Nørdviden! 6 overraskende tekniske detaljer ved Porsche's nye elbil

Taycan er Porsche’s første elbil og sammenlignet med andre elbiler er der markante forskelle. Kom med når vi bruger en stund til at nørde teknik.

21. februar 2020 af Frederik T. Frey

Taycan er Porsche's nye elbilshåb. Vi dykker ned i seks fede detaljer fra bilen for at se, om du har noget at se frem til, eller du bare skal holde dig væk. Sæt igang!

1. Elmotorer med 761 hk

Taycan har firehjulstræk – men ikke på den konventionelle måde. Som Tesla har -Taycan en motor på hver aksel, hvilket giver firehjulstræk. De to motorer fungerer også som generatorer under deceleration og opsamler energi. Effekten i Turbo S er på 761 hk og 1.050 Nm i boostfunktion.

2. Taycan har en 2-trins gearkasse

De fleste elbiler benytter sig af en 1-trins gearkasse, men Porsche har fordoblet antallet af udvekslinger i deres gearkasse, som sidder ved motoren på bagakslen. Første gear er mest til igangsætning og acceleration, mens 2. gear har en udveksling på 8:1 og er med til at sikre effektivitet ved højere hastigheder. 

På Bil Magasinet elsker vi at nørde teknik. Bestil et abonnement på Bil Magasinet lige hér, så får du hver måned de mest nørdede bilartikler sendt direkte til din postkasse!

3. Porsche Taycan gemmer på 800 volt!

Taycan er bygget på en 800-volt arkitektur – andre elbiler benytter 400 volt. Effekt i en elbil skabes ved at gange spændingen (volt) med strømmen (ampere). Ved at have en høj spænding har Taycan en lavere strømstyrke, hvilket gør det lettere at kontrollere varmeudviklingen, så der kan lades hurtigere.

4. Batteripakke på 93,4 kWh

Pakken med batterier er gemt nederst i konstruktionen, hvor den dækker en stor del af bilens gulv. Faktisk er tyngdepunktet i den store sedan lavere end i sportsvognen 911. I både Turbo og Turbo S-varianterne er den samlede kapacitet på 93,4 kWh.

5. Taycan's aerodynamik 

Ofte -handler -aerodynamik om downforce, som suger bilen til asfalten. I Taycan’s tilfælde tjener den også til at køre langt på en opladning. Designet er glat og bunden flad. Den er Porsches model med den laveste vindmodstand og en cw-værdi på 0,22.

På Bil Magasinet elsker vi at nørde teknik. Bestil et abonnement på Bil Magasinet lige hér, så får du hver måned de mest nørdede bilartikler sendt direkte til din postkasse!

6. Du kan oplade Porsche Taycan lynhurtigt

Taycan kan lades med op til 270 kW under optimale omstændigheder via en lynlader med jævnstrøm (DC). Det skulle give 100 km rækkevidde på fem minutter. Ved en hjemmelader, der benytter vekselstrøm (AC), kan den lades med op til 11 kW.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...