Det sker naturligvis af hensyn til skrappere emissionkrav og brændstoføkonomi, som er forbedret med op til 12%. Men når vi nu har at gøre med tyskere, som har lavet turbo-911'ere i over 40 år, såvel som syslet med trykladning i motorsport, så de nye motorer leverer naturligvis 20 hk mere og 60 Nm mere i drejningsmoment end de skrottede sugemotorer. Det betyder, at Carrera nu ender på 370 hk og 450 Nm, mens Carrera S bryster sig af 420 hk og 500 Nm. Forskellen på de to maskiner er størrelsen af turboladerne, udstødningssystemet og motorelektronikken.
Chassismæssigt har basisudgaven nu også Porsches aktive støddæmper-system PASM, der gør undervognen mere eller mindre hård ved et tryk på en knap i midterkonsollen. Til Carrera S fås som option nu firehjulstyring som på 911 Turbo og GT3, hvor baghjulene op til 50 km/t styrer lidt mod forhjulene. Det svarer i praksis til, at bilen får en mindre akselafstand, som gør den mere agil i snævre sving og i byen. Over 80 km/t drejer for- og baghjulene samme vej, der igen svarer til, at bilen har en længere akselafstand og derved en større stabilitet ved retningskift. Nye, større bremser og bredere bagfælge er også nyt.