Biltest af Peugeot 607 2,2 HDI
Biltest af Peugeot 607 2,2 HDI © bilmagasinet.dk

Peugeot 607 2,2 HDI

Tag den, Svend!

26. august 2001 af Bilmagasinet

Af: Christian Frost & A. Hansen

Miljøminister Svend Auken kører Peugeot 607 HDI. Det er der en forklaring på...

Peugeots topmodel er indtil videre den eneste dieselbil med partikelfilter, der fjerner de farlige sodpartikler, og det er selvfølgelig et godt argument for at købe en 607 HDI, når man er miljøminister. Det er faktisk et af de få gode argumenter for at købe en 607 HDI, for det er ikke noget kønt syn, når en stor fransk luksusbil har været en tur i afskrivnings-guillotinen.

Tag et enkelt blik på brugtpriserne for forgængeren 605, hvis du tør. En 3,0 V6 kostede i 1995 lige omkring en halv million, og i dag skal du være heldig for at få 100.000 kroner for samme bil. Et par hurtige klik på lommeregneren giver en afskrivning, der er lige til at tabe hovedet over, og som i bedste fald ender på 80 procent.

Faktisk er det lidt af et mysterium, at Peugeot gider bruge tid og penge på en model som 607, for mens 206 og 307 vælter ud af butikkerne, har flydere som 605 altid været svære at sælge. Måske er det, fordi den franske selvfølelse
ville lide et alvorligt knæk, hvis præsidenten kørte BMW. Men sammenligningen uundgåelig, og i dette tilfælde hedder Peugeots banemand BMW 520d.

De to kombattanter har identiske præstationer med en 0-100 tid på 10,6 sekunder og en topfart på 205 km/t. Med 133 hk har Peugeots fine 2,2-liters HDI-motor ganske vist tre hk færre end BMWen, men mønstrer til gengæld lidt mere moment. 607 er med sine 488 centimeter små 10 centimeter længere end 5-serien, men de fleste synes at være gået til den imponerende front, for når det gælder rummelighed, er de stort set ens. 607 føles for alvor større, når skal foretages en parallelparkering, hvor den lave front er noget vanskelig at bedømme.

To afgørende forskelle skiller dem ad. Til 495.000 kroner er 607 HDI 36.000 kroner dyrere end en 520d, og hvor BMWen klarer 16,9 km/l i snit, må Peugeot nøjes med 14,7. Så er der naturligvis køredynamik og komfort, og ikke engang Peugeot kan lære BMWs 5-serie noget om den slags, ligesom tyskerne stadig er de bedste indretningsarkitekter.

Hvad får man så for sin halve million? Jo, først og fremmest en undervogn, der er så komfortabel som en sofa fra Ikea. Det er fint i byen, men lidt for meget af det gode til de hurtige stræk på motorvejen, hvor 607 HDI er lige lovlig blød. Her er støjniveauet til gengæld perfekt, mens du ikke er i tvivl om, at du kører på diesel i byen. Testbilen havde automatgear, som passer fortrinligt til HDI-motorens 317 Nm, og selv om der er en tiptronic-funktion, hvor du selv kan skifte op og, så overlader du hurtigt den slags til elektronikken.

Designet? Ja, det skal de fleste nok vænne sig lidt til, med de overdådige lygter og bagklappen, der buer nedad. Og som det passer sig for en luksusbil, har 607 naturligvis alt i udstyr, inklusive vindues-airbags, sideruder med dobbeltglas, ESP og bremseassistent. Og det eneste, du savner, er egentlig et elektrisk justerbart førersæde.

Tilbage er der kun at glæde sig over, at Svend Auken har valgt den mest miljørigtige af alle ministerbilerne, der jo traditionelt er BMW 740i med otte forslugne cylindre. Også selv om vi skatteydere skal betale den lidt højere afskrivning.

Peugeot 607 HDI 495.000 kr.

Tekniske data
Motor: R4, 2.179 cm3, 16v. Ydelse: 133 hk v. 4.000 o/min. 317 Nm v.2.000 o/min. Præstationer: 0-100 km/t: 10,6 sek. Topfart: 205 km/t. EU-mix: 14,7 km/l. Årlig ejerafgift: 5.740 kr.

Totaløkonomi:
Vor ekspert har fastsat afskrivningen til 35 procent eller 173.000 kroner efter tre år og 50.000 kilometer. Men nævner også, at det nok er urealistisk at se en 607 HDI med lavt kilometertal. Brugte eksemplarer vil være enten frikørte hyrevogne eller firmabiler
Reservedelsindeks: -
Service ekskl. materialer:
-
Vi synes:
Snup en 406 HDI i stedet…

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.