Den sidste elbil fra Peugeot var en 106 - nu kommer Ion, udviklet af Mitsubishi. Rækkevidde: 130 km© bilmagasinet.dk

Peugeot: Her er vores øko-biler

Ledelsen afslører på Planetariet i København, hvor mærket vil hen de næste tre år

15. december 2009 af Søren Juul


Søndag blev 3D-film udskiftet med biler i Planetariet ved Søerne i København, da Peugeots ledelse fremlagde mærkets grønne strategi for de næste tre år.

2009
Allerede denne uge udvider Peugeot sortimentet med en øko-version af Peugeot 207 1,6 HDI med 90 hk. Den får tilnavnet 99g på grund af sit CO2-udslip på 99 g/km (21 g/km mindre end den almindelige 1,6 HDI). Snitforbruget er 26,3 km/l (4,1 km/l længere end standardbilen). Merprisen på 5.000 kr. dækker over den obligatoriske fart-pilot/begrænser, som koster 4.500 kr. ekstra på en almindelig 207.

Peugeot 207 1,6 HDi 99g koster 194.990 kr.

2010
Den såkaldte mikro-hybridteknologi får premiere i Peugeot 308 med dieselmotor i 2010. I praksis er der tale om en slags avanceret start/stop-teknologi, hvor starter-motoren også fungerer som bremseenergiopsamlende generator. Systemet nedsætter CO2-udledningen med op til 15 pct. og er langt billigere end løsninger, der involverer de dyre lithium-ion batterier.

Ultimo 2010 introduceres elbilen Peugeot iOn, der er søsterbil til Mitsubishi iMiev. Rækkevidden er angivet til 130 km, mens tophastigheden er 130 km/t. Læs Bil Magasinets første test af Mitsubishi iMiev.

2011
Crossover-modellen 3008 kommer som hybriden HYbrid4, der er forsynet med en 2,0 HDI commonrail-dieselmotor med 163 hk, automatgear, 2. generations start-stop teknologi og en 37 hk el-motor på baghjulene. Tilsammen en 200 hk stærk kraftpakke, som udleder 99 g/km CO2 i snit.

Prototyper, der ikke går i produktion

Peugeot HYbrid 3 Evolution
Den spacy HYbrid 3 drives fremad af en 300 ccm benzinmotor med kompressor og to el-motorer på hver 4 hk. Sidstnævnte opsamler bremseenergi. Topfarten er 150 km/t, forbruget 50 km/l - og du kan køre de første 10 km på strøm alene.

Peugeot BB1
BB1 er halv bil, halv scooter - og 100 pct. eldrevet. Kun 2,5 meter lang, men med plads til fire personer og 160 liter bagage. Derudover er Peugeot sparsom med informationerne, men af billederne har vi observeret fire hjul - og et styr i stedet for et rat! Bliver næppe til virkelighed, men illustrerer, at Peugeot har et øje på mikro-biler og alternative energiformer.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...