Peugeot e-2008 2023 forfra
© A. Hansen

Ny Peugeot e-2008 kører i spidsen for de små elbiler

Revideret Peugeot e-2008 får større batteri og længere rækkevidde, og kører dermed op blandt de mest interessante i sin klasse.

1. september 2023 af Mikkel Thomsager

Peugeot e-2008 er eludgaven af den kendte Peugeot 2008 mini-SUV, som i den reviderede funktion er bedre end benzin-varianterne, der fortsat er på programmet. Det er en praktisk lille el-SUV, med god adgang pakket ind i et næsten aggressivt Peugeot-udtryk.

Peugeot har fået et lidt kraftigere batteri på 51 kWh men fysisk i samme størrelse som hidtil. Det giver en officiel rækkevidde på 403 km. Under test af bilen var forbruget en smule under det opgivne på 159 Wh/km, selv med megen motorvejskørsel, så under ideelle forhold er rækkevidden opnåelig.

Den kan lade med 11 kW på en hjemmelader eller 100 kW på en lynlader. Officielt lader den fra 0-80 pct på 30 minutter. Priserne starter 289.990 kr. for en “Active”. Den testede model er topversionen “GT” dog uden adaptiv fartpilot, alcantara-indtræk og panoramatag, som ellers er standard i versionen, der starter ved 319.990 kr.

Peugeot E-2008 2023 bagfra
© A. Hansen

SUV-udgaven af en 208

Peugeot e-2008 er SUV-udgaven af en Peugeot e-208

2008 blev lanceret i 2015. 2. generation kom i 2019, og i den forbindelse lancerede Peugeot også en fuldelektrisk version kaldet e-2008. 

Hele 2008-modelprogrammet har fået en opdatering. Det gælder både bilens visuelle udtryk med nyt lygtedesign både for og bag, og ny teknik. I elversionen tilfælde gælder det større batteri og mere effektiv motor.

Den nye e-2008 deler grundlæggende teknik og batteri med Jeep Avenger. Om kort tid følger en helt ny Fiat 600e, der benytter samme teknik. Senere følger en opdatering af Opel Mokka-E, der også benytter denne teknik.

I forhold til Jeep Avenger adskiller Peugeot e-2008 sig ved at have fem cm længere mellem akslerne, og det giver en afgørende fordel på bagsædet, hvor voksne kan finde sig til rette. Det er knapt muligt i Avenger. Opel Mokka-e og Fiat 600e har samme korte akselafstand som Avenger.

Peugeot E-2008 2023 bagsæde
© A. Hansen
 Peugeot E-2008 2023 bagagerum

En smart kliklås holder gulvet oppe, når man søger adgang til rumme under gulvet, hvor der er plads til kabler. Der er ikke opbevaringsrum i bilens front.

Display er ikke for alle

I forhold til de nærmeste konkurrenter, der bygger på samme teknik, er Peugeot e-2008 mere rummelig. Med 405 liter har den det største bagagerum, og der er en luftig oplevelse omkring forstolene og tilstrækkelig plads på bagsædet til, at voksne kan finde komfortabelt med plads til både knæ og hoved.

Førerpladsen adskiller sig fra andre biler ved, at man betragter instrumenterne hen over rattet. Peugeot kalder det et “headup-display”, men det er det ikke i den forstand begrebet normalt bruges, hvor det beskriver en projicering af information på en lille skærm eller i forruden.

Løsningen kræver, at man sidder forholdsvis højt med rattet placeret forholdsvis lavt, for at man kan se hele instrumenthuset. 

Førersædet kan justeres ganske meget i højden, og udsynet til instrumenterne lettes af, at rattet er fladt både foroven og forneden, når man kører ligeud. Alligevel kan ikke alle finde sig til rette, så de kan se hele displayet, som i øvrigt har et smart tredimensionelt udtryk i GT-versionen.

Peugeot E-2008 2023 frontpanel
© A. Hansen

Langsom start

Da e-2008 bygger på fossil-versionerne, har den traditionel startknap og gearvælger, og begge disse fungerer med en vis forsinkelse. Man skal holde på startknappen i et bestemt tidsrum, og vente på at bilen er startet, før man kan betjeningen gearvælgeren. Forcerer man proceduren, sker der bare ingenting. Det er lidt irriterende.

På samme måde er centerskærm på 10" ikke verdens hurtigste. Der er forsinkelse på, når man hopper mellem menuerne, men der er trådløs Apple Carplay og Android Auto.

Under skærmen er der dedikerede knapper til en række funktioner. De ser godt ud og fungerer fint. I det hele taget giver kabinen i GT-version indtryk af fin finish. Der er bløde overflader de fleste steder og det virker troværdigt og holdbart.

Nederst på midterkonsollen er der en smart løsning til opbevaring af mobiltelefon.

Peugeot E-2008 2023 mobiltelefonholder
© A. Hansen

Komfortabel og stille

Køreoplevelsen er overraskende komfortabel. e-2008 er mærkbart blødere affjedret en Jeep Avenger. Det giver en anelse mere krængning i sving, men det er rigeligt inden for godkendt niveau. Styrtøjet animerer da heller ikke til frisk kørsel, til gengæld er retningsstabiliteten god, og så er støjniveauet overraskende lavt.

