Peugeot 2,0 HDi RXH SW
Peugeot 2,0 HDi RXH SW© bilmagasinet.dk

Stor ståhej for lille udbytte

Uge 27/12 Peugeot 2,0 HDi RXH SW NOT

8. juli 2012 af Mikkel Thomsager

RXH hedder hedder topmodellen i Peugeots 508-program. Den har masser af lækkert udstyr, og det klæder 508. Det er som om oplevelsen af bilens finish og kvalitet også bliver bedre, af at den får mere udstyr.

Til gengæld eksploderer prisen til 699.990 kr. Det skyldes dog også, at dette er Peugeots første hybridbil, hvor den 163 hestes, 2-liters HDi-motor hjælpes på vej af en 37 hestes elmotor. De to motorer er placeret på hver sin aksel, så den ekstra elmotor også gør bilen firehjulstrukkket.

Snedigt nok, men lidt for snedigt efter min mening. Det ligner en gang teknologisk overkill, som ikke giver hverken værdi eller økologi for pengene.

Egenvægten øges fra 1.710 kg til 1.910 kg. Angiveligt reduceres brændstofforbruget fra 17,5 km/l til 24,4 km/l, men i praksis er effekten mindre, og accelerationen fra 0-100 km/t er 0,7 sekunder hurtigere, hvis du sammenligner med en automatgearsbil, men kun 0,1 sekunder hurtigere, hvis du sammenligner med en tilsvarende manuel.

En ting er, at merprisen i forhold til en konventionel 2,0 HDi med automatgear er 230.000 kr. Noget andet er, at det er en forfærdelig masser teknik, som gør en meget lille forskel.

 

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...