Peugeot 508 er en stærk konkurrent i firmabilklassen

Den har designet med sig, kører godt og bidrager med et friskt pust i den konservative firmabilsklasse. Det er blandt andet derfor, at den er finalist til Årets Bil 2019. Anders Richter tager et nærmere kig på de gode, og knap så gode ting ved Peugeot 508.

16. november 2018 af Frederik T. Frey

Peugeot 508 - finalist til Årets Bil 2019

Den nye Peugeot 508 var blandt de fem udvalgte finalister til Årets Bil 2019. Efter to dage nominerede en jury bestående af 30 medlemmer fem biler, der skulle med til finalen om den endelige kåring af Årets Bil 2019, som fandt sted d. 23 januar 2019. Her tabte Peugeot 508 til Ford Focus 

Bil Magasinet har fem jurypladser og alle fem havde stemt på Peugeot 508 som finalist til Årets Bil 2019. 

Peugeot 508 vil udfordre de klassiske firmabiler

Selv om den nye 508-model til forveksling ligner en sedan, er der faktisk tale om en hatchback-konstruktion, hvor bagklappen åbner med op til toppen af bagruden og derved skaber en større åbning ind til bagagerummet. Lignende hatchback-løsninger med sedan-design kender vi blandt andet fra den mindre vellykkede Skoda Rapid og VW Arteon. 

Den nye Peugeot 508 skifter derfor spor i forhold til dens forgænger, der var en klassisk sedan eller rummelig stationcar.

Klassen for firmabiler har med VW Passat, Opel Insignia og Ford Mondeo som spydspidser stået stille rent designmæssigt i flere år nu. Det vil franskmændene gøre op med, og til at løse den opgave sendes 508 ind i manegen. Den kommer først som 5-dørs hatchback og senere som stationcar kaldet SW.

Selv om der er tale om en forholdsvis praktisk hatchback-konstruktion, er den garneret med coupédetaljer som rammeløse ruder og et 508-emblem på fronten som et nik tilbage i tiden og Peugeot’s egen historie med reference til 504 Coupé.

Sådan føles den nye Pegueot 508 i kabinen

Under det elegante karrosseri lever både nye tendenser og velkendte filosofier. Rattet i Peugeot’s i-Cockpit er fortsat af den spæde størrelse, som vi kender det fra andre modeller fra mærket med den brølende løve. Elegante metalknapper til betjening af kabinens mange tilbud er også i åndelig tråd med dem, der klæder SUV’en, 3008.

Kabinen er generelt velfungerende, selv om midterkonsollen går ud i en meget bred kardantunnel, som der ­indtil videre ikke er brug for, da 508 har forhjulstræk. Materialerne er lækre, men den digitale opløsning på kameraet, der filmer under parkering, er af en skuffende lav opløsning og kvalitet. 

Peugeot 508 interiør

Peugeot 508 ligner en sedan, men den er en hatchback.

Peugeot 508: Motorprogram

Dieselmotor
Indtil hybriden kommer, må vi nøjes med konventionelle diesel- og benzinmotorer. På dieselfronten er der to grundmotorer at vælge imellem. Den ene spreder sig over 1,5-liters slagvolumen og yder 130 hk, men der er også mulighed for en større sag på 2-liter med enten 160 hk eller 180 hk. 

Bil Magasinet har kørt den store 180 hestes dieselmotor, der har et dejligt overskud og puden af moment, der er på 400 Nm, er matchet og kalibreret fint til den nye 8-trins automatgearkasse, der virkelig formår at udnytte det store moment til at lave glidende skift. 

Ved almindelig kørsel holdes omdrejningerne lave takket være en fin software, der synes intelligent og velovervejet i sin skifterytme. Det lave omdrejningstal har også en styrke i, at den store 2-liters dieselmotor ikke skråler livet af sig. 

Den lyder desværre grov, og kabinen er ikke befriet for støj fra motorrummet. Diesel har det seneste stykke tid stået i skyggen grundet frygten for forurening, men begge franske Peugeot-dieselmotorer i 508 opfylder de seneste Euro 6d-krav.

Peugeot 508 sæder

Benzinmotor
Benzinmotorer er også på menuen, og her deler begge motorer grundkonstruktion. De er på 1,6 liter og benytter turbo til at præstere 180 hk eller 225 hk alt efter variant. Benzinmotoren med 225 hk og 300 Nm er på flere områder en anden snak.

Med en mere potent og omdrejningsvillig motor føler jeg mig lokket ind i Peugeot’ens køreprogramvælger, hvor Sport aktiveres. Køreprogrammerne ændrer på bilens speederrespons, gearskifterytme og ikke mindst de adaptive dæmpere. 508 holder sig nu længere tid i gearene, inden der skiftes op.

Men der er otte trin at vælge imellem, og under dynamisk kørsel skifter gearkassen forvirret og for hyppigt op og ned. Det gøres kun værre af, at selv om jeg bruger de manuelle skiftepaler på ratstammen til at betjene gearkassen, respekteres mine valg ikke altid. Gearkassen kan stadig finde på at skifte både op eller ned, som den vil.

Peugeot 508 sving

508 bliver billigere end konkurrenterne fra VW, Opel og Ford.

