ULTIMA CAN AM
ULTIMA CAN AM Ultima er en håndbygget, amerikansk vanvidsbil med glasfiberkarrosse og en tunet, 7-liters Corvette-motor. Den køreklare vægt er bare 940 kg © bilmagasinet.dk

0-200-0 km/t. Breeeems!

Hvem er hurtigst til 200 km/t og tilbage til fuld stop? Vi låner en landingsbane og ringer til folkene fra Sportscar Event...

26. maj 2010 af Steen Bachmann

Ultima Can Am

"Du skal ikke måle på min bil. Der er jo en fortælling, en myte om den, og den skal vi ikke pille ved,” siger Bo Jørgensen fra Silkeborg, mens vi triller i tomgang hen mod den bløde asfalt i begyndelsen af 402-meter-strippen på Vandel Flyveplads i hans lille gule og ekstreme Ultima Can Am. Den er blandt de store trækplastre til Sportscar Event, hvor danske ejere af superbiler sælger ture som codriver, og i dag er det Bil Magasinets tur.

Bo bremser og dapper på speederen for at give den 7-liters Corvette-motor et hint om, at vi skal afsted. Den lyder som en vred løve, der brøler fra bunden af en brønd, indtil den åbner de to bypass-ventiler i udstødningsrøret ved 5.000 o/min.

Jeg sidder skulder mod skulder med Bo i et skålformet racersæde og er spændt fast i en firepunktsele, mens jeg holder godt fast i GPS-udstyret. Det består af en lille antenne, en harddisk og et elektronisk display, og står i kontakt med minimum otte satellitter, hvilket giver en ekstremt nøjagtig måling af bilens position og dermed hastighed. Her på den forblæste flyveplads skal det vise sig, om den er lige så hurtig, som rygtet siger.

Min opgave er ganske enkel: Kør med som passager og fortæl, hvordan det er.

ULTIMA CAN AM
ULTIMA CAN AM

Motoren i Bo's bil er tunet til omkring 650 hk. Det giver et vægt/effekt-forhold på 1,5 kg pr. hk, hvilket svarer til en hurtig motorcykel.

© bilmagasinet.dk

0-200-0 km/t på 16,7 sek.
Bo vil ikke have, at vi måler 0-100, for med den aktuelle gearing går den ikke mere end 65 km/t i 1. gear. Med en længere gearing, hvor den lige kysser 100 km/t i 1. gear, er vi realitisk under 3,0 sekunder, men nu har jeg jo GPS-udstyret i hånden, så vi måler alligevel. Displayet viser en 100-200 km/t på 6,8 sek. - og en 0-200-tid på  16,7 sek. Vel at mærke med start i 2. gear.

I de andre biler har vi aftalt, at jeg siger “150, 160, 170, 180, 190, 200... BREMS!” For en sikkerheds skyld tager vi bilen op på 205-210 km/t, og lægger så de nøjagtige tider fra 0-200 og 200-0 sammen for at få en præcis måling. Sådan går det ikke i Ultima.

Mens mit GPS-display har vist hastigheden med fem km mellemrum i de andre biler, er springene her større. Da vi når 150 km/t, råber jeg “150” med samme effekt som en loppe, der gør i en tom lade, og Bo hører heller ikke hverken “170” eller “190”, før omdrejningsbegrænseren stopper festen ved 7.000 o/min. Her viser mit display 279 km/t.

Der er nu vakuum i cockpittet og propper i ørerne, mens det føles som om, jeg har en kæmpe siddende på nakken, der reder mit hår med en lusekam. Det prikker i hovedbunden!

Efter 10-15 sek. slipper Bo speederen og lader luftmodstanden børste farten af, så vi tager højresvinget for enden af landingsbanen med godt 160 km/t, hvilket jeg kan hilse og sige, er en betragtelig hastighed for et 180 graders sving.

“Ja, den mangler ligesom to gear mere,” siger Bo som den første person i verdens­historien, der forsøger at bortforklare en topfart på 279 km/t som et resultat af en uheldig gearing. Ifølge fabrikken har bilen en topfart på 350-375 km/t med normal gearing, men efter at have været passager i den tror jeg, at 500-600 km/t er mere realistisk.

“Skal vi tage én mere?,” spørger Bo, men nej tak, det må blive en anden gang. Det er ingen god afslutning på en artikel at brække sig ud over det hele.

Til Sportscar Event kan du komme ud at køre med Bo på Jylllandsringen og Sjællandsringen.

