11 varianter af Porsche 911, som NØRDERNE ELSKER at savle over

Du er vild med Porsche 911, men du vil gerne nørde modellen en tak dybere! Frygt ej, Bil Magasinet viser dig 11 af de varianter, entusiasterne har hede drømme om.

24. maj 2020 af Anders Richter

11 fra Porsche 911-historiebøgerne

Denne gang vil vi kigge på nogle af de lækreste, hurtigste og mest spændende varianter af den ikoniske Porsche 911, som kom til verden i 1964. Vi har udvalgt 11 af dem fra historiebøgerne, som vi synes har en interessant historie. Du kan gennemgå dem herunder, eller du kan springe over ved at klikke på links'ne herunder, hvis nogle af dem har din særlige interesse:

PORSCHE TYPE 754 ‘T7’ – 1959

1. PORSCHE TYPE 754 ‘T7’ – 1959

Den første prototype som endte med at dø

I 1959 stod den første prototype til det, som i sidste ende skulle blive den nye 911, klar. Bilen var tegnet af Ferdinand Alexander Porsche, men hans far, Ferry Porsche, var ikke udpræget vild med bilen. Eftersom kabinen havde plads til fire personer, havde bilen, som gik under navnet ‘Type 754’, ikke det sportsvognsudseende, som de gik efter. Så Ferdinand fik lov til at starte forfra. Forenden fik dog mere eller mindre lov til at blive, så det var den bagerste del af bilen, som fik en designmæssig overhaling. Prototypen var baseret på en Porsche 356 dog med en forlænget akselafstand. Motoren var en 4-cylindret 1,9-liters boxermotor, som ydede 125 hk. Det gav en topfart på 200 km/t.

Husk at vi hver måned nørder biler i Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

PORSCHE 911 4-DØRS 1967

2. PORSCHE 911 4-DØRS – 1967

Den amerikanske drøm om en 4-dørs 911

Årtier før, Porsche gik i tankerne om en 4-dørs 911, var der faktisk allerede bygget et eksemplar. William Dick, som ejede en af Porsche-forhandlerne i Texas, fik nemlig firmaet Troutman & Barnes til at udvikle en 4-dørs 911. De startede med en splinterny bil, som de splittede ad og forlængede. Derefter tog de et ekstra sæt døre, som de modificerede og derefter monterede omvendt, så den havde selvmordsdøre.

PORSCHE 911 S TYPE 915

3. PORSCHE 911 S TYPE 915 – 1970

Sportsvogn med plads til fire granvoksne mænd

For at opnå den nu ikoniske 911-form var der ikke plads til andet end børn på de sparsomme bagsæder i en Porsche 911. Men da fabrikken konstant udviklede på nye idéer, lavede de et forsøg med at forlænge akselafstanden på en 911 med 35 cm. Operationen var sådan set nem nok, da motoren lå bagi, hvilket gjorde det forholdsvist simpelt at give den et par ekstra centimeter. Det blev til denne prototype, som på fabrikken gik under navnet ‘Type 915’. Resultatet, som du kan se på billedet, var dog ikke udpræget heldigt, hvilket også er grunden til, at modellen aldrig gik i produktion.

PORSCHE 935/78 'MOBY DICK'

4. PORSCHE 935/78 'MOBY DICK' (1978)

Ramte 366 km/t ned ad Mulsanne-langsiden

Siden 1976 havde 911-racerbilen, som blev døbt 935, vundet utallige sejre i motorsport, men i ‘78 var konkurrencen ekstra hård. Året før havde de døjet med ødelagte toppakninger på grund af overophedning af boxermotoren, som var monteret med biturbo. Derfor satte de vandkølede topstykker på, hvilket betød, at de kunne presse maskineriet til det yderste. 

Slagvolumet blev samtidig forøget til 3,2 liter, hvilket gav en effekt på op til 845 hk i kvalifikationstrim. Formen blev også videreudviklet med et sæt ekstreme spoilere, som gav den tilnavnet ‘Moby Dick’. Modellen satte hurtigste omgangstid på Le Mans i 1978, hvor den ramte 366 km/t på Mulsanne-langsiden. Desværre måtte Porsche 935/78 udgå af løbet med motorproblemer.

PORSCHE 911 CARRERA 4X4 TYPE 953

5. PORSCHE 911 CARRERA 4X4 TYPE 953 – 1983

Bilen som vandt Paris-Dakar Rally

Indtil starten af 80’erne havde Porsche kun begrænset erfaring med firehjulstræk. Type 953 blev udviklet i vinteren 1983 med det formål at stille op i Paris-Dakar Rallyet året efter. Motoren var en 3,2-liters med en lavere kompression, så den lettere kunne fortære benzin af svingene oktantal. Den havde dobbelte støddæmpere hele vejen rundt, en én cm tyk underplade i kevlar for at beskytte undervognen samt en 120-liters tank foran og en 150-liters tank bag sæderne. Firehjulstrækkets differentialer kunne styres fra kabinen. Bilen kom ind som nummer ét i løbet. Senere blev erfaringerne fra Dakar-bilen brugt i superbilen Porsche 959, som ligeledes fik firehjulstræk.

