911'er som off-roader
Porsche stjæler showet til biludstillingen i Los Angeles med en fejring af deres sejr i Paris-Dakar Rallyløbet fra 1984. 38 års-jubilæet fejres med en specialmodel ved navn 911 Dakar, der kun produceres 2.500 styk af.
Dakar-navnet bliver retfærdiggjort med en øget frihøjde på 50 mm i forhold til en klassisk 911'er, og den kan løftes 30 mm ekstra, hvis der er brug for det, selv når du kører 170 km/t. Pirelli giver den gas med dækkene, der kaldes Skorpion All Terrain Plus, med ni mm's dybt mønster, forstærkede sidevægge og dobbeltlag af gummi.
Dækkene er nok lidt for voldsomme til den danske vinter - men vi har fundet det bedste vinterdæk til pengene!

Her kører den ved siden af Dakar-vinderen der også var første gang en 911'er havde firhjulstræk. Det har den nye selvfølgelig også.
© PorscheOff-road og stadig hurtig
Glem alt om el, her er en 3.0 liters biturbo boxermotor kendt fra GTS der yder 473 hk og 570 Nm. Hvis du er i tvivl om, hvad det betyder så kan du lære alle Porsches 911 modelbetegnelser her. Motoren er tilsluttet den automatiske otte-trins PDK gearkasse.
Selvfølgelig er den ikke lige så hurtig som Porsche GTS, da den i stedet kan klare at køre på sandklitterne i ørkenen. Den rammer 0-100 km/t på 3,2 sek. og hvilket er 0,1 sek langsommere end GTS. Topfarten er begrænset til 240 km/t af hensyn til off-road dækkene.
Pris skriver de ikke noget om, men med begrænset produktion er det en garanteret god investering.
Se flere billeder længere nede.

På taget er der plads til vand, benzin, Porsche-spade og endda et Porsche-telt.
© Porsche
Spoileren er blevet større og bagsædet er fjernet.
© Porsche