Her er Porsche 919

Porsche får comeback i Le Mans med en ny bil, drevet af en 2-liters V4. Ja en V4! Det kræver en længere forklaring...

19. marts 2014 af Erhvervspraktikant Sofus Thyge Johansen

Porsches Le Mans-team er i disse dage i gang med de sidste forberedelser forud for årets sæson i World Endurance Championship-serien. To eksemplarer af nye LMP1-racer stod klar på Paul Ricard-banen i Sydfrankrig, i den karakteristiske bemaling med ’Intelligent Performance’, der er Porsches filosofi om altid at levere bedre præstationer og et lavere forbrug.

Fra den 24-27. marts har Porsche haft banen eksklusivt til rådighed, men fredag den 28. marts ankommer de øvrige team, og for første gang vil deltagerne i årets Le Mans få en idé om styrkeforholdet på banen.

Porsche har begge biler og alle seks kørere på plads på den 5,791 kilometer lange bane. Porsche 919 Hybrid med startnummer 14 køres af Romain Dumas, Neel Jani og Marc Lieb, mens bilen med startnummer 20 køres af Timo Bernhard Brendon Hartley og den tidligere F1-kører Mark Webber. Sammen gennemførte de et omfattende testprogram, der helt som forventet blev afbrudt flere gange af tekniske problemer, men både omfattede natkørsel og adskillige pitstops. Alt i alt tilbagelagde de to LMP1-racere 4.756 kilometer på banen med perfekte vejrforhold, bortset fra lidt byger i løbet af natten.

”Det var en udfordrende test for os alle. Vi har ikke tidligere haft begge 919 Hybrid ude og køre på samme tid, så det var meget krævende, når det gælder logistik og koordinering af hele teamet. Den største målsætning var at simulere en løbsweekend for at forberede os til de to forestående 6-timers løb. Testen viste os, at vi skal forbedre pålideligheden, men også at vi bevæger os i den rigtige retning. Under de næste dage på Paul Ricard med resten af feltet, vil vi koncentrere os om at fintune bilens set-up,” udtalte teamchefen Andreas Seidl.

Le Mans LMP1-producenterne bevæger sig længere væk fra det at konstruere den hurtigst tænkelige bil, og begiver sig hen imod at bygge biler, som er meget mere effektive, og som bruger markant mindre benzin.

Udover det, bliver reglementet i Le Mans tit ændret for at skabe mere sikkerhed, spare brændstof og for at teste hvor kreative, de forskellige producenter er. For eksempel må dieselmotorerne (som er dem der vinder oftest) kun have en volumen på 3.7 liter og otte cylindre. Det tvinger producenterne til at opfinde innovative løsninger for at kunne få maksimal ydelse. Udover det er der rigtig mange ændringer for at forbedre sikkerheden. For eksempel skal fronten justeres og bredden reduceres. Alt i alt er der mange ting, der skal tænkes på, når man producerer en racerbil til LMP1-klassen

Porsche sætter høje mål for den nye 919, ved at følge op på navngivningen efter den Le Mans-dominerede 917 fra 70'erne.

Større effektivitet i bilerne

”Det bliver ikke den bil der kan køre hurtigst som vinder, men derimod den med det laveste energiforbrug. Det er præcist den udfordring vi bilfabrikanter må overkomme, og derfor er den nye 919 hybrid vores undersøgelseslaboratorium, og den mest avancerede bil, som Porsche hidtil har konstrueret”, siger Matthias Müller, som er øverste chef hos Porsche.

200 Porsche-medarbejdere skulle danne et nyt team, som fik til opgave at udvikle den nye generation Le Mans-prototype i Porsches motorsportsafdelings hovedkvarter i Weissach. Dette er det monster, de disker op med:

 

Porsche 919

Porsche har efter lang ventetid endelig offentliggjort deres deltager i LMP1-klassen, for det berømte 24-timers løb i Le Mans. Den nye model er dog ikke kun til for at være hyper hurtig. Som Porsches chef har sagt, begynder de at lægge mere vægt på at deres biler skal være effektive. Men det, at den skal være effektiv, går selvfølgelig ikke ud over dens ydeevne.

2-liters V4

Porsches nye hybrid virker nok lidt mærkelig når man først læser specifikationerne. Den har en 2.0-liters V4. Den yder dog omkring 500 heste på grund af to energiomdannelsessystemer, som kan drive forhjulene. Det første system er nyt. Det genanvender den termiske energi fra udstødningen, ved at lade udstødningsgasserne drive en generator.

 

Siden 1998 har Porsche været inaktive i LMP1-klassen. Førhen har Porsche været dominerende i Le Mans, og er faktisk den mest vindende producent med hele 16 sejre. 919'eren er Porsches comeback i LMP1-klassen.

Genanvendt genanvendelsessystem

Det andet system er nok lidt mere bekendt. Det bliver både brugt i deres nye gadebil 918 Spyder og af konkurrenten Audi, som bruger det i deres R18 E-Tron Quattro. En generator, placeret ved forakslen, omdanner den kinetiske energi fra opbremsninger til strøm. Denne strøm bliver opmagasineret i et lithium-ion batteri og kan derefter blive sendt op til forhjulene, når køreren ønsker det.

24-timers løbet i Le Mans køres 14.-15. juni 2014.

 


Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...