Vil du læse hvordan den seneste generation af Porsche 911 kører, så klik hér!

PORSCHE 989 – 1988

6. PORSCHE 989 – 1988

Første udkast til en 4-dørs 911 kom allerede i 1988, men luften gik hurtigt af ballonen

I midten af 80’erne havde Porsche sin 928 på programmet, og den solgte faktisk hæderligt. Det store marked for 4-personers sportsvogne gjorde, at fabrikken endnu engang fik øjnene op for at lave en bil med fire døre og plads til fire personer. Porsche 989 blev resultatet. Ligesom med Panamericana var det Harm Lagaay, der stod for designet, samt Dr. Ulrich Bez, der stod for teknikken. Motoren var en vandkølet V8 med 300 hk. Forenden var en blanding af Porsche 928 og 959, mens bagenden var præget af et sæt lygter, som først senere blev til virkelighed på 996’eren. I 1991 går luften dog af projektet, da Dr. Ulrich Bez forlader Porsche, og vi skal frem til 2009, før fabrikken endelig sender en 4-dørs sportsvogn på gaden.

PORSCHE PANAMERICANA

7. PORSCHE PANAMERICANA – 1989 

Ekstrem nyfortolkning af den klassiske 911 

Den hollandske bildesigner Harm Lagaay og den tyske ingeniør Dr. Ulrich Bez (i dag direktør for Aston Martin) blev i slutningen af 80’erne sat sammen for at forny designet på den på det tidspunkt aldrende 911. Resultatet blev lidt mere ekstremt, end Porsche egentlig havde håbet. Model Panamericana blev præsenteret som et koncept på Frankfurt Motor Show i 1989, hvor den tog al opmærksomheden. 

Bilen var baseret på en 911 Carrera 4 med karrosseripaneler i plastik og kulfiber. Lagaay havde egentlig håbet på, at fabrikken ville sætten den i begrænset produktion, men på grund af en skrantende økonomi turde Porsche ikke satse på projektet. Lagaay fik i stedet lov til at designe den nye Boxster.

8. PORSCHE 911 SPEEDSTER – 1989

En Porsche til Californien

I 1959 producerede Porsche sin første 356 Speedster, og 30 år senere var de klar med en ny. 911 Speedster kom i 1989, hvor den blev sat i begrænset produktion. Den havde en lavere forrude og en fast kappe til at dække over kalechen. I alt blev der produceret 2.104 eksemplarer af 911 Speedster. 171 af dem var med det normale, smalle karrosseri, mens resten havde de bredere skærme fra Turbo- varianten.

Husk at vi hver måned nørder biler i Bil Magasinet, så husk at starte dit abonnement på Bil Magasinet i dag ved at klikke hér!

9. PORSCHE 993 GT2 – 1994

Hvis du elsker store spoilere, er GT2 din drømmebil

En af de sejeste 911’ere til at rulle ud fra fabrikshallerne i Zuffenhausen er uden tvivl 993 GT2. Modellen kunne fås i en version til racerbanen, som vist på billedet, eller en gadeversion med et sparsomt interiør. Motoren blev hentet fra 993 Turbo, men i modsætning til den kørte GT2 med baghjulstræk, hvilket sparede en del vægt. Indtil 1997 ydede motoren 430 hk, hvilket var 22 hk mere end Turbo'en. Senere blev effekten dog hævet til 450 hk. I dag er modellen yderst eftertragtet blandt samlere.

10. PORSCHE 911 GT1 STRASSENVERSION – 1996 

Den vildeste 911'er til gaden nogensinde

For at deltage i GT1-racerklassen var Porsche tvunget til at bygge en gadeversion af sin racerbil i en begrænset serie på 25 eksemplarer. Resultatet blev 911 GT1 Strassenversion. Motoren var en 3,2-liters biturbo boxermotor fra racerbilen. Dog var effekten skruet ned til 544 hk. Bilen havde en tørvægt på 1.150 kg, hvilket gav nogle helt ekstreme præstationer. En 911 GT1 ramte 100 km/t på 3,9 sekunder og havde en topfart på 308 km/t. Nyprisen var på 900.000 dollars, og sidste år blev et eksemplar solgt på auktion for 1.175.000 dollars.

11. PORSCHE SPORT CLASSIC – 2010 

Anderumpen vender tilbage til 911’eren

I 2010 var der to ting, vi drømte om, ville komme tilbage på en Porsche 911: Fuchs-fælge og anderumpen. Specialmodellen Sport Classic fik begge dele samt en opgraderet motor med 408 hk og et specialsyet læderinteriør. Modellen ser fantastisk ud og blev produceret i 250 eksemplarer. På trods af en pris på 4.369.007 kr. blev den udsolgt ligeså snart, modellen blev præsenteret. En samtidig 911 Carrera S kostede til sammenligning 2.095.757 kr.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...