Electric elektrisk porsche 911 964 gammel turbo widebody elbil


© Everreti

Helligbrøde: Porsche 964 med 507 hk og en grum hemmelighed

Den er ikke bare centermotoriseret og bredere end originalt: Denne Porsche 964 fra Everrati er drevet udelukkende af el

1. juni 2021 af Frederik Hauschildt

Porsche 911 er et benzin-ikon

For hvert menneske med benzin i blodet findes en bil, der symboliserer alt det gode ved forbrændingsmotoren. For nogle er det en Ferrari F40, andre forguder Ford Mustang, mens et tredje hold sætter en gammel Nissan højest på deres liste. Én bil, der spiller denne rolle for rigtig mange, er Porsche's 964-generation af den anerkendte 911.

Det er formegentlig derfor, Steen Bachmann reagerer med at råbe 'blasfemi!' til hele redaktionen, da han en fredag morgen tænder computeren. Her toner nemlig en 964 frem, der har fået revet enhver snert af benzindrift ud af karossen, og fået det erstattet med en 500-hestes elmotor, der kører på batteri. Den hedder Everrati Signature.

Electric elektrisk porsche 911 964 gammel turbo widebody elbil
© Everreti

Signature går til 100 på under 4 sek.

Hvor den vildeste originale Turbo-variant af 964 var udstyret med en 3,6-liters boxermotor med 385 hk, og derved gik til 100 km/t på 4,6 sekunder, har Everrati et helt andet mål i sigte: Signature går til 100 km/t på under 4 sekunder. Det opnås blandt andet ved hjælp af de erstattede paneler og det widebody-kit, der nu alt sammen er bygget i kulfiber.

Selv om Signature er hurtigere end det eksemplar af 964, som den er bygget på, så findes en hage: Rækkevidden er i omegnen af 250 km, og det stikkes uden tvivl af den benzindrevne 964.

Electric elektrisk porsche 911 964 gammel turbo widebody elbil
© Everreti

Luksuriøst interiør i Everrati's 964

Interiøret i den Signature 911, som Everrati har lavet, bruger samme blanding af nyt og gammelt som eksteriøret. Her får du sæder, der på trods af nyt betræk, elektrisk justering og valgfri kulfiber, er lavet til at efterligne originale Porsche-sæder.

Det hele er dog ikke Everreti i interiøret, hvor Porsche's eget Classic Communications Management-system kroner instrumentbordet. Her er kompatibilitet med både Android Auto og Apple CarPlay, alt sammen i en lille skærm, der mest af alt ligner et stykke originalt ekstraudstyr.

Electric elektrisk porsche 911 964 gammel turbo widebody elbil

Under den umiskendelige hækspoiler ligger ingen boxermotor - dog kan Everreti sende den originale motor med som udstillingsgenstand, hvis dette ønskes.

© Everreti

Everrati er kommet for at blive

Everrati, der står bag den helelektrificerede Porsche, har siden 2019 lavet elektriske ombygninger af biler, der ikke fortjener det. På deres hjemmeside, kan du på nuværende tidspunkt vælge mellem tre forskellige varianter af Porsche 991 964, Land Rover Series IIA eller en Pagode-Mercedes. Alle sammen ikoner, der med tiden bliver dyre at holde på vejen.

Det er netop her, Everrati vil forbedre: Deres biler er, ifølge dem selv, billige, driftsikre og bevarer DNA'et i hver af de udvalgte eksemplarer, så de kan holdes på vejen i mange generationer endnu. 964'erne starter fra 200.000 pund, altså lidt over 1,8 mio. kr. Der opgives ingen pris for Signature-varianten med 500 hk.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...