
Polestar 3 er en SUV, men med en lav taglinje.
Polestar 3 er en performance-SUV
Den nye Polestar skal være en klimabevidst skabning og kommer blandt andet til at byde på autonom styring ved motorvejskørsel ved hjælp fra klassens bedste LiDAR-sensor fra Luminar og kraftfuld NVIDIA computerprocessor. Polestar kalder deres tredje model for en elektrisk performance-SUV.
Polestar's eneste nuværende model på det danske marked er en Polestar 2. Den kommer i en ny version i løbet af i år.
Den nye Polestar kommer til Danmark i fjerde kvartal af 2023, og da introduceres den i en topversion med firehjulstræk, 480 hk og fuld udstyrspakke til en pris på 800.000 kr.
Senere følger svagere udgaver med mindre udstyr til lavere priser, men Polestar afslører ikke noget om startprisen for billigste variant.

Baglygterne på Polestar 3 er tredimensionelle og de går i et bånd på tværs af bilen.
Sådan ser Polestar 3 ud
Det er Polestars første bil, på en helt nu grundæggende teknik, hvor batteriet udgør bunden, som dermed bliver flad.
Den grundlæggende opbygning skal bruges i en stribe nye Polestar-modeller de kommende år, heriblandt Polestar 6, som er en 4-personers cabriolet, der ventes i 2025.
Batteriet er på 111 kWh, hvilket giver en rækkevidde på 610 km (ifølge WLTP). Firehjulstrækket fra to motorer yder i alt 480 hk i topversionen. Det giver en topfart på 210 km/t og en accelerationstid fra 0-100 km/t på 4,7 sekunder.
Læs også: Hvor mange elbiler er der i Danmark?
Forløber til den nye XC90
Polestar 3 er en SUV, men med en lav taglinje og fem siddepladser. Teknikken bag skal dog også bruges i Volvos afløser til XC90, der får navnet Volvo EX90.
Det betyder ikke, at køreoplevelsen i Polestar 3 bliver den samme som i sin svenske søsterbil. For mens Volvo fokuserer på komfort, så vil Polestar prioritere sportslige køreegenskaber.
Det forlød tidligere ,at Polestar 3 ville kommer med 800 volts teknik. Polestar 3 benytter dog 400 volts-teknologi, men den kan lade med op til 250 kW.
Alle sæder vil være lavet af vegansk materiale inspireret af dragter til racerkørere. Interiøret vil i høj grad være en del af Polestar's vision om bæredygtige materialer og design. Hverken Polestar 1 eller 2 var komplet fri for animalsk læder, men det ser Polestar 3 ud til at blive.
Læs også: De mest interessante elbiler på markedet.
Herunder kan du se, hvad vi mener om Polestar 2, som vi havde til langtidstest på redaktionen.
Alt du skal vide om Polestar 3
Hvornår kommer Polestar 3 til Danmark?
- Den forventes i 4. kvartal 2023
Hvad koster Polestar 3?
- Topversionen med alt i udstyr kommer til at koste omkring 800.000 kr.
Hvor lang rækkevidde har Polestar 3?
- Batteriet på 111 kWh giver en rækkevidde på 610 km (WLTP).
Hvad er Polestar 3 for en bil?
- Den er en femdørs SUV med lav laglinje og fem siddepladser, som er bygget på ny teknologi fra Polestar. Batteriet er placeret i bunden af bilen, hvilket givet et fladt gulv. Polestar 3 har derudover i topversionen firehjulstræk og 480 hk.
Antal døre: 5
Pris: 800.000 kr.
Bagagerum: 484 liter (1.411 liter med bagsæderne lagt ned)
Ydelse: 480 hk
0-100 km/t: 4,7 sek.
Dimensioner L/B/H: 490/197161 cm

Kabinen i den nye Polestar 3 har lille instrumentskærm og kæmpe centerskærm.
Imponerende salgsambitioner
Polestar 3 havde verdenspremiere ved et stort anlagt arrangement i København i oktober, hvor 900 gæster fra hele verden deltog.
Som den første Polestar skal den produceres på fabrikken i South Carolina, USA, men europæiske modeller vil fortsat komme fra deres kinesiske fabrik i Chengdu. Den kinesiske fabrik har en produktionskapacitet på 150.000 biler, og er drevet af Volvo
Polestar er i midten af 2022 repræsenteret i 27 lande over hele verden, men planlægger at udvide til 30 nye, internationale markeder før udgangen af 2023. Udvidelsen skal medføre en tidobling af salgstal allerede i 2025. Det betyder, at Polestar forventer at sælge hele 290.000 biler i 2025.

Polestar teaser kommende modeller
Polestar er ikke blot ved at præsentere 3'eren, for i rækken står både Polestar 4, 5 og 6 klar. Det tydeliggjorde de senest, da de viste et gruppebillede frem af alle de kommende modeller, og siden har producenten vist Polestar 6.
Det ligner ikke, at der er nogen overraskelser ved Polestar 3. Til gengæld ser 5'eren ud til at blive en lækker sag med et courpé formet tag, der vil blive præsenteret i 2024. Polestar kalder den for en firedørs GT med fokus på virksomhedens fremtidige design og vision om en 100% klimaneutral bil inden 2030.
Polestar 4 ser ud til at blive en mellemstørrelse SUV, som forventes at blive lanceret i 2023.
Læs også: Ny Peugeot 308 - Danske priser og førstehåndsindtryk