© Jürgen Tap

5 ting der gør den nye Porsche 718 Cayman GT4 RS til redaktionens drømmebil lige nu!

Den næste Cayman bliver elektrisk, men først klemmer Porsche ENDELIG det fulde potentiale ud af den nuværende. Med hjertet fra 911 GT3, vild aerodynamik og en kulfiberbaseret diæt har mærkets GT-division skabt et legesygt bæst af en centermotorbil, der bider sig hårdt fast i haserne på sin hækmotoriserede storebror.

28. marts 2022 af Søren Juul

Siden den første Porsche Cayman kom i 2005, har Porsche-fans sukket efter lidt mere power i det suveræne chassis. Det så længe ud som om, at fabrikken med vilje opretholdte en vis sikkerhedsafstand mellem lillebroren med centermotor og det hækmotoriserede 911.

I 2019 fik puritanerne et overbevisende hold-kæft-bolche i form af den sublime 718 Cayman GT4 med 420 hk. Nu står vi på den gamle F1-bane Estoril udenfor Lissabon og føler trang til at falde på knæ foran bilen, der ligner svaret på alle Porsche-puritaneres bønner: 

© Jürgen Tap

Byd Cayman velkommen i RennSport-familien!

Mød den nye 718 Cayman GT4 RS med 500 hk. Den er udviklet af ingeniører med motorsporten pumpende i blodet hos Porsche’s GT-division, som udvikler mærkets baneelskende GT og ekstra hardcore RS (for RennSport) gadebiler.

Den første Cayman RS får fået fuld gas i motorrummet og i vindtunellen, men det er også ved at være sidste udkald: Porsche har lige bekræftet, at den næste Cayman bliver elektrisk, så hvorfor ikke slutte fossilfesten af med et brag?

Bil Magasinet er inviteret med og har kørt den nye über-Cayman kortvarigt på landevej og pisket den afsted i to stints bag en Porsche 911 GT3 på bane til en artikel i magasinet. Vi kan dog allerede her afsløre, at det er en kultbil, som der bliver rift om: 

© Jürgen Tap

1 | Hjertet stammer fra 911 GT3

Trykladning er mere reglen end undtagelsen i nutidens superbiler, inklusiv samtlige Porsche 911, men med undtagelse af mest motorsportsinspirerede variant: 911 GT3. Den deler sin hurtigroterende 4,0 liters boxersugemotor med racerudgaven 911 GT3 Cup, yder 510 hk og tager 9.000 o/min blot du kigger på speederen.

Samme motor har fundet vej om bag sæderne af Cayman GT4 RS, hvor den yder 500 hk. Det lille dyk i effekt er ikke med vilje, lover Porsche, men en konsekvens af at maskineriet er udstyret et mere snørklet udstødningsystem med større modstand end når motoren ligger i hækken af en 911’er.

Gearkassen er en 7-trins PDK dobbeltkoblinggearkasse som i 911 GT3, men med den laveste gearing i hele Porsche GT-familien: På den måde holdes boxermotoren bedre til ilden og sikrer, at 718 Cayman GT4 RS er markant endnu hurtigere ud af hullerne end 718 Cayman GT4, når den får kniven ud ad et snævert sving. 

© Jürgen Tap

2 | Soundtracket er Porsche's Greatest Hits!

Det er generelt sløje tider, hvis du elsker den ufiltrerede lyd af en hurtigroterende fuldblodsmotor: Elbiler, turboer og/eller skrappere støjkrav får bilfabrikker til at tilsætte falsk motorlyd i kabinen via højtalerne til entusiasterne, hvilket kan lyde forfærdelig kikset.

Porsche bruger en analog metode, der får hårene til at rejse sig af fryd i nakken og sender dine tanker direkte ned ad langsiden på Le Mans, når du træder på den bundhængslede speeder og banker motoren op på 9.000 o/min:

Cirka 30 cm fra dit øre, når du sidder bag rattet, finder du et stort, udvendigt luftindtag i stedet for det sædvanlige siderude på en Cayman. Dét fungerer som et åndehul ned til lungerne af boxermotoren, der fylder kabinen med et endnu mere intenst og organisk brøl, end når den går tjeneste i 911 GT3. Udefra lyder Cayman’en selvfølgelig også himmelsk, men den brøler ikke højere, end at den uden problemer kan bruges til dét den er bedst til: trackdays. 