Porsche 911 GT3 RS

Porsche 911 GT3 RS

PORSCHE 911 GT3 RS
PORSCHE 911 GT3 RS

RS'eren har keramiske bremser, der koster en bondegård. De er så effektive, at en katastrofeopbremsning føles som at få én på hovedet. Den standser! 0-200-0 tiden er 18,7 sek.

© bilmagasinet.dk

Den orange Porsche 911 GT3 RS model 997 er det første eksemplar, der blev bestilt af en dansk køber ved debuten i 2008.

Ejeren, Kore Berg, drejer nøglen til venstre for rattet. Hvilken sød musik. Den tørre, raspende sekscylindrede boxermotor med rødder tilbage til den første Folkevogn, er let genkendelig. Her er den i en version på 3,6 liter og 415 hk, monteret i en fuldblods-Porsche med let svinghjul, bur og manuel sekstrins ­gearkasse. Kore varmer dæk med et par ottetaller på den 40 meter brede asfaltbane, og så er vi klar.

Som alle andre kørere tager han lige 10 sek. med at knække fingre, tjekke selen og rydde tankerne, inden han spørger, om vi kan køre. “Anytime, det passer dig - jeg siger til, når vi skal bremse...,” svarer jeg. Så giver han gas og får en KANON-start. RS’erens ­baghjul danser en enkelt omgang på asfalten, men Kore rammer den rette kombination af hjulspin og 4.000-5.000 o/min, så det kun bliver til et symbolsk hvin fra de to 305/30 Dunlop-dæk.

Den får andet gear, så tredje og fjerde, hvor jeg tæller “180, 190, 200... BREEMS!” Herefter sker en sindssyg opbremsning. Jeg har prøvet fuldt stop i en Porsche GT3 Cup på slicks, hvilket er imponerende, men her taler vi seneste generation af Porsches keramiske bremser. RS’eren standser nærmest på et par vognlængder, eller det vil sige - det gør den selvfølgelig ikke. Det føles som et par meter, men er reelt 134 meter på 5,0 sek. Også Kore ligner en mand, der er rystet over RS’erens bremser. Tiden fra 0-200-0 blev 18,7 sek.

PORSCHE 911 GT3 RS
PORSCHE 911 GT3 RS

"Og så holder du fast, forstået?" Carsten (t.v.) står for alle GPS-målinger. Til højre er det Kore Berg bag rattet på sin GT3 RS

© bilmagasinet.dk

Lamborghini Gallardo Spyder

Lamborghini Gallardo Spyder

Med firehjulstræk og syv ­graders varme burde Søren Sidelæns’ gule Lambor­ghini Gallardo Spyder have en fordel på de første meter. Sørens bil har det sekventielle ­ratbetjente e-Gear, som ikke tillader fuld skrald med skrigende dæk, så Lambo’en tager 5 sek. rent om 0-100 mod fabrikstallet på 4,3. Søren skifter gear med et lille vip på palen bag højre side af det tykke rat; det er hurtige, men glidende skift, der kun medfører et begrænset fald i motoromdrejningerne.

LAMBORGHINI GALLARDO SPYDER
LAMBORGHINI GALLARDO SPYDER

Søren Sidelæns (tv.) er kendt for at køre sidelæns i sin firehjulstrukne Gallardo. 0-200-0: 20,6 sek.

© bilmagasinet.dk

På trods af vindstøj ved de 200 km/t kan Søren sagtens høre mig råbe “BREMS!” og tiden på 5,1 sek. fra 200-0 er blot 0,1 sek. langsommere end i Porsche RS. Selv om Lambo’en ikke er så dramatisk som Porsche, kan man ikke bruge ord som civiliseret om en bil, der som trin 1 i at slå kalechen ned strækker to sorte trekanter af sort lærred, som bagfra nøjagtigt ligner to tyrehorn, mod den tunge midtjyske himmel. Tiden fra 0-200-0 blev 20,6 sek.

Opel Speedster Turbo

Opel Speedster Turbo

Den næste bil er Johnnys sorte Opel Speedster Turbo, der er kendt fra ­Sportscar Event, hvor han under bilmessen i Herning i 2007 kørte fem timer i træk med passagerer (“jeg havde folk til at tanke bilen for mig, så jeg var slet ikke oppe af den”). Han er spændt på at høre, hvordan den klarer sig mod de rigtig hårde drenge til den firedobbelte pris, og Johnny: Din bil klarer sig fint!

