Biltest af Peugeot 607 2,7 HDI aut.
Biltest af Peugeot 607 2,7 HDI aut.© bilmagasinet.dk

Peugeot 607 2,7 HDI aut.

Motor-revolution

18. august 2005 af Bilmagasinet

Af: Mikkel Thomsager

Ny V6 HDI-motor puster nyt liv i gråskægget franskmand

De store Peugeot-modeller har altid haft det svært i konkurrencen med prestigemærkerne fra Tyskland. Men i tilfældet 607 var mærkets egen populære 406 en næsten lige så stor konkurrent. Kabinepladsen i den prisstærke 406 var kun marginalt mindre end i den noget dyrere 607.

Med introduktionen af 407 har Peugeot dog givet køb på en del af kabinepladsen. Det gør pludselig 607 til den luksus-overbygning i Peugeot-programmet, som den burde have været fra starten. Samtidig har Peugeot givet 607 et facelift, som også omfatter introduktionen af den nye 2,7-liters V6 HDI. Det er en kæmpe gevinst for den store bil.

Den nye V6-diesel er endnu en HDI-perle af den slags, som gør det franske bilmærke til verdens bedste producent af dieselmotorer til personbiler.

Trods de 204 hk får man ingen blackouts af accelerationen, til gengæld foregår det med et homogent raffinement af den slags, som får mig til at overveje en diesel frem for en benzinbil næste gang. Både bag rattet og når man står ved siden af bilen, er støjbilledet fremragende afbalanceret. Eller måske rettere afmålt. Man ved, det er en diesel. Lyden er ikke isoleret væk, den er bare dannet som en bonderøv, der har lært at gøre sig på de bonede gulve.

I 607 spiller det godt sammen med de komfortable køreegenskaber, som også var kendetegnende for 406. Det er ikke en bil, man skærer hjørner med, men man nyder – i ordets afslappede forstand – hver en kilometer, også efter at man har tilbagelagt 500 af dem.

Designet holder stadig, men alderen begynder at trykke. Kabinen er nærmest reaktionær, men finishen og kvaliteten af materialerne i kabinen har fået et løft. Om det er nok til, at man vil smide 700.000 kr. for en Peugeot er tvivlsomt. Men motoren er det næsten værd...

PEUGEOT 607 2,7 HDI AUT.
Motor V6, 2.720 cm3, 24V, turbodiesel
Ydelse 204 hk ved 4.000 o/min
440 Nm ved 1.900 o/min
0-100 km/t. 9,3 sek.
Topfart 230 km/t.
Forbrug 11,9 km/l EU-miks
Årlig ejerafgift 7.720 kr.
Vægt 1.600 kg
Mål (L/B/H) 491/180/146 cm
Bagagekapacitet 480 liter
Dækmontering 225/50 R17W
Værditab 3år/60.000 km ca. 290.000 kr. (45 pct.)
Reservedelsindeks 153
Pris 700.000 kr.
Pris uden afgifter 227.000 kr.

VI SYNES…Skal du have stor bil, så tag en tur, også selvom du ikke overvejer Peugeot. Oplevelsen af en moderne V6-diesel er det værd.

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...