Ion har et hurtigt og letgående styretøj, der er en fornøjelse i rundkørslen © A. Hansen/Bil Magasinet

Peugeot Ion

Den nye elbil kører fint, men er kun for dem, der VIL have det ­nyeste. Sådan var det også med fladskærmene...

19. januar 2011 af Steen Bachmann

Er du typen, der ligger i sovepose foran Apple-butikken for at få den seneste telefon (det er der folk, der gør!), eller er du miljøhippie, der ikke vil undvære en bil, så er Peugeot Ion noget for dig.

Der er tale om en smal, høj bybil med rat, to pedaler, fire sæder, fem døre, 230 kg batterier placeret i bunden i stedet for en brændstoftank og en lille el-­motor placeret oven på bag­akslen, som den også trækker på. Det er den første masseproducerede, moderne elbil på markedet i Danmark, og den er særdeles egnet til pendling og bykørsel for dem, der gerne vil have det nyeste nye, helst ikke vil svine og i øvrigt ikke bekymrer sig om, at de kunne få næsten tre benzinbiler i samme størrelse for den samme pris.

God for i hvert fald 150 km
Teknikken fungerer idiotsikkert, og det er lige så simpelt at køre Ion som en almindelig bil med automatgear. Gearkassen har ét trin fremad og ét tilbage, og her er kun speeder og bremse. De elektroniske instrumenter bag rattet viser hastighed og rækkevidde med aktuel kørestil, og Peugeot-importøren lover, at Ion er god for op til 150 km med behersket brug af strømslugere som aircon, sædevarme og Bil Magasinet-træsko. Der er ingen grund til at køre morfar, for momentet er konstant fra 0 omdrejninger og gør, at du skal op i en 150-hestes turbobenziner for at hænge på fra 30-60 km/t, hvor du bruger mest tid i byen.

Alt i alt gør Ion et fint førsteindtryk, så hvad er problemet? Det er prisen. Da de første fladskærme kom på markedet, kostede en 42” skærm sagtens 80.000 kr. I dag kan du for den for under 4.000 kr., og sådan går det også med elbilerne. Ion koster 275.000 kr. inkl. batterier, og det vil du ikke betale, så tag den via privatleasing. Over fem år med 15.000 km om året er prisen 5.309 kr./mdr. inklusiv besøg af en elektriker, der monterer en ladestander hos dig, service og lånebil. Via din smartphone orienterer bilen dig om opladningen, og om kort tid vil du kunne købe grøn strøm, så folk ikke kan drille dig med “nå, det blæser ikke i dag, så du kører på kulkraft, haha...”

Det er en ny måde at køre og have bil på, men Ion fungerer glimrende i bytrafikken. Giv dem et par år mere, så er prisen i bund, og vi kan tales ved.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...