© Porsche

Nu kommer den vilde Porsche Cayman med seks cylindre og 425 hk!

Se godt på den nye Porsche 718 Cayman GT4 Clubsport. Racerbilen er forsynet med en 6-cylindret boksermotor uden turbo og den finder højst sandsynligt vej til den næste Cayman GT4 til gaden. Få alle detaljerne her.

6. januar 2019 af Søren Juul

Det lover godt for bilentusiaster, der begræd tabet af de seks cylindre til fordel for fire i Porsche 718 Cayman. Tidligere på ugen præsenterede Porsche Motorsport nemlig anden generation af racerbilen Cayman GT4 Clubsport, der henvender sig til trackday-entusiaster og professionelle kørere.   

Centralt placeret i chassiset ligger stadig en hurtigroterende, 6-cylindret 3,8-liters boksersugemotor, nu med 425 hk, der leveres ved 7.500 o/min. Det er 40 hk mere end i forrige generation af racerbilen, der blev bygget i 421 eksemplarer. 

Kræfterne sendes til baghjulene gennem en 6-trins PDK-gearkasse og et mekanisk spærredifferentiale. Pressemeddelelsen nævner intet om manuelt gear, men det behøver ikke udelukke transmissionstypen i gadebilen, som i forrige generation var uhyre populær blandt Porsche-puritanere med sit manuelle gear. 

© Porsche

Der er hamp i dørene

Porsche fortæller, at den nye 718 Cayman GT4 Clubsport er udviklet med henblik på at gøre den nemmere og hurtigere at køre, men også mere bæredygtige at lave.  Helt konkret har tyskerne brugt bl.a. hamp og hør til at lave et nyt og naturligt  kompositmateriale, der skulle matche kulfiber i styrke og vægt til døre og den store fikserede hækvinge. Bilens vægt opgives til 1.320 kg.

Fås i to versioner 

Racerbilen låner forhjulsophæng fra Porsche 911 GT3 Cup, stopper med 380 mm stålbremseskiver og har et enkelt Recaro racersæde og et fuldsvejset bur i kabinen.

Den tilbydes i to versioner. "Trackday"-versionen henvender sig til amatør-raceren med et fast støddæmper-setup, aircondition, ildslukker og sikkerhedsbenzintank. Den kan serviceres hos Porsche forhandler og koster 134.000 Euro, hvilket svarer til omkring 1.250.800 kr. inkl. moms.

“Competition”-versionen er til mere seriøse racerkørere og skræddersys til nationale og internationale racerserier med justerbare støddæmpere, en større sikkerhedstank, et bremsesystem med justerbar balance, integrerede trykluftsdonkrafte, et rat med snap-lås og et automatisk brandslukningsanlæg.

Prisen er 157.000 Euro, svarende til 1.465.496 kr. inkl. moms. Bilerne kan bestilles nu og de første eksemplarer leveres til februar. Begge biler er ikke godkendt til kørsel på vej.

I løbet af 2019 forventer vi at se gadeversionen Porsche 718 Cayman GT4, stylet i stil med racerbilen og udstyret med den eftertragtede 6-cylindrede boksermotor.  

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.