Porsche Taycan Turbo S Tesla Model S 100D Long Range elbil hvid ladestik opladning Danmark Bil Magasinet test front forfra
© Foto: Søren Juul

Endelig! Porsche Taycan møder ærkerivalen Tesla Model S på dansk jord

Vi samler den nye Porsche Taycan og ærkerivalen Tesla Model S 100D og gennemgår dem på vigtige 5 punkter for at se, hvor de står stærkest. Læs med og find ud af om en af disse to er din fremtidige drømme-elbil?

3. april 2020 af Frederik T. Frey

Porsche Taycan og Tesla Model S er to af de mest interessante elbiler på det danske marked lige nu. Derfor har vi samlet de to for at gennemgå dem på fem kritiske punkter. 

Vil du have en mere dybdegående duel mellem de to, så husk at aktivere dit abonnement på Bil Magasinet i dag, hvor vi senere på sæsonen bringer sådan en duel.

1. Præstationer

Når vi snakker præstationer, er det mest interessant at kigge på de to hurtigste varianter af elbilerne: Tesla Model S 100D Performance og Porsche Taycan Turbo S. 


Før vi dykker ned i tallene, kan vi med hånden på hjertet sige, at man får ondt i hovedet, hvis man gentagende gange accelererer med fuld power i begge biler – SÅ hurtige er de. Den amerikanske Tesla er 2,6 sekunder om at nå 100 km/t. To tiendedele af et sekund efter rammer Porsche Taycan Turbo S samme hastighed. Tophastighederne er næsten identiske med 260 km/t og 261 km/t for hhv. Porsche'n og Tesla'en.

Porsche Taycan Turbo S Tesla Model S 100D Long Range elbil hvid ladestik opladning Danmark Bil Magasinet test kabine interiør

Kabinen i Porsche Taycan Turbo S.

© Foto: Søren Juul

2. Kabine

Taycan har en højere grad af luksusfornemmelse i kabinen sammenlignet med Tesla. Materialevalg. Designsprog og ikke mindst finish er i tyskeren flere skridt foran amerikaneren i vores vurdering.

Porsche Taycan har tre digitale skærme, mens Tesla Model S jorder al konkurrence med sin ene centraltplacerede skærm, der måler svimlende 17”. Planlægger du en længere kør-selv-ferie, er Tesla mest rummelig når det kommer til bagage – amerikaneren kan sluge 804 liters habengut. Porsche Taycan Turbo S rummer, når de to bagagerum i bilens hæk og snude sammenregnes, i alt 447 liter.

Porsche Taycan Turbo S Tesla Model S 100D Long Range elbil hvid ladestik opladning Danmark Bil Magasinet test interiør kabine

Kabinen i Tesla Model S 100D Long Range.

© Foto: Søren Juul

3. Rækkevidde

Elbilernes rækkevidde er afhængig af, om strømmen på batteriet skal bruges til power eller at køre langt. Tesla Model S har forskellig opgivet rækkevidde alt efter, om du vælger bilen som Long Range eller Performance. 


  • 100D Longe Range er fra Tesla’s side opgivet til at kunne køre 610 km med fuldt opladte batterier, mens Performace-varianten kan klare 593 km. Begge biler har et batteri med en bruttokapacitet på 100 kWh – deraf navnet 100D. D'et står for Dual Motor, da Tesla'en har to motorer – én på hver aksel. Også Taycan har en elmotor på både for- og bagaksel.
  • Porsche Taycan 4S har en rækkevidde på 333-407 km med en bruttokapacitet på batteriet på 79,2 kWh. Turbo S har et større batteri med en bruttokapacitet på 93,4 kWh og en rækkevidde på mellem 388-412 km. Alle tal er ifølge WLTP-normen. 

Porsche Taycan Turbo S Tesla Model S 100D Long Range elbil hvid ladestik opladning Danmark Bil Magasinet test V forende

Tesla Model S har en rækkevidde på op til 610 km – Porsche Taycan har en opgivet maksimalrækkevidde på 412 km.

© Foto: Søren Juul

4. Opladning

Taycan kan lades med op til 270 kW under optimale omstændigheder via en lynlader med jævnstrøm (DC). Det skulle give ca. 100 km rækkevidde på fem minutter. Taycan er bygget på en 800-volt arkitektur. Ved en hjemmelader, der benytter vekselstrøm (AC), kan den lades med op til 11 kW. 


Tesla har sit eget netværk af lynladere, kaldet Superchargers. Sættes stikket i Model S ved sådan én, oplyser Tesla, at der kan hældes strøm på til ca. 214 km kørsel på et kvarter. Det maksimale der kan lades med under optimale omstændigheder ved en Supercharger i den seneste Version 3 er 250 kW. Men i øjeblikket kan Tesla Model S ikke udnytte det til fulde og modtager opladningshastigheder op til 142kW 

Tesla melder: "Som en del af introduktionen af V3 Supercharger, vil vi fortsætte med at validere teknologien og give yderligere oplysninger om de højeste aktuelle maksimale opladningshastigheder, når teknologien er tilgængelig." 

Ved en hjemmelader sættes grænsen ved 16,5 kW.  

Porsche Taycan Turbo S Tesla Model S 100D Long Range elbil hvid ladestik opladning Danmark Bil Magasinet test bagende bagfra hæk

De to elbiler tager sig godt ud i det danske forår – her nær Hillerød på Sjælland.

© Foto: Søren Juul

5. Pris

Tesla Model S koster fra 765.513 kr. i skrivende stund på det danske marked. For den sum er der tale om Long Range-varianten af bilen med mellemnavnet 100D. Smækker man Performance-behandlingen på Model S, stiger prisen til 927.303 kr. 

Porsche Taycan har frapriser på 972.861 kr. for en Taycan 4S. På toppen af variantprogrammet står en Turbo S, hvor der skal 1.786.326 kr. op af lommen, før den kan forlade forhandleren.

Vil du læse mere om hvordan disse to biler klarer sig mod hinanden ude på vejene må du hellere få aktiveret dit abonnement på Bil Magasinet i dag, hvor vi snart kommer med en tilbundsgående test af de to. 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...