Porsche Panamera GTS Sport Turismo
Porsche Panamera GTS Sport Turismo (tv.) og Panamera GTS

Der må savles: Porsche kommer med to nye GTS-varianter

Både den 5-dørs og shooting brake-udgaven af Panamera kommer i hardcore GTS-varianter med 460 hk V8-motor

18. oktober 2018 af Steen Bachmann


Porsche udvider Panamera-familien med to ekstra sportslige modeller: Panamera GTS og Panamera GTS Sport Turismo. 

De har begge 4-liters V8-biturbomotor med 460 hk og avanceret undervogn med 3-kammer-luftaffjedring samt GTS-specifikke design- og udstyrsdetaljer.  

Blandt andet er Sport Design-pakken med sorte detaljer udvendigt samt Alcantara-overflader indvendigt en del af standardudstyret. Derudover er her et head-up-display, man selv kan konfigurere.

Partikelfilter er standard på Panamera GTS

Den 4-liters motor yder 460 hk og et moment på 620 Nm. Biturbomotoren er udstyret med benzinpartikelfilter og overgår forgængermodellen med 20 hk og 100 Nm. 

Det giver en 0-100-tid på 4,1 sek. med standardmonterede Sport Chrono-pakke, mens topfarten er hhv. 289 og 292 km/t. 

Transmissionen er en 8-trins dobbeltkoblingsgearkasse (PDK) og firehjulstræk er standard. Forbruget er 9,4 og 9,7 km/l.

Porsche Panamera GTS Gran Turismo
Porsche Panamera GTS Gran Turismo


Sportsundervognen på GTS er sænket 10 mm, og den aktive undervogn har en mere sportslig opsætning. Bremser med skiver med en diameter på 390 mm foran og 365 mm bagpå skal stoppe bæstet igen.

Sport Design-pakken har ny underdel til front og bagende i sort. Fra fabrikken leveres GTS-modellerne med 20” Panamera Design-letmetalfælge. 

Interiøret er i sort Alcantara og eloxeret aluminium. Standardudstyret omfatter det elopvarmede multifunktionssportsrat med skiftekontakter og Alcantara-betræk samt Connect Plus-modulet med digitale tjenester. 

Med GTS-interiørpakken (ekstraudstyr) kan forskellige designelementer som omdrejningstælleren, syningerne og GTS-logoerne individualiseres yderligere i kontrastfarverne Carmine Red eller Chalk.

Porsche Panamera GTS
Porsche Panamera GTS

GTS-modellerne har digitale instrumenter, adaptiv fartpilot samt bagakselstyring (ekstraudstyr). Head-up-displayet kan projicere alle relevante kørselsinformationer direkte i førerens synsfelt.

Porsche Panamera GTS fås 2.636.175 kr., mens priserne for Panamera GTS Sport Turismo begynder ved 2.693.928 kr.

GTS er et klassisk Porsche-begreb

GTS står hos Porsche traditionelt set for Gran Turismo Sport.

Allerede i 1963 kørte 904 Carrera GTS som sportsvogn til gadebrug med racerløbsteknologi på vejen. 924 GTS og 928 GTS fulgte efter og kultiverede princippet i 1980’erne og 1990’erne. 

I 2007 blev princippet genfødt med den første Cayenne GTS. I 2011 fulgte første generation af Panamera GTS, dengang udelukkende som sportslimousine. 

Den nye Panamera GTS fås for første gang også som Sport Turismo: Med stor bagklap, lav læssekant, forøget bagagerumsvolumen og en 4+1-sædekonfiguration skal den være den mere praktiske løsning.

Du kan få mange flere gode historier i Bil Magasinet, som udkommer hver måned. Få de første 6 numre af Bil Magasinet direkte ind gennem brevsprækken. Prisen er kun 199 kr. Du sparer 220 kr. Læs mere om det gode tilbud lige her.

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.