Købsguide: Cayman er vejen til din Porsche-drøm

Porsche Cayman er væsentligt billigere end sin 911-storebror, og i manges øjne er Cayman faktisk en mere velkørende og praktiske bil. Her nogle af de vigtigste ting du skal være opmærksom på, hvis du er på jagt efter en Porsche Cayman

17. november 2018 af Bil Magasinet

Hittede fra starten

Da anden generation af Porsche’s populære Boxster blev introduceret i 2005, fulgte der en lukket udgave med kaldet Cayman. Modellen blev med det samme et hit blandt Porsche-entusiasterne, som forelskede sig i de fantastiske køreegenskaber og den fine balance, centermotorkonstruktionen giver.

Interiøret er fuldstændig klassisk. Materialerne er lækre, og oplevelsen er intim

Porsche Cayman kører bedre en 911

I de rigtige hænder er en Porsche Cayman lynhurtig – og langt hen ad vejen er den også hurtigere end sin storebror, Porsche 911. Med den legendariske racerkører Walter Rörhl bag rattet rundede en Cayman S Nürburgring på 8 minutter og 11 sekunder. Til sammenligning tog det ham fire sekunder ekstra, når han kørte en runde i den noget dyrere Porsche 911 Carrera.

Porsche Cayman er dog ikke bare en sportsvogn – det er nemlig også en bil, du kan leve med til daglig. Takket være motorens centrale placering er der et stort bagagerum både for og bag, og med et forbrug på næsten 10 km/l kan du sagtens køre på langfart i en Cayman.

Priser på Porsche Cayman

Kvalitetsmæssigt er der ikke meget at komme efter på en brugt Cayman – men kvalitet koster. Derfor skal du også af med omkring 350.000 kr. for en tidlig Cayman i ok stand. Motoren er den mindste på 2,7-liter der yder 245 hk. 

De allerbilligste Cayman er udstyret med Porsche's tiptronic-gearkasse, som er forgængeren til Porsche's dobbeltkoblingsgearkasse, PDK. Går du op i dynamisk og involverende køreegenskaber, bør du undgå biler med Tiptronic og betale lidt ekstra for en manuelgearet Cayman. Senere generationer får Porsche's PDK-gear, og så er historien en helt anden - det er lynhurtigt og effektivt. 

Der er ikke sådan lige adgang til motoren i en Cayman. Der er dog en lille klap i bagagerummet, hvor der kan påfyldes olie og kølevand 

Vær opmærksom på:

Motorproblemer med Cayman: 

Hvis du kigger på en Cayman fra før 2009, skal du sætte dig grundigt ind i ét enkelt problem: IMS-lejet. Problemet har været meget udpræget på specielt Porsche 996, hvor det har gjort ødelagt flere motorer. 

IMS-lejet sidder inde i motoren, og det kan gå i stykker. Når det gør, så sender det metalstumper rundt i hele motoren, hvilket har den uheldige effekt, at motoren bliver totalskadet. Det er ikke alle Cayman, som er påvirket af det, men spørg alligevel en specialist som Porsche Centrum ved Faxe til råds, inden du køber. Ud over det lider Cayman ikke af nogen nævneværdige fejl motormæssigt. Fuld servicebog fra en Porsche--specialist er et must.

Undervogn: 

Lad dig ikke skræmme af en opgraderet undervogn. Porsche-folket er entusiaster, som elsker at køre trackdays, og derfor har mange opgraderet undervogne og bremser. Det, du skal undersøge, er, om delene, de har brugt, er af en ordentlig kvalitet, fra et af de kendte mærker.

Rustproblemer med Cayman:

Rust er ikke et problem på Cayman, og det er en sportsvogn, som sagtens kan tåle at blive brugt året rundt. 

Porsche Cayman S (2006)

Motor B6, 3.387 cm3, 24V

Ydelse 295 hk ved 6.250 o/min | 340 Nm ved 4.400 o/min 

Topfart 275 km/t 

0-100 km/t 5,4 sek. 

Forbrug 9,4 km/l 

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.