På udstillingen i Genève i starten af marts er der verdenspremiere på den nye Peugeot 508, men herudover viser de også en ny generation af familiebilen Partner. Den har fået nyt navn og er nu omdøbt til Rifter.
Designafdelingen har fået lov at sprælle lidt, så de tager en konceptudgave af en terrængående Rifter med til Genève. Den har firehjulstræk, særlige dæk og 80 mm øget frihøjde. Herudover er den udstyret med et Overland tagtelt og på cykelholderen hænger en helt ny elektrisk mountain bike, Peugeot eM02 Powertube, der har batteriet integreret i stellet.

Peugeot Rifter 4x4 Concept er lakeret i grå metallak, som sammen med de matsorte elementer fra GT-Line versionen skal understrege det robuste udseende. Her er gule detaljer på tågeforlygterne, paneler og skydedørene.
I kabinen er der leget med forskellige farver og materialer. Indtrækket på sæderne er et miks af grånistret tekstil og sort Alcantara og de er udsmykket med gule sting, som går igen på gearknoppen og læderrattet. Instrumentbordet fremstår i satingrå med samme kromdetaljer som udvendigt, mens midterkonsolen samt dørpanelerne har særlige børstede aluminiumsdetaljer.
Specialudviklet firehjulstræk
Firehjulstrækket er udviklet af Dangel - mærkets mangeårige partner, når det gælder ombygning til firehjulstræk. 4x4 transmissionen kan via en viskose kobling indstilles til tre forskellige køreindstillinger fra førerpladsen:
1. Forhjulstræk til almindelig og økonomisk hverdagskørsel
2. Baghjulstræk
3. Firehjulstræk med låst differentialer til krævende forhold
Dækkene er fra BF Goodrich, mens motoren er en 1,5 BlueHDi med 130 hk og 300 Nm, der er kombineret med en manuel 6-trins gearkasse.

Den almindelige Rifter
Peugeot Rifter er søsterbil til den nye Citroën Berlingo, der også bliver vist i Genève. Begge er baseret på PSA-koncernens EMP2 platform, og både Rifter og Berlingo fås i to længder med fem eller syv sæder.

Rifter har en kort motorhjelm, en høj hoftelinje og korte udhæng for og bag. Tagrælingerne udgør en integreret del af designet og er udformet, så man kan nemt kan fastspænde genstande.
Et gennemgående træk er de skarpt skårede skrå kanter, der ses både på døre og vinduer samt i udformningen af både front og bagende. Den store bagklap har oplukkelig bagrude, og her er store baglygter med de tre klomærker.
I forhold til den nuværende Partner har Rifter højere indstigning og siddehøjde, større hjul, beskyttelsespaneler ved kofanger, hjulkasser og dørpaneler, og lidt højere frihøjde.

Rifter's kabine har Peugeot i-Cockpit med et kompakt rat, der er fladt øverst og nederst for at give et bedre greb og forbedret styring. Her er 8"-skærm og instrumenter placeret over rattet som i øvrige Peugeot-modeller.
Der fås en GT-Line version med sorte detaljer på kølergrillen, sortindfarvede sidespejle og sorte tagrælinger. Herudover er GT-Line versionen udstyret med 17” ”Aoraki” diamantskårede aluminiumsfælge, mens der indvendigt vil være læderrat, et særligt indtræk og skakternet baggrund på instrumenturene.

Man kan montere børnesæder på alle tre sæder i række to og ved hjælp af ”Magic Flat” funktionen (tilgængelig i 2019) kan de tre individuelle sæder foldes sammen og gemmes væk i gulvet. På række tre i den lange version kan de to sæder rykkes frem og tilbage for at give mere benplads eller fjernes helt for at prioritere bagagerumspladsen.
Bagagerummet er på 775 liter under hattehylden i 5-sæders versionen og op til 4.000 liter til loftet i den lange version med sæderne nede. Har man brug for at transportere lange genstande, er det også muligt at lægge det forreste passagersæde helt ned.
Skydedørene blevet optimeret og giver nu endnu nemmere adgang, eftersom åbningen er gjort større.
Rifter får verdenspremiere ved Genève Motor Show i marts 2018 og bliver lanceret til september.

Motorprogram
Benzinmotorer:
1.2 PureTech 130 hk S&S med 8-trins automatisk gearkasse (fra 2019)
1.2 PureTech 110 hk S&S med 5-trins manuel gearkasse
Dieselmotorer:
1.5 BlueHDi 130 hk S&S med 6-trins manuel gearkasse eller 8-trins automatisk gearkasse
1.5 BlueHDi 100 med 5-trins manuel gearkasse
1.5 BlueHDi 75 hk med 5-trins manuel gearkasse