For nylig overtog Porsche aktiemajoriteten i VW, men samarbejdet mellem de to tyske bil-giganter rækker mange år tilbage. Faktisk blev det lanceret allerede i april 1969, og resultatet blev hele to modeller Porsche 914 og 914/6, som derfor kan fejrer 40-års jubilæum netop nu.
Porsche fejrer modellens jubilæum med en særudstilling på det fantastiske, nye Porsche-museum fra 9. april til 10. maj. På udstillingen vises blandt andet den unikke, 300 hestes Porsche 914/8, som kun blev bygget i to eksemplarer. Den ene blev givet til Ferry Porsche selv, som en særlig gave ved hans 60-års fødselsdag den 19. september 1969, kun otte dage efter modellens verdenspremiere i Frankfurt den 11. september 1969.
I midten af 60'erne ledte VW efter en afløser for coupé-modellen type 34, bedre kendt som Karmann Ghia. Ferry Porsche og VW blev enige om et projekt, men derefter fulgte mange og lange diskussioner om bilens navn og tilhørsforhold. Til sidst enedes man om at deles om bilen, så navnet blev VW-Porsche 914, og den kunne købes gennem begge forhandlernet.
Det delte ejerskab blev et problem for modellen, som kun fik begrænset succes i Europa. I USA, hvor 914 udelukkende blev solgt som Porsche gennem Porsches forhandlernet, gik det derimod bedre, og hovedparten af de 115.631 biler, der blev produceret, blev solgt her.
3.338 eksemplarer var den sekscylindrede 914/6, der var udstyret med den to-liters boksermotor fra Porsche 911T. Denne version er i dag særlig eftertragtet på brugtmarkedet. 914 udgik af produktion i 1976.
Der er netop nu ingen til salg på bilbasen.dk, men på det tyske sidestykke, www.mobile.de, starter priserne ved 30.000 kr.