2007 Audi R8 4,2 FSI quattro
2007 Audi R8 4,2 FSI quattro

Her er 5 fantastisk fede biler, der vil stige i værdi

Investér i en bil i stedet for kedelige aktier – her er fem danske eksperters bud på kommende klassikere.

28. april 2017 af Steen Bachmann


Hvad skal du købe, hvis du er i markedet for en 8-12 gammel bil, der er nede i pris nu, men vil kunne stige fremover? Det kræver et grundigt kendskab til markedet, så vi ringer til nogle af Danmarks førende eksperter. 

“Når man vurderer en bils evne til at holde værdien og potentielt også øge den, bør man kigge efter unikke karakteristika og undersøge, hvor mange enheder der er produceret af modellen, eller hvad bilproducentens planer er for modellen i fremtiden,” siger investeringsekspert hos Nellemann Leasing, Erkan Kilic.

“Det er udbud og efterspørgsel, som afgør bilens fremtidige markedsværdi og ikke blot dens aktuelle stand, som uerfarne købere ofte stirrer sig blinde på. I stedet skal man gå efter luksusmærkernes særudgaver af biler, som kun findes i få eksemplarer eller attraktive modeller, som er på vej ud af markedet, ” lyder det.

Der findes andet end 911 Carrera

Den klassiske Porsche 911 beskrives ofte som en god investeringsbil, og Erkan Kilic er langt hen ad vejen enig i den vurdering. Men der findes andre bud på Porsche-investeringer. 

Erkan peger bl.a. på den sjældne Porsche 911 50th Anniversary og ikke mindst 911 GTS i 997-generationen, der kun blev produceret mellem 2010 og 2011, hvor folk holdte igen med køb af dyre luksusbiler efter finanskrisen. 

Et andet bud er 911 Turbo i 997-generationen, der var i produktion 2005-2008.

2007 Porsche 911 Turbo (997)
2007 Porsche 911 Turbo (997)


“De seneste fire år har vi verden over set en voldsom prisbølge på de tidligere 911-modeller som 930, 964, 993 og til dels 996. I det lys virker 997 Turbo med sin 480-hestes 3,6 biturbo med variabel turbinegeometri selvskrevet til også at blive en god investering. Siden 1974, hvor den første Porsche 911 Turbo blev født, har 911 Turbo med sin kraftfulde fremtoning og brede karosseri været et ikon for Porsche-entusiaster verden over," siger Daniel Tvedsborg fra Sportwagen Garage i Vejle.

Ikke to 997 Turbo er ens

"Der er nærmest ikke to 997 Turbo, der er leveret ens fra fabrikken, så man kan lede længe efter sin foretrukne: Er man ude efter manuelt gear, vil man opdage, at der er meget få på markedet. Måske vil man hellere have Tiptronic eller PDK, men skal det så være en Coupé eller Cabriolet – og hvad med farven og udstyret? Og ikke mindst: Skal man have en bil med fuld servicehistorik fra Porsche, så kan eftersøgningen blive en lang proces. Men der er flere, der søger nu: Prisen på 997 Turbo er steget mærkbart de senere år,” lyder det fra Sportwagen Garage.

Prisniveauet for en 911 Turbo årgang 2005-2008 er aktuelt mellem 60.000 og 100.000 euro u/afgifter.

Audi R8 med manuelt gear

2007 Audi R8 4,2 FSI quattro
2007 Audi R8 4,2 FSI quattro


Den første R8 er allerede en populær youngtimer, men det er udgaven med manuelt gear, der bliver est værdi i fremtiden, lyder det fra Anders Richter, redaktionschef på Bil Magasinet.

“Da Audi sendte sin nye R8 på gaden i 2006, var den et kæmpestort skridt for mærket. Endelig havde de en ægte sportsvogn på modelprogrammet. Designet er fabelagtigt, og selv om den måske er røget lidt i skyggen af den nye model fra 2015, er jeg ikke i tvivl om, at den oprindelige R8 bliver en samlerbil en dag. Mange går efter V10-varianten, men V8’eren er mindst ligeså interessant. Husk at købe den med gammeldags manuelt gear, hvilket er sjældent. Det vil bilsamlerne efterspørge i fremtiden,” siger Anders Richter.

Priserne på de første R8 ligger på 45.000-65.000 euro u/afgifter.

Tordenbrølet fra AMG

2008 Mercedes-Benz AMG C 63
2008 Mercedes-Benz AMG C 63


“Mercedes AMG’s C 63 er listens joker. Modellen er den sidste C 63 med 6,2-liters AMG V8-motor med 451 hk eller hele 481 hk i performance-udgaven. Lyden og kræfterne er djævelske og efterlader et blivende indtryk. Mercedes er gået over til 4,0-liters turbomotor for at overholde emissionskrav, så de store motorers æra er ovre. Derfor er AMG C 63 en mulig fremtidig klassiker. Omvendt er der produceret mange enheder af bilen, hvilket gør den til listens joker,” siger Erkan Kilic, investeringsekspert, Nellemann Leasing.

Den sjældne M3

2010 BMW M3 GTS (E92)
2010 BMW M3 GTS (E92)


“En bil som BMW M3 GTS (E92) blev kun produceret i 135 eksemplarer, og det gør den til en stensikker investering. Mercedes SL 65 AMG Black Series og Porsche Boxster Spyder er også gode bud. Snakker vi en hurtigere økonomisk gevinst, vil jeg gå lidt længere tilbage til biler som BMW M3 (E46) og BMW M5 (E39), der begge har ikon-status i BMW-kredse, har nået bunden værdimæssigt og nu er godt på vej til at rykke netop nu. Glem heller ikke Ferrari 360 Modena, for det er ikke holdbart, at den kun koster halvt så meget som forgængeren F355. Find en med manuelt gear, for sådan en bliver ekstra eftertragtet, når 90 pct. af 360’erne har F1-gear,” siger Peter Clausen, redaktionschef, FDM Motor & Classic.

Den sjældne M3 GTS fås aktuelt for 160.000-180.000 euro u/afgifter.

Den tidløse offroadkonge

2010 Land Rover Defender
2010 Land Rover Defender


“Første gang produceret i 1948 og siden brugt til safariture i Afrika, transport af den royale familie og den britiske hær og i James Bond-film. Winston Churchill havde den som favoritbil og fik den specialbygget til sit behov. Den sidste Defender rullede af produktionsbåndet den 29. januar 2016 med kun få designændringer i forhold til den oprindelige model. Modeller på et-to år med lavt kilometertal ligger typisk over nyprisen, mens specialudgaver som f.eks. Heritage Edition fra 2015-2016 presser prisen endnu længere op. Land Rover Defender er ikonisk og så afgjort en god investeringsbil,” lyder det fra Erkan Kilic, investeringsekspert, Nellemann Leasing.

Prisniveauet for nævnte årgange er 28.000-50.000 euro u/afgifter.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...