Peugeot 508 SW stationcar forfra

Første test: Peugeot 508 SW står skarpt i firmabilskampen

Med den nye Peugeot 508 SW forsøger franskmændene at skille sig ud fra den store mængde af spillere i firmabilsligaen. Læs Bil Magasinets første indtryk her

3. december 2018 af Mikkel Hansen

Hvor er vi?

Cascais, Portugal.

Hvad er nyt ved Peugeot 508 SW?

Efter præsentationen af den nye 508 tidligere på året har Peugeot nu løftet sløret for stationcaren 508 SW. Med den vil Peugeot udfordre den tætpakkede firmabilsklasse, som er domineret af stationcars.

Peugeot 508 SW er 17 mm højere og 30 mm længere end hatchback-udgaven. Elbagklappen åbner op for et bagagerum, der er vokset til 530 liter. 43 liter mere end hatchbacken. Bagsæderne kan foldes fladt, så her er 1.780 liter. 508 SW vejer 50 kg mere end den tilsvarende hatchback, som allerede er på det danske marked.

508 SW får samme diesel- og benzinmotorer som hatchbacken. Ydelsen for dieselmotoren ligger på henholdsvis 130 hk, 160 hk og 180 hk. Benzinmotorerne yder fra 180 hk til 225 hk. 

Peugeot 508 SW stationcar bagagerum

508 SW er en spændende familiebil

Designet er ligeså opsigtsvækkende som hatchbacken med skarpe linjer og et stilfuldt interiør. Og det er specielt indeni, at franskmanden skiller sig ud. Alt hvad man kan se og røre, er lavet med materialer af høj kvalitet. Skærmene er klare og lynhurtige, og kabinen er ikke en overflod af knapper.

Ude på vejen mærker man ikke, at man kører i en stationcar. Den elektroniske dæmpning, der er standard i benzinversionerne, gør at 508 SW ligger stabilt gennem sving og skarpe kurver. Det lille rat, der højdemæssigt er placeret under instrumentpanelet tilføjer til den sporty fornemmelse.  

Peugeot 508 SW stationcar forfra

Hvem er konkurrenterne til Peugeot 508 SW?

Markedet for de store mellemklassebiler er proppet. Peugeot 508 SW vil især konkurrere mod Mazda 6, VW Passat Variant, Ford Mondeo og Opel Insignia.

Hvornår kommer Peugeot 508 SW på gaden og hvad koster den?

Peugeot 508 SW kommer til Danmark i foråret 2019. Priserne er endnu ikke lagt fast, men Peugeot Danmark forventer en stigning på omkring 20.000 kroner sammenlignet med hatchback-varianten. 

Det vil sige, at intromodellen Active med 130 hk dieselmotor og 6-trins manuel gearkasse vil ende på cirka 320.000 kroner. Prisen på topmodellen, GT, der huser benzinmotoren med 225 hk, et 8-trins automatgear og den største udstyrspakke, starter omkring 565.000 kroner.

I slutningen af 2019 lancerer Peugeot en plug-in hybridversion af 508 SW.   

Peugeot 508 SW stationcar bagfra
Peugeot 508 SW stationcar interiør

Giv Bil Magasinet i julegave

Giv Bil Magasinet i julegave til en du holder af. Vi har gjort det nemt og hurtigt at give gode julegaver. På Magasinetgaver.dk kan du nemlig nemt og hurtigt få julegaven i hus. Du bestemmer selv, om det skak være 5, 8 eller 12 måneders abonnement på Bil Magasinet. Læs mere om julegaven her

Måske er du interesseret i...

Vil du have de seneste bilnyheder?

Du får det eksklusive særtillæg, 9 Spændende Bilsamlinger, til download, efter du har tilmeldt dig nyhedsbrevet. Bemærk dog, at der godt kan gå op til to timer.