Den billigste Peugeot 508 bliver en 130 hestes diesel, med 130 hk. Prisen er for laveste udstyrsniveau, Active. Peugeot 508 har tre tætte konkurrenter, VW Passat, Ford Mondeo og Opel Insignia, som alle har tilsvarende modeller. 

VW Passat

Hvis vil vil have en nogenlunde tilsvarende VW Passat, skal det være en 1,6 TDI med 120 hk. som kun fås i Comfortline, hvilket vil sige, at den er bedre udstyret end 508. Prisen er 346.995 kr. for Passat'en. VW Passat er den eneste af konkurrenterne som ikke er en 5-dørs hatchback, men derimod en klassisk sedan, med lille åbning til bagagerummet. 

Ford Mondeo

Ford Mondeo har nogle langt mere attraktive priser. Du kan få en Ford Mondeo 5-dørs hatchback med en 2-liters TDCI dieselmotor, som yder 150 hk med Titanium-udstyrsniveau. Prisen for Mondeo'en er 308.550 kr., hvilket er en anelse mere end 508'eren, men du får meget udstyr i Mondeo'en.

Opel Insignia

Opel Insignia er den nyeste konkurrent, som kom på markedet sidste år. Opel Insignia fås i en 5-dørs hatchback-version, præcis som 508'eren. Billigste dieselvariant, har en 1,6 dieselmotor med 110 hk og manuelt gear og laveste udstyrsniveau, Enjoy. Prisen starter fra 320.800 kr. 

Peugeot 508 priser

Benzinudgave af Peugeot 508

Peugeot 508 Allure (180 hk aut.) 399.990 kr.

Peugeot 508 GT Line (180 hk aut.) 429.990 kr.

Peugeot 508 GT (225 hk aut.) 544.990 kr.

* Alle benzinvarianter fås kun med 8-trins automatgear

Dieseludgave af Peugeot 508

Peugeot 508 Active (130 hk man.) 299.990 kr.

Peugeot 508 Allure (130 hk. man.) 329.990 kr.

Peugeot 508 Allure (130 hk. aut.) 364.990 kr.

Peugeot 508 Allure (163 hk. aut.) 419.990 kr.

Peugeot 508 GT Line (130 hk. aut.) 399.990 kr.

Peugeot 508 GT Line (163 hk. aut.) 454.990 kr.

Peugeot 508 GT (177 hk. aut.) 544.990 kr. 

Peugeot 508 interiør

Peugeot 508 manuel eller automatgear

Motorerne kan herfra kobles til enten en manuel 6-trins gearkasse eller en nyudviklet 8-trins automatgearkasse fra Aisin. Det er kun på den billigste variant og version, at manuelt gear bliver en mulighed i Danmark, og det er forventningen, at de kommende kunder til 508 vil have fokus på lækkert udstyr. 

Oven i hatten er automatgearkassen af “shift by wire”-typen. Det betyder, at den betjenes elektronisk og ikke via stænger og metalkabler. Den betjenes via en gearvælger med knapper, og kan også selv gå i det stillestående parkeringsgear uden, at gearvælgeren fysisk skal flyttes.

508 kommer som plug-in hybrid

Der er også ny mekanik pakket ind i det friske og lave design. Et godt stykke inde i 2019 vil der dukke en plug-in hybrid-variant af 508 op, der benytter kombinationen af benzinmotor, elmotor og en batteripakke. 

Som med så mange andre plug-in hybrider er målet, at Peugeot 508 Hybrid skal kunne køre omkring 50 km på el alene og uden brug af forbrændingsmotoren – hvis der ellers er fuld spænding på de opladte batterier.

Peugeot 508 sving forfra

Peugeot 508’s køreegenskaber

Køreegenskaberne er fine, og der er plads til både komfort og tilpas dynamik i den nye Peugeot. Styretøjet betjenes gennem et lille rat, men udvekslingen er tilpasset hertil. Undervognen gør ikke meget væsen af sig, men den er der, når man har brug for den så at sige.

I dynamisk kurvekørsel er der fint med feedback gennem rattet, og heldigvis er 508 velsignet med et, for klassen, højt niveau af greb. Peugeot og Michelin har sammen udviklet en særudgave af det i forvejen fine Pilot Sport 4-dæk, som er standard på 508.

Sikkerhedsudstyr i Peugeot 508

Sikkerhed er også vigtigt – både for Peugeot og så sandelig også for alle, der er på jagt efter en bil i klassen. Den kommende 508 fås derfor med aktivt sikkerhedsudstyr som blandt andet adaptiv fartpilot og et system, der kan overvåge vejens hvide striber og give styreinput til at assistere føreren med at holde bilen inden for linjerne.

Som et andet tiltag bliver 508 også lanceringsplatform for et nattekamera-system, der via infrarød-teknologi skal blænde op i mørket og vise et billede på skærmen i kabinen, der forvandler nat til dag – en funktion man tidligere så på ekstraudstyrslisten på biler i den helt dyre direktørklasse fra Mercedes.

Peugeot 508 bagfra

Lige nu læser andre

Tilmeld dig Bil Magasinets nyhedsbrev

Måske er du interesseret i...