Velkommen, Porsche GT3!
Den nye Porsche GT3 for nylig blev fremvist på en livestream på YouTube. Her kunne Porsche løfte sløret for en masse detaljer, der rammer plet for bilentusiasterne: En forbedret sugemotor på 4,0 liter og seks cylindere pryder motorrummet og leverer 510 hk. For vægtens skyld er PDK-gearkassen kun udstyret med syv trin, og det giver en samlet køreklar masse på 1.510 kg. En masse der kan nå 100 km/t på 3,4 sekunder og en topfart på 318 km/t med PDK-gearkassen.
Vi differentierer mellem PDK og ikke-PDK, fordi Porsche har valgt at velsigne os med en manuel gearkasse til endnu en generation af GT3. Gearkassen har kun seks trin, men lokker til gengæld med en marginalt højere tophastighed på 320 km/t. At man overhovedet kan få en manuel gearkasse i den nye GT3, kan vi takke USA for: På det amerikanske marked blev 70% af den seneste generation af GT3 solgt med en manuel gearkasse, hvilket var centralt i valget om at bibeholde gearkassen, ifølge Porsche. Globalt blev der kun solgt 40% manuelle.

Hurtigere end hyperbil
Du kigger måske på tallene og tænker "nårh, ikke vildere?" Og du ville være tilgivet: Porsche 911 Turbo S og dens bindegale søstre leverer flere hestekræfter og kæmper sig hurtigere til 100. Men med aerodynamik, der løfter bagbenet og afmærker territorie helt ovre hos tidligere generation af GT3 RS, er den nye GT3 et vidunder på omgangstiderne:
Porsche 992 GT3 sætter en omgang på den 20,6 km-lange Nürburgring Nordschleife på bare 6:55,2. Til sammenligning kørte den tidligere generation af GT3 RS en tid på 6:56, og hyperbilen Porsche 918 Spyder tog hele 6:57 minutter om omgangen.

Vild aerodynamik
Den hurtige tid opnås ved et fokus på vægt og aerodynamik. Traditionen tro er bagsæderne pillet ud til fordel for et bur, der hæver stivheden i karossen. Bagruden er blevet tyndere, og udstødningen sparer også 10 kg. Kølerhjelmen (altså den, der i dette tilfælde dækker over bagagerummet) er udført i kulfiberforstærket plastik. Det er første gang at en bil er godkendt til større produktion med en sådan kølerhjelm i EU.
Forstørret frontsplitter og vinge samt et fladt gulv hjælper bilen med at opnå en op til 160% højere downforce end den tidligere generation. Både splitter og vinge kan justeres uafhængigt i fire forskellige positioner. Faktisk så tangeres 991 GT3 RS af den nye GT3 når det kommer til downforce allerede på den mindst aggressive indstilling.

Som en racerbil til gaden
Bremserne bidrager naturligvis også til det imponerende resultat, og med en stigning fra 380 mm til 408 mm i størrelse på de forreste skiver er det ikke svært at se hvordan. Skiverne er standard af støbejern, men kan opgraderes til Porsches keramik som ekstraudstyr. De bagerste skiver på 380 mm holdes fast af firestemplede kalibre. På hvert forhjul er antallet seks.
Når du bremser, bliver du som standard grebet af Michelin Cup 2-dæk. Hvis du vil op og have samme omgangstider som beskrevet ovenfor, skal du opgradere til Cup 2 R-dæk, der også kan tilvælges som ekstraudstyr.
Alt dette bidrager ikke bare til, at bilen er hurtig om en bane, men også, at den føles sådan. Testkører for Porsches racerbiler, Jörg Bergmeister, der også kørte den hurtige omgang, talte om bilen under fremvisningen:
"Normalt, når man skal testkøre gadebiler, så skal man afstemme sine forventninger. Men med GT3 var det en overraskelse, hvor god den var. Vejgrebet, måden den kører på, balancen, det minder alt sammen rigtig meget om en racerbil. Jeg blev chokeret."

Cockpit fra en racerbil?
Selvom Porsche 992 GT3 kører som en racerbil, ser ud som en racerbil og er lige så hurtig som en racerbil, så er interiøret stadigvæk nogenlunde menneskeligt. På nær manglen af bagsæder og skålsæderne, så er interiøret genkendeligt fra en Porsche 911. Én tilføjelse, som sender tankerne over på bilens racer-ophav, er den såkaldte 'Track Screen', der fjerner alt unødvendigt fra de digitale visere og erstatter det med telemetri fra bilen.
Førnævnte skålsæder er udført i kulfiber og sparer derfor vægt. Nakkestøtten er fastmonteret og pyntet med GT3-syninger, der matcher farven på sikkerhedsselerne. Sædet er naturligvis polstret, og ser således ikke på udebane i et interiør dækket i både alcantara og læder. Porsche Exclusive Manufaktur kommer også til at gælde GT3 og tilbyder unikt ekstraudstyr, der blandt andet kan komme til udtryk igennem kulfiber-dele, herunder taget og sidespejlene.
