Porsche 911 GT3

Klumme: En fantastisk gensyn med en af vores tyske helte

Er vinderen af Handling Day 2015 stadig så vild, som juryen påstod? Steen Bachmann låner en Porsche 911 GT3 og får en aften på de øde veje i Vestsjælland, han aldrig glemmer.

23. september 2020 af Steen Bachmann

Klumme fra redaktionens Steen Bachmann

Bil Magasinet havde lånt en 911 GT3 til en fotosession med Porsche-fabrikskører Michael Christensen, og den skulle jeg hente om eftermiddagen hos Porsche Copenhagen. Vi havde fået lov til at bruge Sjællandsringen ved Roskilde til en serie billeder med Michael og en Porsche til en artikel om dækkenes betydning for en racerbil (glæd dig til artiklen næste måned som optakt til 24-timers løbet på Le Mans), og da banen altid er fuldt booket, skulle det ske tidligt om morgenen. Derfor hentede jeg Porsche’n dagen før, monterede vores prøveplader og tog den med hjem natten over.

Salgsrådgiveren i butikken kender os og havde egentlig kun ét forbehold, nemlig at de ikke er så glade for, at deres biler parkeres på offentlige gader om natten. Jeg kunne berolige med, at jeg bor så langt ude på landet, at selv biltyvene kører forkert. 

Porsche 911 GT3

911'eren hilser med et ophidset brøl

Han rækker mig den 911-formede nøgle til en rød, lav og bred GT3 i modelgenerationen fra 2014 (991.1). Jeg kravler ned i skålstolen (bilen har Cup-pakke med to racerstole, 6-punkt­seler og bur), drejer den 911-formede nøgle til venstre for det tykke Alcantara-rat og vækker den 3,8-liters boxermotor uden trykladning i agterstavnen. Den hilser med et ophidset brøl, for så at falde i en slags tomgang.

Når man sætter gearvælgeren i D, slipper bremsen og forsigtigt giver gas i en GT3, sker der ikke rigtig noget. Bilen begynder ikke at trille som en almindelig bil med automatgear, men vrisser af mig, som om den skælder ud. Den 7-trins dobbeltkoblingsgearkasse er udviklet til brug på gaden, men opfører sig som om, den sad i en racerbil, så jeg prøver at give lidt mere gas. Nu hopper bilen uskønt fremad i protest over at blive kørt forsigtigt.  

Myldretid på Nørrebro i en 911 GT3

Gennem myldretiden på Nørrebro triller vi næsten uden drama. Når man finder ud af at bruge speederen som et instrument, går det okay, mens man giver thumbs up tilbage, vinker til børnehavebørn og nikker til de biltosser, der begejstres over at se en GT3.

Årsagen til, at den blev en suveræn vinder af Handling Day i 2015, blev beskrevet i magasinet af Frederik T. Frey: “For at forstå, hvor fantastisk 911 GT3 er, skal man kigge alle andre steder end på papiret, hvor den hverken er den hurtigste eller kraftigste bil i feltet. Det er bag rattet, at ­Porsche’n begynder at give mening, og når dækkene møder baneasfalten, falder brikkerne for alvor på plads.”

Der står også noget om en motor, der tager helt utroligt mange omdrejninger, men jeg er glad for mit kørekort og skal ikke udfordre det på motorvejen, hvor boxeren ved 130 km/t i syvende gear kører med knapt 3.000 o/min. 

Porsche 911 GT3

Hellere køre GT3 end at kigge på bål

Det er Skt. Hans-aften, men i stedet for at tage til bål, kører jeg en tur i den røde coupé. De brede Michelin Pilot Sport Cup 2-dæk har været til mere end én trackday, så der skal lidt varme i dem, før de bider. Men de snævre og kuperede småveje på landet er øde, og der er god oversigt over vejens forløb, så jeg sætter alt i Sport for at se, hvad bilen kan.

Det er sjældent, man kan anbefale at vente med at skifte gear til lige under 9.000 omdrejninger, men det kan man i en GT3. Heroppe lyder den som Michael’s racer på Le Mans, mens den kaster sig fra sving til sving.

Nu forstår jeg, hvorfor den vandt!

Porsche 911 GT3 vandt Handling Day 2015

I 2015 var der 24 kandidater til titlen som Scandinavian Sports Car of the Year. Blandt forhåndsfavoritterne var biler som AMG GT S, Corvette Z06 og trackday-bilen Porsche Cayman GT4, men efter to dages test i fint sommervejr på Ring Knutstorp blev det en anden. Porsche, der stod øverst på sejrsskamlen hos både den danske, svenske og finske jury: Porsche GT3. Læs artiklen i BM nr. 288 og nyd Handling Day 2020 i dette blad fra side 52.  

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...