Hækvingen rejser sig automatisk som på et fly, når der er brug for downforce og vejgreb
Hækvingen rejser sig automatisk som på et fly, når der er brug for downforce og vejgreb © bilmagasinet.dk

3-delt hækvinge på Panamera

5 tekniske nyheder på Porsches seneste model

25. marts 2009 af Steen Bachmann

Panamera får verdenspremiere på Shanghai Auto Show 20. april, og som optakt offentliggør Porsche tekniske detaljer. De repræsenterer fem nyheder:


1. Hækvinge som på et fly

Hækvingen rejser sig automatisk som på et fly, når der er brug for downforce og vejgreb
Hækvingen rejser sig automatisk som på et fly, når der er brug for downforce og vejgreb © bilmagasinet.dk


Den mest spektakulære detalje er den aktive automatisk justérbare hækspoiler på Panamera Turbo. Vinkler og overfladegeometri på de tre dele tilpasses automatisk til hastighed og vejforhold, så bilens aerodynamik er optimal uanset om man kører 250 km/t på Autobahn eller 50 km/t i et hårnålesving.


2. Flad vognbund

En helt flad vognbund betyder, at man kan kontrollere og styre luftens bevægelser under bilen. Det er kendt fra racerbiler og trackday-biler som Porsche 911 GT3 RS, men Panamera bliver den første luksusbil med komplet afskærmning af transmission og lyddæmpere. Lavere vindmodstand betyder også lavere brændstofforbrug.


3. Dobbeltkobling

Den 7-trins PDK-gearkasse betjenes med flapper bag rattet
Den 7-trins PDK-gearkasse betjenes med flapper bag rattet © bilmagasinet.dk

Porsche præsenterede sin udgave af dobbeltkoblingsgearkassen i 2008. Porsche Doppelkupplungsgetriebe (PDK) er ekstraudstyr i Panamera, som dermed bliver første luksusbil med denne mulighed. Fordelene er forbedret brændstoføkonomi og langt  hurtige gearskift end i en konventionel automatisk gearkasse. Med manuel betjening af den 7-trins PDK sker der kun et minimalt tab af ydeevne ved gearskift.


4. Aut. start/stop
 
Panamera er første bilmodel, der kombinerer automatisk transmission med aut. start/stop-teknologi (PDK-dobbeltkoblingsgearkassen er strengt taget en manuel gearkasse med elektronisk, automatisk kobling, men da man også kan bilen selv skifte gear, regnes den i denne forbindelse for en automatisk transmission). I kombination med dæk med lav rullemodstand og PDK-gear kører Panamera S 9,3 km/l - et flot resultat for en 1,7 tons 4-personers bil med V8-motor og 400 hk.


5. Aktiv luftaffjedring

57246-b-por.jpg
57246-b-por.jpg © bilmagasinet.dk

Panamera Turbo har aktiv luftaffjedring, der tilpasser dæmpning og affjedring til aktuelle forhold og kørernes ønsker. Systemet kan købes som ekstraudstyr på øvrige varianter, og suppleres med Porsches aktive undervogn, PDCC, der blandt andet har et limited slip-diffentiale på bagakslen. Der kan også tilkøbes Sports Chrono Package, der giver high-performance setup til f.eks. trackdays med et enkelt tryk på Sport-knappen på rattet.

Danske priser og flere billeder af Panamera her.

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.

Måske er du interesseret i...