© Jürgen Tap

3 | Den er et studie i tysk ingeniørkunst

Porsche 718 Cayman GT4 RS stiller med 25% mere downforce, 80 ekstra heste og vejer omkring 35 kg mindre sammenlignet med den i forvejen banefokuserede 718 Cayman GT4 med PDK-gearkasse. 

RS-varianten er ikke kommet sovende til de tal: En ny frontspoiler kan justeres i trin i samspil med den gigantiske, svanehalsmonterede hækspoiler, der ligner den du finder på 911 GT3 eller Porsches Cup-racere. Der er gæller ovenpå forskærmene, ligesom på den gamle 911 GT3 RS – og kanaler i fronthjelmen, som køler bremserne, som naturligvis er vokset i størrelse.

© Jürgen Tap

For at spare på vægten er frontklap og forskærme lavet af kulfiberforstærket plastik – og kigger du indenfor i kabinen, fornemmer man, at der ikke er meget overflødigt fedt. Der er stropper i stedet for dørhåndtag, ruskinds-agtigt Race-Tex på instrumentpanel og rat, tyndere rudeglas – og hvis du insisterer – intet infotainmentsystem. Det er dog ikke et strippet trackday-monster uden aircondition eller et minimum af komfort. Den er godt selskab også på landevejen. Testbilen er udstyret med sublime skålsæder, der støtter eminent under alle forhold.

Det ligner en manuel pind, men 718 Cayman RS kommer kun med dobbeltkoblinggearkasse. 

© Jürgen Tap

4 | Det ligner en sjov investering

Porsche 718 Cayman GT4 RS koster fra 2.849.900 kr. med afgifter i Danmark, hvilket er en merpris på en lille million kr. i forhold til 718 Cayman GT4 med 420 hk, som koster fra 1.919.900 kr. Vi vil vove at påstå, at den stadig er noget af et røverkøb.

GT4 RS kører næsten lige op med 911 GT3 målt på stopuret – og den kan være helt med, når det kommer til at underholde. Til gengæld må du må hoste op med 3.415.900 kr. for en 911 GT3 – og meget mere, hvis du lader dig friste af centermotoriserede superbiler fra Italien…

Noget andet er, at 718 Cayman GT4 RS har et stort potentiale for at blive en god investering som den ultimative, fossilfodrede Cayman. Produktionen er ikke begrænset i antal, men Porsche laver dem kun frem til at næste generation Cayman overtager samlebåndet, hvilket vi forventer sker senest i 2025. 

© Jürgen Tap

5 | Den er ligeså sjov, som den er svimlende hurtig!

Med 500 hk til 1415 kg bil er 718 Cayman GT4 RS ikke overraskende hurtig: 0-100 km/t klarer den på 3,4 sek. og topfarten er 315 km/t. Men det er når vejen svinger, at den skiller sig ud.  På den forjættede Nürburgring er den næsten 24 sekunder hurtigere per omgang end Cayman GT4 - og kun seks sekunder efter mægtige 911 GT3, som æder svingene med bredere dæk, medstyrende bagaksel og mere sofistikerede, dobbelte wishbone forhjulophæng udviklet på Le Mans.

Sammenlignet med 718 Cayman GT4 har GT-divisionen givet RS'erens undervogn strammere fjedre og udskiftet gummibøsninger med kugled for at opnå endnu højere præcision i måden 718 Cayman GT4 RS bevæger sig på – og kommunikerer med chaufføren. Parret med den sublime 500 hk motor er resultatet en livlig, kontant og let kørt superbil, der danser elegant fra sving til sving i en sublim balance, mens der er kræfter nok på hanen til at futte op i bagdækkene, hvis du er i humør til lange, røgfyldte drifts. Kombineret med den intense motorlyd i kabinen er den direkte uimodståelig. 

Vi dykker dybere ned i køreoplevelsen og nørder alle detaljerne på den nye Porsche 718 Cayman GT4 RS i det kommende nummer af Bil Magasinet. 

© Jürgen Tap

I stedet for sideruder har 718 Cayman GT4 RS fået store luftindtag, som føder motoren fra 911 GT3. Køber man Weissach-pakken til bilen, er de lavet af kulfiber.  

© Jürgen Tap

Weissach-pakken tilføjer også disse frække udstødningsrør i titanium. 

© Jürgen Tap

De to NACA luftindtag i fronthjelmen forsyner bremserne med køling. 

© Jürgen Tap

Den store hækvinge kan justeres manuelt med værktøj. 

© Jürgen Tap

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...