Biltest af Peugeot Partner 1,6 Combi XT
Biltest af Peugeot Partner 1,6 Combi XT© bilmagasinet.dk

Peugeot Partner 1,6 Combi XT

Partnerbytte

19. juni 2003 af Bilmagasinet

Af: Karsten M. Lemche & A. Hansen

Kan du bedre lide en løve end vinkler på fronten, er der frit valg mellem Peugeot Partner og Citroën Berlingo

NOGLE VIL HELLERE miste forplantningsorganet end køre Citroën, mens de samme gladeligt køber en Peugeot - og vice versa.
Så er det jo heldigt, at PSA-koncernen i klassen for varevogns-mpv´ere har lavet én bil, som kan tilfredsstille begge trosretninger. For bortset fra lidt kosmetik på fronten og i kabinen er Peugeot Partner og Citroën Berlingo identiske - også på prisen - i hvert fald når vi taler om 1,6-liters-, basis-, femdørs-versionerne af henholdsvis Combi XT og Multispace.

For at blive ved det med forplantningsorganet mener jeg generelt, at den slags biler som standardudstyr burde sælges med et glas Viagra-piller i handskerummet, for der er ikke noget mere dræbende for potensen. Omvendt har de fleste mandlige købere af en Peugeot Partner jo allerede bevist deres formeringsevne – for hvorfor købe en Partner, hvis ikke det var for et par glade unger på bagsædet og en barnevogn i bagagerummet?
Og det er netop det, som en Peugeot Partner handler om, og hvor ingen andre personbiler kan hamle op: Plads og praktisk brugsværdi.

I testugen var jeg i Silvan for at hente et par skriveborde (pakket i store kasser), og i min irritation over ikke at kunne få løsnet de forbandede, fabriks-spændte glidespænder på bagagenettets fæstnelser, så jeg kunne få et stort lastrum, endte jeg i stedet med at kyle begge kasser ind på bagsædet - no problemos.
Og når man så derudover med 1,6-liters versionen får en kvik og smidig motor med 109 heste, er man faktisk parat til at se stort på kabinens finish og sædernes dårlige siddekomfort. Partner er alligevel primært skabt til kortere ture, for på lange ture bliver man træt af bilens vindfølsomhed.

Men man kan ikke jo ikke få det hele til en pris på 184.990 kr. - eller 66 kr. per liter maksimalt bagagerum. Til sammenligning giver et tilsvarende regnestykke for den billigste udgave af Danmarks mest solgte bil, Peugoet 206, med den samme motor (159.990 kr./1.130 liter) 142 kr. per liter.

Peugeot Partner 1,6 Combi XT

Tekniske data: Motor: R4, 1.587 cm3, 16V. Ydelse: 109 hk ved 5.750 o/min, 147 Nm ved 4.000 o/min. 0-100 km/t.: 13,1 sek. Topfart: 170 km/t. Brændstofforbrug: EU-miks: 13,5 km/l. Årlig ejerafgift: 3.020 kr. Vægt: 1.250 kg. Mål (L/B/H): 413/172/180 cm. Bagagekapacitet: 624/2.800 liter.
Totaløkonomi: Familievarevognene er superpopulære som brugte, og derfor er værditabet i den lave ende. Regn med 31 pct. (ca. 57.000 kr.) efter 50.000 km og tre år.
Reservedelsindeks: 89
Service ekskl. materialer:
30.000 km: 740,75 kr.
60.000 kr. 1.679 kr.
90.000 km: 740,75 kr.
Pris: 184.990 kr.

Jeg synes...Partnerbytte a la Peugeot? Nej, tak – så trængende er jeg ikke! Men den gode motor og bilens uovertrufne anvendelighed er ikke til diskussion.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...