Der er næsten ingen mekanisk støj ved hastigheder under 60 km/t, heller ikke når man forcerer dårligt underlagt, og vindstøjen ved motorvejsfart er også godkendt.

Det var forholdsvis nemt at holde bilen under det opgivne forbrug på 159 Wh/km, og forbruget synes ikke at stige markant ved højere fart, så de opgivne 403 km i rækkevidde synes inden for rækkevidde under ideelle forhold.

Testbilen var uden automatisk fartpilot, som ellers er standard i GT-versionen. Det er et must i en moderne bil, men vi ved altså ikke hvordan det fungerer i e-2008.

Peugeot E-2008 2023 i fart
© A. Hansen

E-2008 står stærkt 

De oplagte konkurrenter er naturligvis de modeller, der bygger på samme teknik. Altså Jeep Avenger, Opel Mokka-E og den kommende Fiat 600. I forhold til disse er E-2008 klar t at foretrække på grund af den længere akselafstand.

Andre konkurrenter kunne være Mini Cooper SE og Honda e, som dog bærre er mindre rummelige og mere livsstilsorienterede. Mere oplagt er MG ZS, som er billigere.

Peugeot E-2008 fordele og ulemper

Fordele:

  • Komfortable og støjsvag

  • God pladsudnyttelse

  • For klassen pæn finish

Ulemper:

  • Sløv startfunktion

  • Ikke mulighed for anhængertræk

  • “Headup-display” ikke optimalt for alle

Herunder følger teksten fra den første omtale af Peugeot E-2008 2023

Faceliftet e-2008 

I 2019 kom første generation af Peugeot e-2008 og, nu får den et facelift. Faceliftet kommer allerede i løbet af denne sommer med større batteri, flere kræfter og forbedringer i kabinen. 

Designet er blevet endnu farligere med tre kløer integreret i en den sorte del af kofangeren og flere sorte detaljer som sidespejle og nye aluminiumsfælge. Baglygterne har fået fuld LED-design er i dobbeltlag og sidesspejlene er sorte på alle modeller.

Peugeot e-2008 2023 kabine

Skærmen er vokset og fås nu med alt det smarte fra Peugeots øverste tech-hylder, hvis man vælger GT-varianten.

Tre udstyrsniveauer

E-2008 fås i tre forskellige udstyrsvarianter kaldet Active, Allure og GT, der både påvirker indvendige og udvendige detaljer.  Uanset variant får man i kabinen en 10" skærm. Styresystemet er det kendte Peugeot I-Connect, hvor det med GT-varianten, er i et 3D design. Det kan selvfølgelig justeres helt efter førerens præferencer.

Udvendigt er kølergrillen farvet efter bilens lakfarve, hvis man vælger højere end Active. GT-versionen leveres med sortlakeret tag og LED-forlygter.  

Med varianterne kan man også tilvælge diverse førerassistentsystemer. Det gælder bl. a. frontkamera og 360° graders kamera oppefra, der kan bruges ved parkering. 

Læs også: Alt om den nye Peugeot 508.

Peugeot e-2008 2023 bagfra

Baglygterne er alle i LED og i nyt dobbeltlags design, ellers er det småt med opdateringer fra denne vinkel.

Bredt motorprogram

Drivlinen under den nye Peugeot e-2008 kendes fra flere af Peugeot's opdaterede modeller. Det betyder at motorkraften er vokset til 115 kW/156 hk fra tidligere 134 hk. Batteriet er på 54 kWh, og det giver en rækkevidde på op til 406 km (WLTP).

Hvis el ikke er noget for dig, er der en række andre muligheder. Fra januar 2024 kommer der en mildhybrid-variant, der giver 15 pct. bedre brændstofsøkonomi samt hurtigere accelerationer og mulighed for at køre på el ved bykørsel. 

Hvis det er ren benzin, du søger, er der to 3-cylinderede muligheder med enten 100 eller 130 hk at vælge imellem. Den større kan tilsluttes en 8 trins automatgearkasse og ellers er det en 6-trins manuel gearkasse.

Diesel fås med en 4-cylindret BlueHDi motor der yder 130 hk gennem en automatgearkassen.

Motorer

  • E-2008: Elmotor med 115 kW/156 hk. Rækkevidden er 406 km WLTP med 54 kwh batteri.
  • PureTech 100: 3-cylindret benzinmotor med 100 hk, Stop & Start, er kombineret med en 6-trins manuel gearkasse.
  • PureTech 130: 3-cylindret benzinmotor med 130 hk, Stop & Start, kan kombineres med EAT8 8-trins automatisk gearkasse eller en 6-trins manuel gearkasse.
  • BlueHDi 130 EAT8: 4-cylindret dieselmotor med 130 hk, Stop & Start, er kombineret med EAT8 8-trins automatisk gearkasse.

Prisen er endnu ukendt

Priserne kendes ikke endnu, men den bliver allerede lanceret i 'sommer 2023', hvor  hybridmotoren følger efter i januar 2024. Før faceliftet kostede den fra 280.000 kr. og vi forventer ikke, den bliver billigere.

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...