OPEL SPEEDSTER TURBO
OPEL SPEEDSTER TURBO

Johnny er kendt for at give gas i sin Speedster, og på snævre baner hænger han på superbilerne. 0-200-0: 25,3 sek.

© bilmagasinet.dk

Vi kører to forsøg i alle biler med stærk modvind og medvind, og i modvind har Speedster det tungt med de sidste 30 km/t op til 200. På tilbagevejen går det langt bedre: Her hvæser turboen, når Johnny skifter gear med fast hånd, og en 0-100-tid på 5,3 sek. med to tykke personer i bilen er habilt. Alt i alt en tid på 25,3 sek.

2 x Ferrari

Ferrari 348 TS & 360 Modena

Der er 10 år imellem de to Ferrarier - 348 TS og 360 Modena, der er mødt frem i dag. 360’eren med de to enorme fiskegab i fronten ser lige så fantastisk ud i dag, som for 10 år siden, og den kan bestemt være sin indsats bekendt.

Ejeren imponerede mig, da jeg tidligere på dagen viste vej til flyvepladsen og passerede et fartbump, som ville få botox-læberne og toupéen til at rasle af enhver normal Ferrari-ejer. Men ham hér, der ikke var en dag over 30 år, kørte over bumpet som om han sad i en gammel Fiat Tipo. I øvrigt virkede cigar­stikket, som vi ville bruge til GPS-udstyret og sikkert stammer fra en Tipo, ikke, og havde formentlig aldrig gjort det, så vi brugte battery-packs til målingen.

FERRARI 360 MODENA
FERRARI 360 MODENA

360'eren lyder helt fantastisk, når den får fuld gas - både i kabinen og udefra. 0-200-0: 24,1 sek.

© bilmagasinet.dk

Hold op, hvor lyder dén Ferrari-motor fantastisk, når der er en ejer bag rattet, der har købt bilen for virkelig at bruge den. Den 3,6-liters 90-graders V8’er yder 400 hk og går først i det røde felt ved 8.500 o/min, så det overrasker ikke, at 360 Modena opnår gode tider. 80-120 km/t på 3,1 sek. og totalt i forhold til dagens mission: 24,1 sek.

Selv om den flotte Ferrari 348 TS er 10 år ældre, kunne det næsten ikke ses på tiderne. De 300 hk fra den 3,4-liters V8’er var hjemme og mere til, hvis man skal vurdere den på det brøl, der lød bag sæderne. Den klarede hele opgaven på 28,3 sek.

FERRARI 348 TS
FERRARI 348 TS

Ferrari 348 stiller med en 3,4-liters V8'er med 300 hk. Den er oppe i årene, men har fortsat et vidunderligt skrig på den anden side af 6.000 o/min. 0-200-0: 28,3 sek.

© bilmagasinet.dk

Subaru Impreza WRX STi

Subaru Impreza WRX STi

Endelig var en gammel kending, Henrik “Henke” Larsson fra Vmax, mødt frem i sin Su­baru Impreza WRX STi årgang 2004, som han har haft fra ny og nu har kørt 88.000 km i. ­Henke har aldrig skiftet andet end bremseklodser, oliefilter og den slags, for “den kører bare.” Så jo, han er frisk på en måling og vil godt være bekendt at bede konen om at stige ud i den bitre vind, ikke fordi hun er svær, men fordi hvert et kilo tæller. Og fordi Impreza’en er bygget til rally, og derfor har stor hækvinge og luftindsugning på fronthjelmen.

SUBARU IMPREZA WRX STi
SUBARU IMPREZA WRX STi

Henrik Henke Larsons bil er helt standard, men klarede fine tider

© bilmagasinet.dk

Kollega Nymann, der står for GPS-målingerne, bemærker, at Impreza’en ­nærmest går i knæ og hugger sig i asfalten, for så at fare afsted med hæs boxerlyd. Op til 160-170 km/t er den lige så hurtig som Ferrari 348 TS, men det sidste stykke til 200 tager tid på grund af kommoden på hjelmen. I medvind går det langt bedre, og det er denne tur, vores måling er baseret på: 22,6 sek. for 0-200 km/t og tilbage til 0 km/t på 29,6 sek. i en standardbil er et super resultat.

Hvilken fantastisk oplevelse af rasende biler og ejere, der har købt dem for at bruge dem. Du kan få samme oplevelse sidste weekend i maj og første weekend i juni. Anbefales.

Kilde: Bil Magasinet nr. 200
Fotos: Søren Juul
GPS-målinger: Carsten Nymann
Tak til Erhvervspark Vandel for lån af landingsbane

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.