© bilmagasinet.dk

Elefantmanden med længere akselafstand

Porsche Panamera får facelift med ny hybridudgave, ny biturbo-V6, og 15 cm længere akselafstand

3. april 2013 af Bil Magasinet

Med Panamera S E-Hybrid introducerer Porsche en ny plug-in hybrid i luksusklassen. Samtidig tilbydes en ny Executive-version med mulighed for 15 centimeter længere akselafstand, og en nyudviklet 3,0-liters biturbo V6.

Panamera S E-Hybrid har elmotor og batteripakke, der kan oplades enten fra en ladestander eller en almindelig stikkontakt. Elmotoren yder nu 95 hk (70 kW), eller dobbelt så meget som i Porsche Panamera S Hybrid, hvor elmotoren yder 47 hk (34 kW). Energien kommer fra en nyudviklet lithium-ion batteripakke, der med 9,4 kWh leverer fem gange så meget effekt som den nikkel-metalhydrid batteripakke på 1,7 kWh, der findes i Porsche Panamera S Hybrid. En anden fordel ved den nye lithium-ion batteripakke er den korte opladningstid, for med den nye Porsche Universal Charger eller et 380-volt stik er batteripakken fuldt opladet på 2,5 timer. I en almindelig stikkontakt er ladetiden fire timer.

© bilmagasinet.dk

Med elmotoren alene er topfarten nu 135 km/t, mens rækkevidden er fastsat til 36 kilometer ifølge den obligatoriske NEDC-test (for New European Driving Cycle). Det skal dog tilføjes, at NEDC-testen udføres med eksempelvis klimaanlægget deaktiveret, så i praksis vil den realistiske rækkevidde for Porsche Panamera E-Hybrid som elbil være 18-36 kilometer.

Forbruget og CO2-udledningen er også forbedret betydeligt. Hvor Panamera S Hybrid præsterede et gennemsnitligt forbrug på 14 km/l, præsterer Panamera S E-Hybrid nu 32,2 km/l samt en CO2-udledning på blot 71 g/km, hvilket gør den til en af de mest miljøvenlige biler overhovedet.

Ved at udnytte den samlede systemeffekt på 416 hk, leverer Porsche Panamera S E-Hybrid en topfart på 270 km/t og accelererer fra 0-100 km/t på 5,5 sekunder. Her hjælper boost-funktionen, hvor elmotorens massive drejningsmoment udnyttes til at hjælpe benzinmotoren. Boost-funktionen kan også aktiveres ved at lave kick-down med den 8-trins automatgearkasse for eksempel under en overhaling.

© bilmagasinet.dk

Car Connect — ny smartphone app fra Porsche
Med den nye Panamera introducerer Porsche en ny smartphone app kaldet Car Connect, der blandt meget andet kan lede dig tilbage til din bil, eksempelvis i et parkeringshus. Derudover er det muligt at styre en række funktioner direkte fra telefonens display. På hybridmodellerne som Porsche Panamera S E-Hybrid er det muligt at fjernstyre klimaanlægget, så det enten køler eller varmer interiøret samt at se batteriets ladestatus og den tilbageværende rækkevidde.

Panamera Executive med forlænget akselafstand
Panamera Turbo Executive og Panamera 4S Executive med 15 centimeter længere akselafstand er nye versioner, der følger senere i 2013. Executive har en lang række  luksuriøse features som luftaffjedring som standard. Der er endnu ikke vist officielle billeder af den lange Panamera, men vi har modtaget dette af de to separate bagsæder.

© bilmagasinet.dk

Ny biturbo V6 med lavere forbrug 
Panamera 4, Panamera 4S og Panamera 4S Executive får en helt ny 3,0-liters biturbo V6, som dermed afløser den 4,8 liters V8. V6'eren har 20 hk og 20 Nm mere end den tidligere V8-model, mens forbruget er 18 procent lavere. Momentet er 520 Nm, der er tilgængeligt i stort set hele omdrejningsregisteret, ikke mindst ved lave omdrejningstal.

Den nye Panamera er udstyret med Porsches 7-trins dobbeltkoblingstransmission PDK, mens Panamera Diesel og Panamera S E-Hybrid benytter den 8-trins automatgearkasse Tiptronic S. Start/stop-systemet nu i kraft lang tid inden bilen er stoppet helt, hvilket sparer endnu mere brændstof. Med undtagelse af Porsche Panamera GTS fås modellerne med PDK nu med den såkaldte ’coasting-funktion’, hvor transmissionen selv aktiverer koblingen, og motoren derfor kører i tomgang, eksempelvis når du kører ned ad bakke eller med sluppet speeder på motorvejen.

LED-forlygter og mere standardudstyr
Fronten har nye forlygter, og forruden er nu er mere tilbagelænet, mens bagruden er vokset i bredden til gavn for udseendet og udsynet. Som ekstraudstyr fås LED-forlygter, mens standard nu er bi-xenon forlygter, multifunktionsrat og elbetjent bagklap. De nye Panamera'er debuterer på biludstillingen i Shanghai den 21. april. Porsche Panemera S E-Hybrid introduceres i Danmark i sensommeren 2013 til en pris fra 2.283.834 kroner hos Porsche Center Jylland og Porsche Center Sjælland.

© bilmagasinet.dk

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...