Polestar 4 suv pris test elbil
© Polestar

Ny Polestar 4 er en opsigtsvækkende SUV-coupé uden bagrude

Polestar 4 meldes klar i 2024. Her er alt vi ved om den nye performance-elbil allerede nu.

21. april 2023 af Søren Juul

Helt ny Polestar 4

Svensk-kinesiske Polestar har i nat løftet sløret for deres tredje elektriske model efter den 5-dørs hatchback Polestar 2 og flagskibsmodellen, den store SUV Polestar 3:

Polestar 4 præsenteres af mærket selv som en “elektrisk performance SUV-coupé”, der kombinerer det strømlinede design fra en coupé med pladsen fra en SUV.
Plads og prismæssigt kiler den sig ned mellem Polestar 2 og 3.

Hvad vil du gerne vide om Polestar 4?

Polestar 4 suv pris test elbil
© Polestar

Ingen bagrude i Polestar 4

Polestar 4 låner flere designelementer fra den frække konceptbil Polestar Precept Concept fra 2020, herunder forlygte-designet og den manglende bagrude.

Udsynet bagud sker i stedet gennem panoramaglastaget, der strækker sig langt bagud og et kamera, der fungerer som bakspejl. På billeder virker udsynet bagud begrænset, men det må komme an på en prøve, når vi får fingre i bilen.

Læs også: Guide til køb af SUV.

Polestar 4 suv pris test elbil

Konceptbilen Polestar Precept Concept fra 2020. 

© Polestar

Polestar 4 bliver den hurtigste Polestar nogensinde

Nul til 100 km/t klares på 3,8 sekunder, når den firehjulstrukne Polestar 4 Long Range Dual Motor med 544 hk og 686 Nm får fuld pedal. Topfarten er 200 km/t, mens rækkevidden ifølge WLTP bliver op til 564 km.

Den forreste elmotor frakobles i øvrigt, når der ikke er behov for dens kræfter.

Har du mindre travlt og behov for en længere rækkevidde, skal du vælge Polestar 4 Long Range Single Motor, der stiller med én elmotor, baghjulstræk, 273 hk, 343 Nm og en topfart på 180 km/t. Den klarer 0-100 km/t på 7,4 sekunder, mens rækkevidden bliver op til 600 km (WLTP). 

Polestar 4 suv pris test elbil

Polestar 4 er 23 cm længere, 8 cm højere og har 26 cm længere mellem akslerne end en Polestar 2.

© Polestar
Polestar 4 suv pris test elbil

Akselafstanden er hele tre meter, så vi regner med særdeles god plads i kabinen. 

© Polestar

Polestar 4 får stort batteri og kvikke ladetider

Begge motorvarianter kommer med et stort 102 kWh (brutto) batteri i gulvet, hvoraf du kan bruge løs af de 94 kWh (netto). Det kører på 400 volt og kan lades med op til 22 kW i en offentlig AC-lader, hvor Polestar lover et fuldt opladt batteri på 5,5 timer.

Derhjemme i en wallbox-lader skal du forvente længere ladetid, for i Danmark kan der sjældent trækkes mere end 11 kW ud af de tre faser.

Kører du til en DC-lynlader kan batteriet lades med op til 200 kW og booste batteriet fra 5 til 80% på 32 minutter.

Varmepumpe er standard i Polestar 4.

Polestar 4 suv pris test elbil

Skal du trække en trailer i din Polestar 4? Single Motor-varianten er godkendt til at trække 1,5 ton, mens Dual Motor-varianten klarer 2 ton.

© Polestar

Kabinen i Polestar 4 er indrettet som en højteknologisk koncertsal

Kabinen i Polestar 4 byder på fem siddepladser, der tilgås gennem døre med rammeløse vinduer. Sæderne fås med flere typer miljøvenlig betræk - herunder et lavet af 100 pct. genanvendte plastikflasker eller ko-frit kunstlæder.

Bag rattet har chaufføren udsigt til en 10,2” digital instrumentering, mens infotainmentsystemet vises på en stor 15,4” tablet-agtig skærm i bredformat. Trådløs Apple CarPlay er standard.

I stedet for fossil motorlyd kan man forkæle ørerne med et 1.400 Watt Harman Kardon musikanlæg, der sender lyd ud gennem 12 højttalere. Hvis det ikke er nok, kan man bestille to ekstra højttalere i hvert forsæde i en særlig Nappa-pakke.

Tolv kameraer, en radar og tolv ultralydssensorer er standard og hjælper chaufføren med at komme sikkert frem.

Polestar 4 suv pris test elbil

Polestar og søstermærket Volvo er kendt for at levere magelige sæder. De ser også gode ud her i Polestar 4. Forsæderne kan udstyres med højttalere i nakkestøtterne.

© Polestar

Polestar 4 kommer (måske) til at koste under en halv million kr. 

Der er endnu ikke meldt danske priser ud på Polestar 4, som vi forventer lander i starten af 2024. Polestar skriver på engelsk, at startprisen bliver omkring 60.000 euro. Holder dét, forestiller vi os at se Polestar 4 herhjemme til priser fra ca. 550.000 kr. inklusiv moms for en Long Range Single Motor. 

Læs også: Test af de mest interessante elbiler i 2023.

Polestar 4 suv pris test elbil

Polestar 4 Long Range Dual Motor får semi-adaptive støddæmpere, mens de er passive på varianten med én elmotor.

© Polestar

Polestar er klar med en Performance-pakke

Der kommer flere udstyrspakker på ekstraudstyrlisten. Mest interessant forekommer Performance-pakken til Dual Motor varianten. Her opgraderes alufælgene fra 20” til 22”, bremserne vokser i størrelse og udstyres med 4-stemplede calipre i guldfinish fra italienske Brembo mens undervognen får en særlig “performance” afstemning. 

Polestar 4 suv pris test elbil

Polestar 4 er udstyret med et "frunk" foran på 15 liter. Under bagklappen er der plads til 500 liter bagage.

© Polestar

Polestar 4 specifikationer (foreløbige)

Polestar 4 Long Range Single Motor

94 kWh batteri (netto)
Effekt: 273 hk, 343 Nm
Topfart: 180 km/t
0-100 km/t: 7,4 sek.
Ladeffekt AC/DC: 22 kW/200 kW
Rækkevidde (WLTP): Op til 600 km

Polestar 4 Long Range Dual Motor

94 kWh batteri (netto)
Effekt: 544 hk, 686 Nm
Topfart: 200 km/t
0-100 km/t: 3,8 sek.
Ladeffekt AC/DC: 22 kW/200 kW
Rækkevidde (WLTP): op til 564 km

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...