Porsche Cayenne e-hybrid test
© Porsche

Slagtilbud: Fremragende Porsche Cayenne falder med en halv million!

Ny kabine, ny V8’er og farvel til turboversionerne. Meget er sket med Cayenne i forbindelse med faceliftet, men det er opladningshybriden, der får slagtilbudsalarmen til at slå over i akut købsanbefaling.

17. maj 2023 af Henrik Dreboldt

Porsche Cayenne er opdateret

Når biler bliver faceliftet, er det typisk kun med små ændringer, men ved Porsche Cayenne har det gennemgribende facelift medført et enormt prisfald.

Porsche har siden 2002 solgt over 1.250.000 millioner Cayenne’r, og i 2022 alene langede de 95.000 Porsche Cayenne over disken. Ud af et totalsalg på 300.000 biler i 2022.

Så det er ikke overraskende, at faceliftet af Cayenne er et af de mest omfattende i Porsche’s historie. Både drivlinjer og kabine har fået en kæmpe overhaling, og visuelt er der også pillet lidt ved grundformerne - dog er ændringerne meget nænsomme.

Porsche Cayenne e-hybrid test
© Porsche

Hvad er nyt?

Bag rattet er alt forandret. Helt konkret betyder ændringerne, at de analoge instrumenter er sendt på pension. Bag rattet er en kurvet skærm, der kan vise alt fra navigation til hvilke assistentsystemer, der nu har travlt med at forstyrre din kørsel. Som noget nyt kan du også tilkøbe en skærm i passagersiden. Den er belagt med privacy glass, så chaufføren ikke sidder og kigger med eller bliver forstyrret i sin kørsel.

På midterkonsollen er der gjort plads til klimaanlægs-kontrollen med en kombination af fysiske vippekontakter og trykfølsom piano-plast. Den har også fået en ny startknap til venstre for rattet i sort pianolak, og så er gearvælgeren rykket op på instrumentbordet til højre for rattet. 

Porsche Cayenne e-hybrid test
© Porsche

Porsche Cayenne - priser

Cayenne E-Hybrid bliver den mest interessante på det danske marked. Den har 470 hk og 650 Nm, og matcher den nye Cayenne S V8’er nærmest 1:1 på power og potens. Den har fået en opgraderet drivlinjen med lidt mere power og et større batteri.

Benzinmotoren er en 3,0-liter V6 og elmotoren yder nu 176 hk. Batteriet er vokset fra 17,9 kWh til 25,9 kWh, og det har hævet den elektriske rækkevidde til op til 74 km WLTP – med det mest økonomiske fælgvalg. Udover det større batteri har den fået 11 kW AC-ladning, hvilket betyder, at den lader op på små tre timer hjemme i garagen.

Det større batteri har samtidigt bragt dens CO2-udslip ned under den (i dansk afgiftssammenhæng) så afgørende 50 g CO2/100 km-grænse, der udløser en klækkelig afgiftsrabat. Derfor starter Cayenne E-Hybrid fra 1,25 millioner kr. – et prisfald på næsten 500.000 kr. i forhold til den “gamle” E-Hybrid!

Cayenne S med den herlige 4,0-liters V8-motor begynder ved 2,1 millioner kroner. V8’eren rammer 100 km/t på 4,7 sekunder mens plug-in hybriden skal bruge 4,9 sekunder. Med en prisforskel på omkring 800.000 kr., skal man have dumpet i kurset ansvalig-omgang-med-privatøkonomien for ikke at vælge plugin-hybriden. 

Porsche Cayenne turbo gt
© Porsche

Vi går glip af den hurtigste Cayenne

I Danmark fås Cayenne også i en 3,0-liter V6 udgave med 353 hk. Men da den også koster et par hundrede tusinde kroner mere end PHEV-versionen med 117 hk mere, ser den stort set usælgelig ud. Porsche producerer også en Cayenne i en Turbo GT-udgave med 659 hk. Men på grund af emissionregler i EU, har tyskerne besluttet ikke at markedsføre den på vores breddegrader.

Den rammer 100 km/t på 3,3 sekunder og har en topfart på 305 km/t, men den får europæiske kunder altså ikke fornøjelsen af. I 2025 lander den fuldt elektriske Cayenne efter planen. Porsche vil fortsætte nogen tid med den benzinmotoriseret parallelt med el-udgaven, men den testede version af Cayenne bliver den sidste udgave med en forbrændingsmotor under hjelmen.

Vi synes

Ny 4,0-liter V8 Cayenne S er guddommelig, men det er PHEV-udgaven til 1,2 mio. kr. du på grund af de danske afgifter skal vælge

Porsche Cayenne E-Hybrid

  • Pris 1.249.900 kr.
  • Motor V6 3,0-liter turbobenzin + elmotor
  • Ydelse 470 hk ved 5.250 o/min og 650 Nm ved 1.400 o/min
  • Topfart 254 km/t
  • 0-100 km/t 4,9 sek.
  • Rækkevidde på el (WLTP) 66-74 km
  • Årlig afgift 740 kr.
  • Mål (L/B/H) 493/198/170 cm
  • Vægt/last/påhæng 2.500/625/3500 kg
  • Bagagerum 627 liter
  • Lanceres i DK sommer 2023

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...