadig er høje. Du bør undgå biler, som er stylet med enorme fælge og spoilerkits, da de typisk er kørt hårdere. Det samme gælder for eksemplarer, som ikke er velholdte. En 911 er en sportsvogn med mange kræfter og dyr teknik, så tingene skal være passet på, ellers kan det hurtigt blive dyrt for dig at udleve drømmen.


Der er to generelle problemer med første generation af 997-modellerne, som blev produceret fra 2004-2008, du skal være opmærksom på. Det ene er et kugleleje i motorblokken (IMS eller Intermediate Shaft), som sidder på den aksel, der driver både knastaksler og oliepumpen. Kuglelejet kan gå itu, hvilket betyder, at metalspånerne spreder sig i motoren på få sekunder, hvilket kan smadre hele maskineriet. Udskiftning af lejet koster omkring 12.000-14.000 kr. Så tjek, om det er blevet gjort, og hvis ikke sælger kan fremvise dokumentation på det, bør du bede om at få det fikset.

Det andet problem er krumtapspakningen, som sidder mellem motor og gearkassen, der kan blive utæt. Det er ikke noget problem, hvis motoren sveder en lille smule olie, men hvis det drypper, så ved du, at dette er problemet. Eftersom gearkasse, kobling og svinghjul skal afmonteres, er det en bøvlet operation. Hos Porsche Centrum i Køge tager de omkring 7.500 kr. inklusive arbejdsløn og reservedele for reparationen. Turbo-, GT2- og GT3-modellerne bruger dog en anden motorblok, som ikke har disse to fejl. Med anden generation af Porsche 997, som var i produktion fra 2008-2012, fik Porsche dog styr på motorproblemerne.

Da Porsche 911 er en sportsvogn, er der stor sandsynlighed for, at den bliver brugt sådan. Derfor kan du støde på eksemplarer, som har været brugt på trackdays. Kig derfor bremserne grundigt igennem, og se efter revner mellem kølehullerne i skiverne. Keramiske bremser var også en mulighed på nogle 997-udgaver. I modsætning til, hvad folk tror, så holder de ikke evigt, og de er meget dyre at udskifte.

På biler med manuel gearkasse kan koblingen også have levet et hårdt liv. Ifølge Kim Clausen fra Porsche Centrum i Køge holder en kobling maksimalt til 150.000 km meget pæn kørsel. Du bør dog nærmere regne med 90.000 km, hvis den har fået lidt pisk, og har bilen deltaget i trackdays, er det endnu mindre. Regn med, at det koster omkring 12.000-14.000 kr. for en ny kobling.

Knirkende bærearme i forhjulsophænget kan tyde på slidte bøsninger. Undgå sænkede biler, for de tygger hurtigt støddæmpermanchetterne i stykker. Gennemgå bilen grundigt for de forskellige vandafløb, som sidder ved tagrender, tankdæksel og under forruden. De har tendens til at stoppe til, og det kan i værste tilfælde føre til kortslutning i de elektriske systemer.

Interiøret i testbilen er i høj kvalitet, og testbilens knap 100.000 km har endnu ikke sat tydelige spor. Læderet føles stadig friskt, og knapper og mekanik virker upåklageligt. Det kan dog være en idé at undgå tiptronic-gearet, der med fem trin virker gammeldags. Gå i stedet efter en manuel eller skrab sammen til en nyere med PDK. En Porsche 997 føles stadig som en ny bil, kvaliteten er i top, og afskrivningen er overkommelig. Så hvis du har råd til det, er det bare med at komme i gang.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...